Unghäst med diareé

Sv: Unghäst med diareé

Ja du, var och en må ju bli salig på sin tro! Jag är den vetenskapliga människan och den dagen någon kan bevisa att dina citat överensstämmer med den vetenskapliga forskningen då kommer jag att buga och bocka:)

Sören Nordin i all ära, hav var en mkt bra kusk/hästmånniska och travtränare och har väl som många gamla människor sina teorier som tyvärr inte stöds av dagens forskare och veterinär kår, BARA att ACCEPTERA!

Att Aspbark skulle vara AVMASKANDE och POSITIVT för LEDER och SKELETT... HALLÅ, det är 2008 nu, läs forskning ang avmaskning, beten, betesrotation, bekämpning av parasiter etc etc, samt det finns mkt bra fortbildningskureser bla på SLU om träning för hälsa och hållbarhet, utfodring, anatomi och fysiologi kurser mm

Blir faktiskt uppriktigt mörkrädd över den okunskap som finns här inne!!!
 
Sv: Unghäst med diareé

Det finns ingen som helst anledning för dig att idiotförklara mig!:devil:
Jag har hållit på med hästar i snart ett halvsekel, och just detta med aspbark har jag hört otaliga gånger. Jag vet många hästar som blivit hjälpta av det.

Och ja, jag läser forskningsrapporter och följer med i vad som händer. Jag är inte rädd för att ta till mig ny kunskap. Kalla mig för f-n inte okunnig!

Men vad du än tror - aspbarken var bra för min hästs mage.
 
Sv: Unghäst med diareé

Hold your horses....:) trots att meningarna i inläggen går isär (har ni inte lärt er att i hästvärlden farmförallt är var och en salig på sin tro, ingenting behöver vara bättre en det andra så länge det funkar!) så kan jag meddela att min kuse sakta men säkert har blivit lite bättre i magen på 3-4 dl pro viva (nypon) 2 ggr om dagen blandat med lite speedi beet.
Hon är galen i det!

Veterinären ansåg också att provivan var värt ett försök, annars kunde jag prova protexin. Men hon påpekade också att många av dessa magpreparat är otroligt lika varandra, dessutom att det är högst vanligt att unghästar är oroliga i magen från och till. (obs: förutsatt att de blir utredda så klart)
Blodproverna var fina så det fanns inget som indikerade på någon värre magåkomma som colit osv. Naturligvis får jag åka in igen om det blir värre och värre. Vill också påpeka att hon är väldigt fin i pälsen och i hullet och ser pigg ut i ögonen. Däremot ser hon ut som en broiler i kroppen (väldigt färdig) och det är inte heller jättebra som en parantes. Jag har varit super noga med foderstat till henne och lagt henne på 95 mj hela tiden (förväntad vuxenvikt runt 650-700 kg. Tack och lov så har vi fint hösilage i år så att det täcker upp hennes behov utan att tilläggs fodra, det var värre förra året, efter avvänjning fick hon sakta men säkert lära sig äta ganska så mycket krafftfoder, och lusernhack för att täcka upp. Vilket sved både i hjärta och plånbok. Höet härikring var hemskt tråkigt.
Hon har växt väldigt fort, friröntgad men har haft ont i sina tillväxtzoner, och vad ska man göra när de börja stappla, dra ner på kraften :crazy: och vad leder det till? Jo, att mj/smrp blir snevriden.

Hoppas iallafall att alla unghäst ägare verkligen har koll på hur de sköter sina små gunstlingar, för helsike vad mycket det är som kan gå fel innan de ens är kör och ridbara!!!

Så, nu har jag spytt ur mig lite galla för en stund :):)
 
Sv: Unghäst med diareé

4 dagar på proviva och nu har vi form på bajset :)
Fantastiskt!
 
Sv: Unghäst med diareé

Får faktiskt ställa upp på Immers sidan här och tala om att i så fall är min häst ovetenskaplig. Han blev bättre av aspbark (inte helt bra men dock bättre). En stor del av vår medicinska kunskap idag vilar på gamla grunder. Fortfarande använder man örter inom medicinen. En del av de ämnen som används idag framställs dock syntetiskt. Finns ingen anledning att förringa denna kunskapen.
 
Sv: Unghäst med diareé

Kul att det funkar. Hoppas på fortsatt bättring för din häst.
 
Sv: Unghäst med diareé

Skönt att höra att det är på rätt väg,om hon sen får "återfall" kan du lägga till morotspure då det är stoppande.
 
Sv: Unghäst med diareé

Hoppas att det håller sig lugnt ett tag nu :) Morots puré fick hon lådvis som föl. Vår närmsta mathandel måste trott att vi mata massa barn med enbart morotspuré... hehe. Det lindrade till viss del då faktiskt.

Alla sätt är bra utom de dåliga ;)
 
Sv: Unghäst med diareé

Precis som de i " min" affär,de tittade oxå konstigt när jag köpte upp deras lager med pure.:)
 
Sv: Unghäst med diareé

skönt att magen är bättre :) annars är gurkmeja något som hjälper jättebra för att stabilisera upp magen! Hjälper även till mycket annat så som glans i päls osv.
Dock inte gurkmeja som man köper i affären (den är värmebehandlad och funkar enbart då som krydda) utan gurkmeja som inte varit värmebehandlad.

Min häst blir lös i magen ibland, och speciellt på sommarbete. en kur med gurkmeja och han blir finfin i magen igen!
 
Sv: Unghäst med diareé

4 dagar på proviva och nu har vi form på bajset :)
Fantastiskt!

Vad otroligt roligt att höra! :laugh:

I och med att det fungerar på mina hästar också så tycker jag att det är ett helt fantastiskt preparat! Det är synd bara att inte alla kan få samma goda resultat. Men vi får väl vara lyckliga vi som får det!
 
Sv: Unghäst med diareé

Skönt att höra!

Min unghäst hade stora problem med diareé när hon var yngre. Vi har testat de flesta probiotika preparat. Proviva är det enda som funkat riktigt bra. Numera är hon jättefin i magen, länge sen hon var lös eller hade andra problem. Så fort jag märket att någon av hästarna är lite ur balans i magen, ger jag några dl. Linfrökaka är också bra för att hålla magen i balans.
 

Liknande trådar

B
Foder & Strö Usch vad jobbigt..Mitt 1-åriga islandssto fick diareé i slutet av augusti början av sept när vi hade dragit om hagen till bättre bete...
Svar
10
· Visningar
1 288
Senast: Moniq
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp