Unghäst med diareé

S

Sax!

Någon som har erfarenhet av återkommande diareé på sin häst.
Blir snart tokig. Just nu får kusen bara hösilage (14 kg) med bra värden (kvot 7) och mineraler men det fullkomligt sprutar ur stackarn.
Avmaskad enligt konstens alla regler, fin i hullet och i pälsen.
Möjligen något allmänpåverkad mellanåt, står stundtals med fram benen under sig som om lilla magen svider. inga problem med kolik (än så länge).
Börjar bli orolig för colit (grovtarmsinflammation), eller magsår.
Träck proven har indikerat under 100 epg. Men kanske det kan vara problem med spolmask....hmmm...nyligen avmaskad så jag vill helst inte störa magen mer än jag behöver, har även gått på metacam för en vrickning....
Självklart är ju magen ur balans, men tänk på att problemt ändå är återkommande.
Vilket rekomenderar ni i akut stadie, A-fil, proviva eller micro balans?
Vilka mägder av A-fil och proviva i så fall per dag?

Tack på förhand!!
 
Sv: Unghäst med diareé

Har varit med om detta, en 4 åring på ett naturbruksgymnasium jag jobbade på. Han fick åka till klinik och det togs avföringsprover och sedan fick han äta enbart torrhö, ingenting annat. Han kunde inte äta hösilage oavsett hur bra det var. Har du varit i kontakt med veterinär?
 
Sv: Unghäst med diareé

Japp, har fått kolpreparat i omgångar.
Vi kommer ha kontakt med veterinären imorgon igen.
De tror dock inte att det beror på hösilaget...och att hitta fullgott torrhö här omkring är som att leta efter en nål i en höstack. :(
Har varit orolig i magen sedan fölsben... *trött*
 
Sv: Unghäst med diareé

Jag har också hört talas om hästar som fått salmonella på grund av fåglar till exempel skitit i krubban. Har ni funderat på avföringsprov? Tagit blodprov? Det sägs ju att många fölungar får magsår vid födseln. Det kanske är ett magsår som inte vill läka? Går man inte ner i magen och tittar precis som man gör med människor?
 
Sv: Unghäst med diareé

vi har inte kommit till gastroskopi.
den nuvarande behandlingen hos vet har ju berott på en skada i extremiteterna. Magen är inte utredd hundra procentigt. Emellanåt så funkar magen som den ska och då tror man ju att det går åt rätt håll, men icke nu heller.
Ang fåglar så är enda möjligheten vattenkaren men de rengörs regelbundet och fylls varje dag. krafften ges endast i krubborna hos oss och där håller man rent varje dag oxå....så det borde ju inte vara det heller...
Man borde kanske sadla om till hamster uppfödning ändå :crazy:

Tack för tipset med afilen, hade ingen aning om att det var så mycket som upp till 2 liter. Ska den blandas med något eller helst bara lapas i en hink....
(undrar hur det ska gå i så fall) ...hehe
Hur fort bör man märka resultat?
 
Sv: Unghäst med diareé

Jag blev också förvånad över mängden:eek: Min moster är hästveterinär och hon berättade att dom brukar sondmata sina "maghästar" som står på kliniken m 2 liter.
När jag gav min en kur så nöjde jag mig med 1 liter/ dag. Jag hade det mest i förebyggande syfte eftersom han stod långvarigt på penicillin. Han tyckte det var ok när jag blandade med betfor och havre, var liiiite skeptisk först, men sedan slank det ned :)
Jag vet inte hur snabbt effekten bör komma men gissar på ett par dagar.
Lycka till!
 
Sv: Unghäst med diareé

Om han haft sedan han var liten så är han kanske en av dem som inte åt av mammas skit (för att få en bra balans). Kanske kan den gammeldagsmetoden som jag inte minns vad den heter (och grymt äcklig :crazy:), där man tar träck från en häst med bra mage och i flytande form sondar den sjuka hästen med kan vara något? Förvisso skulle jag nog inte vilja ta till en sådan åtgärd utan att få säkerställt först att det är avsaknad av vissa bakterier i tarmfloran som orskar problemet, men du kan kanske ta upp det till diskussion med veterinären?

Jag har haft kanonresultat med proviva när mina hästar haft problem med magen. Då har jag gett varianten som man köper i mataffären (1 l) och gett ett par dl per dag (en skvätt vid varje måltid). Då har jag sett resultat på bara några timmar (från sprutande diarré till början till fast form ca 8-12 timmar senare. Normal mage igen efter 2-3 dagar). Men sedan är det många jag hört som har prövat som det inte har fungerat på (vissa tom motsatt effekt). Så det beror nog helt på vad prolbemen beror på. En av mina hästar fick sprutdiarré av hösilaget och trots prövande av flera olika preparat (äv från vet) så var det inget som hjälpte mer än ytterst lite lindring. Och det pågick under 2-3 månader innan jag fick tipset om provivan. På bara några timmar blev den hästen bättre. Efter 3 dagar var han helt normal igen. Efter det har jag använt det på fånghäst osv och fått lika otroligt resultat. Men man kan ju också gissa att mina hästar har liknande tarmfloror i och med att de gått i samma miljö och väldigt nära under så många år.

Men du kan ju prova iaf i och med att det är så pass billigt. Får du inte resultat inom det närmaste så kan du dock sluta igen för då hjälper det inte.

Hoppas det ordnar sig! (höll på säga "löser sig" men insåg att det inte var så bra ordval :D)
 
Sv: Unghäst med diareé

Tack!
Ska genast prova med provivan. kan tänka mig att ett par dl typ nypon proviva med lite speedi beet borde slinka ner lite lättare än en liter a-fil
Och som du säger funkar det inte så kan jag ju avbryta efter ett par liter och prova med filen.

Jag har provat micro balans, probiosa och fiberplex men tycker inte att det gett någon större effekt tidigare.

Nåväl det är väl bara att traggla vidare och hoppas på det bästa!

Tack för tipsen allihop.

Är det någon mer som har något bra tips så emottages det tacksamt!!!
 
Sv: Unghäst med diareé

Kan du prova att ge enbart hö ett tag? Jag hade nog inte väntat alltför länge med att åka in och göra en utredning om det inte ger med sig..

mvh
/Evale
 
Sv: Unghäst med diareé

Hon får enbart hösilage och mineraler. ska strax väg och köpa proviva och prova.
Hö är jättesvårt att få tag i här runt omkring, och får man tag i det så är det väldigt dåliga värden.

Ska till veterinären imorgon så det är inte långt borta....:)
 
Sv: Unghäst med diareé

A-fil kan du ge 1-2 liter per dag.

Jag tycker att 2 liter A-fil låter jättemkt. Det finns ju massor av olika mjölksyrabakterier, en del av dem mindre nyttiga. Vet man verkligen att dessa hjälper? Sedan har ju vuxna hästar svårt att spjälka mjölksockret.
Jag hade inte gett det till en häst speciellt inte om den var dålig i magen. Men det är kanske jag som är extra försiktig.
 
Sv: Unghäst med diareé

Jag har stor erfarenhet av häst med diarre, magsår och colit... Du ska kontakta vet för en större utredning på klinik om den haft diarre länge...

Ett annat tips är att ta ett blodprov och kolla Bandmask. Provet analyseras i England och tar 3 veckor och är mkt ner tillförlitligt än träckprov! Man mäter antal titer i blodet.

Ge Pro Equo om du vill prova ge något för bakteriell tarmstörning, är framtaget speciellt för häst.

Man kan prova ge pronutrin, protexin etc etc till förbannelse eller tills plånboken svider, men det är alltid bäst att få en diagnos först.

Colit kan vara snabbt dödligt om tarmen rupterar...

Lycka Till i all bedrövelse!
 
Sv: Unghäst med diareé

Min femåring fick diarre förra vintern. Efter någon vecka började jag ge henne 1 liter ProViva (jordgubbssmak var favoriten) per dygn, uppdelat på två tillfällen, samt 3 dl mald aspbárk per gång. Det stabiliserade sig sakta men säkert, jag tror det tog ett par veckor innan hon var helt bra.
Problemet har inte återuppstått.
 
Sv: Unghäst med diareé

Jag har en unghäst som hade problem med magen var o stort sätt jämt lös i magen.
Jag provade med allt från byta till hö till att ge olika magpreparat, utan att det blev bra, möjligen lite "bättre". Tog ett flertal prover både på blod samt på träck och alla var normala. Tog alla mask prover och det var =0.
Hästen utfodrades mkt ofta 5gr/dag samt fick ordentligt med hösilage.
Hon fick till slut kolik och efter ha träffat ett flertal veterinärer (som kliade sig i huvudet) och varit på flera klinik besök, så kom en vet (forskade i ämnet) på att hon troligen hade sand kolik. Hästen står ej i Skåne, där det är vanligt utan i Uppland.
Hon röntgade magen och mkt riktigt fanns där en stor sträng av sånt som inte ska vara där.
Alla häster får i sig lite "skit" utan att det märks, men en del är extra känsliga.
Men hon är ung och antagligen lite glubsk, uttråkad och rastlös, så hon gick och satte i sig lite av allt möjligt i hagen och det tålde inte hennes mge, hon åt troligen lite torv också (får aldrig mer stå på det).
Hagen är en stor fin skogshage men det finns ej gräs, men mkt annat att pyssla med.
Veterinären ordinerade henne fri till gång till strå foder samt loppfrö.
Efter det har hon aldrig fått nån kolik och magen är normal och superfin inte en tendens till vara lös längre.
Hon tål hösilaget som jag länge trodde att hon inte gjorde och äter nu mera fritt av det idag.
Det kanske inte är en lösning till just din häst och du kanske har stora fina gräs hagar, men om inte se över din hage och vad din häst gör där för problemet kanske ligger där, för det gjorde det för mig. Lycka till!
 
Sv: Unghäst med diareé

Jag har också en häst med känslig mage som jag ger Microblans varje dag,det innehåller ju levande frystorkade,bakterier som isolerats från friska hästar.
Hörde att du provat det men lika viktigt är att samtidigt skapa en livsvärdig miljö för de nya bakterierna som får magen att må bra.
Prova därför att ge Foderjäst ,eller bakjäst som en del föredrar, som ger en bra miljö för bakterierna att växa till i.
Om pH värdet är helgalet redan vill inte de "snälla bakterierna" leva där..
 
Sv: Unghäst med diareé

Och vad skulle aspbarken ha för effekt menar du???

I alla år som jag har hållit på med hästar har jag fått höra att aspbark är bra mot oroliga magar. Har också testat det på olika hästar under årens lopp, med gott resultat.

Jag googlade lite och hittade bl a detta:

Aspbark har ätits av hästar sedan urminnes tider för barkens goda egenskaper med hög fiberhalt samt den lugnande verkan på hästens mage, med påföljd att din häst får ett bättre välmående.

Är ett fiberrikt tillskottsfoder för alla hästar. Aspbark anses vara avmaskande och positivt för leder och skelett.

Undertecknad snart 80 år är fortfarande verksam i Italien där jag tränar hästar varje dag. Jag kan nu använda mig av Aspbarkpellets som jag har jobbat för och tjatat om i hela min karriär. Jag är förvissad om att dagens hästar inte håller pga fel fodring eller överfodring.

Det sista är ett citat av travtränaren Sören Nordin.
 

Liknande trådar

B
Foder & Strö Usch vad jobbigt..Mitt 1-åriga islandssto fick diareé i slutet av augusti början av sept när vi hade dragit om hagen till bättre bete...
Svar
10
· Visningar
1 288
Senast: Moniq
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp