Unghäst med diareé...

B

**BORTTAGEN**

Usch vad jobbigt..Mitt 1-åriga islandssto fick diareé i slutet av augusti början av sept när vi hade dragit om hagen till bättre bete. Pratade med veterinären som rekom. kolpasta + micro balans, visst hon blev bättre och "medicinen" tog slut. Sedan dess har hon inte varit riktigt bra i magen, så för ettag sedan blev det värre IGEN fick ett "gaskolik anfall" enl veterinären. Blev ordinerad att analysera ensilaget sluta med allt "extra" jag gav henne och bara låta hon få a-fil mm. Och ÄNTLIGEN tror jag - att hon börjar repa sig. Min fundering är VAD ska jag ge henne för kraftfoder?? Hon har blivit lite tunnare exteriört, hon behöver gödas upp lite, hon är ju bara 1 år.Kan hennes tillväxt blivit rubbad pga av detta??? Snälla ge mig lite råd.... :crazy:
 
borde inte hon klara sig med mycket hö, is ponnyn jag rider får bara hö och klarar sig alldeles utmärkt, han rids 4 -5 dagar i veckan, den andra rids mera och klarar sig oxå på hö och båda har fint hul och är jätte pigga.
Man behöver inte ge kraftfoder till hästar.
 
Jo det behövs faktistk ibland...till de allra flesta som arbetas...

Är det ett dåligt hö/silage kommer hästen få näringsbrister och är det oproportioneligt, dvs kanske för mycket energi i förhållande till protein så måste du ge proteinkraftfoder för att balansera upp. Men basen skall ju alltid vara hö/silage.Men du kan inte säga att alla hästar klarar sig på enbart hö...det beror helt på kvaliten och det arbete hästen skall utföra...
 
HAr du avmaskat och kollat så hon inte har mask?? Jag har nämligen en fölunge som hade otroligt med mask fast hon varit avmaskad enl konstens alla regler....det kommer info om att en del spolmaskbesättningar KAN vara resistenta mot meskmedel....detta KAN ge kolik och tarmrubbningar...
 
usch, det låter obehagligt...minns bilder ur "håll hästen frisk" på uppklippta tarmar fyllda med mask...huuuuuh
 
Jag räknade 94 st under en natt i boxen :crazy: det som var konstigt är att hon inte sett angripen ut direkt...fin i hull och i päls(som årsföl är vid denna tiden på året) 1 MÅNAD efter hon vart maskad började det komma spolmask, sen sket hon mask i 1,5 vecka, den dagen det om så många var dagen efter jag maskat banmint..sen kom det 2 dgr efter också men nu är det slut(skall lämna in träckprov snart)
men mellan 20-30 om NATTEN har det kommit i 10-11 dar....sen vet jag inte hur mycket som kommit ute i hagen :crazy: och att hon inte fått kolik är ju också ett under :(...nu har jag fått ett dispensmedel utskrivet, så har hon nåt på träckprovet så får hon få det medlet nästa maskning......så man ska inte vara säker på att dom är maskfria bara för man har maskat, tur är väl att hon inte gått på lösdrift, då hade det varit svårt att veta vem som varit angripen :crazy:..om man övht märkt det bland stora hagar osv..hon har varit avmaskad 4 ggr och är 6,5 månad..
 
Hon är bara 1-år som sagt..är ju väldigt viktigt att hon får rätt start med foder. Hon ska ju växa och utvecklas 6-7 år till...Avmaskning är gjord!!!
 
MEN VAD SKA JAG GE HENNE???BEHÖVER NÅGOT SOM ÄR SNÄLLT MOT HENNES MAGE.....FIBERGI VAD TYCKER NI OM DET??? :confused: :confused: :confused:
 
Till en islandsunghäst kan Hippo Alfa passa alldeles ypperligt. Men man måste naturligtvis stämma av med grovfodret.

Har själv 2 islands-ettåringar (eg. 1½ år nu) och i min foderstat passade det bra med ett kg var av Hippo Alfa utöver hösilaget. Det är smakligare än rena lusernpellets, men ändå inte som rent kraftfoder då det innehåler lusern. Bra för växande (islands)pållar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 427
M
Hästvård Har en "maghäst" som veterinär var säker på har haft och har magsår, hade allvarliga problem som började en månad sedan efter...
Svar
3
· Visningar
1 652
Senast: -moa-
·
8
Hästvård min gamla häst som är 22 år gammal började äta söligt i höstas, så därför ringde vi till veterinären för vi trodde det var dags att...
Svar
1
· Visningar
1 215
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp