Bukefalos 28 år!

Unghäst som bockar!

mian

Trådstartare
Har en oinriden 5-åring som jag har tänkt rida in nu. Har hållt på med mycket markarbete ett tag nu och hon har skött sig bra både i lina och tömkörning, men hon är alltid väldigt bockig i början.

Har hängt en hel del och även suttit på henne några gånger, har alltid haft medhjälpare dessa gånger och hon har varit super cool.:)

Nu för att tag sen skulle jag skritta lite för första gången, hade en på marken med som hade henne i lina. Allt gick bra med uppsittning och vi började skritta lite lugnt och försiktigt. Hon var lika cool som vanligt och allt gick hur bra som helst tills hon helt plötsligt bara exploderade och jag flög av.
Kan tillägga att jag longerat en stund innan så hon hade fått både springa och bocka av sig.:grin:
Detta var verkligen helt oförberett, från att vara hur lugn som helst till bara pang i luften. Ofta brukar man ju märka att de är på gång.

Funderar på om det kan vara sadeln som gjorde att hon flög i luften, eller om de bara är så att jag har en bockhäst på halsen. Jag kan säga att jag är mindre road av bockiga hästar, inget roligt alls. Ok om de skutta lite när man ex. galopperar men att bara exlplodera sådär utan förvarning är absolut inte roligt. :(
Tips på hur jag ska gå vidare. (känner att jag blev lite osäker)
 
Sv: Unghäst som bockar!

gillar inte heller att falla av ;)

5år och inte inriden. har du kollat upp hästen så den inte är skadad? kan vara sadeln oxå, svårt att säga när man inte träffat hästen i fråga eller sett den, men säg att den inte är skadad och sadeln sitter bra, så kan det väl vara bra att träna på kommunikationen med olika markövningar, kan ju vara så att hästen inte riktigt känner att ni är på samma plan lixom, hur länge har du haft den?

min polle är oxå 5, kom till mig som 4 åring och bockade och stegrade ganska mycket, inte stora utfall, men alltid när jag red honom. han var kollad av vet osv. Han var väldigt omogen och jag fick rådet från min tränare att börja från början, även att han var inriden tidigare så var han i en fas av omognad + nytt stall och nya kompisar, han behövde komma i fas bara, vi tränade och umgicks jätte mycket från marken ( varje dag ) vissa dar tog jag bara in honom och borstade och flyttade honom i boxen och gjorde små lekar.

ledde honom mycket på ridbanan och övade på att stanna och vända osv. sen tömkörde vi jätte mycket, i somras ( då hade han varit hos mig i 6mån) började vi smått rida ca 5-10min åt gången ca 1-2dagar i veckan tömkörde 2ggr i veckan, nu rider vi ca 4-5ggr per vecka ca 10-20 min, han har inte bockat eller stegrat, jag märker när han blir trött, då frustar han och himlar med ögonen och tuggar, då brukar jag sluta rida, pushar man honom kommer hoppandet fram.

jag tänker att om du tex longerar först kanske hästen är trött mentalt när ni kommer till ridningen.

Bockningar kan bero på mycket och oftast brukar ju en 5 åring kunna ridas och tränas längre pass, men samtidigt så är ju alla hästar olika och behöver olika mycket tid på sig, endel lyder alla, men endel individer tar låååång tid att nå fram till, men sen är de ens vän för livet ;)

men som sagt skitsvårt att säga vad bara såhär huxflux ;)
 
Sv: Unghäst som bockar!

Ska du använda den metoden ni använder så får du antingen trötta ut hästen mer innan, sätta en docka på den ist för människa och spänna fast så den inte åker eller ha en människa på backen som kan dra hästen ur balans då den börjar bocka, så bockningarna bryts.

Jag väljer istället en annan metod. Men det är för invecklat för att lära ut över nätet. Men då slipper man oftast de här bockreflexerna iom att man sitter upp ute i lite terräng på en väl uttröttad häst som har annat att tänka på än just ryttaren på ryggen. Man slipper också medhjälpare och man slipper gå i fight med hästen. Man får lära in en hel del innan man sitter upp. Men det lönar sig!

Det finns säkert någon tränare som kan hjälpa dig live. Det är en viktig tid i din hästs liv. Bli inte för sugen så att du pressar för fort. Det kan vara värt pengarna att skicka på inridning. :)
 
Sv: Unghäst som bockar!

Jag känner igen mig i detta exploderande! Men jag har kommit på att han gör detta när jag tappar balansen och hamnar lite i bakvikt. Det räcker med att överlivet dras bakåt för att han ska reagera... (han har haft en svängd bom på sin raka rygg, inte bra). Kanske kan det vara nått sånnt? Att den inte gillar sadeln.

Annars har du fått bra tips :)
 
Sv: Unghäst som bockar!

Tack alla!

Jag har haft hästen sen den var 1 år gammal, att hon inte blivit inriden är pga av olika omständigheter. Men hon har aldrig varit skadad och ont verkar hon inte heller ha. Känner ju henne ganska väl och hon visa inget konstigt på något sätt.

Pressa för fort kan jag inte tycka att jag gör, har ju gått extremt sakta fram med tanke på att hon inte är riden än och 5 år.
Har jobbat henne i perioder å marken under ett bar tag, hon har alltid fått viloperioder för rekreation.

Jag har en medhjälpare på marken, denna gången så hade vi lina. Men det gick så fort och helt utan förvarning så varken jag eller min medhjälpare hann reagera. Som sagt hon Exploderade från ingenstans.

Har bokat tid med sadelprovare för att kolla upp så att inte sadlen är problemet. Tills dess det är kollat så blir det mer träning från marken.

Hade inte mycket vikt i sadlen då jag aldrig ridit henne tidigare, så det kan ju vara att jag råkade lägga lite mer vikt i sadlen som utlöste det.

Men men, efter avtrillningen så hoppade jag upp igen. Och vi skrittade runt lite grann på ridbanan (med min medhjälpare hållande i lös livlina:grin:) och då gick allt kanon igen.:love:

Kan ju hoppas på att det var en engångsföretelse. Få se hur det fortlöper, känner jag att jag inte fixar det så får hon åka iväg på inridning.

Man börjar ju alltid fundera vad som utlöste beteelsen, man vill ju helst slippa bockningar av denna kaliber.
 
Sv: Unghäst som bockar!

Det som du beskriver är ju väldigt svårt att parera. Annars är det att hålla i halsremmen och försöka styra in på en volt, hålla sig kvar och låta det blåsa över. Hålla blicken fast på öronen, sitta i säkerhetsposition, bakom rörelsen men underskänkel något fram. Dom orkar inte hålla på så länge i början.
Har det hänt en gång? Du har en erfaren medhjälpare på marken? Och ni är på en avspärrad yta, paddock, ridhus? Jag hade själv gett det ett försök till, hade det misslyckats så hade jag vänt mig till någon som har erfarenhet av bockiga hästar och lämpliga inhägnader (ridhus). Jag hade inte gett mig in i en strid som jag inte kan vinna om du förstår vad jag menar.
 
Sv: Unghäst som bockar!

Jag hade inte gett mig in i en strid som jag inte kan vinna om du förstår vad jag menar.
Jag förstår precis vad du menar, känner ungerfär likadant.

Ja, det har hänt bara en gång än så länge. Har bara skrittat på henne engång.

Jag brukar kunna sitta kvar på bockiga hästar, men det här var helt oväntat.
Hade varit lättare om man fått en hint om att något var på gång, men inte.
:mad:
Nu kommer sadelprovaren ut om någon vecka, så får hoppas vi hittar något bra. Sen så börjar jag lite från början med sadlevänjningen igen. Så hon känner sadlen innan matte tar sig försök nummer 2.;)
 
Sv: Unghäst som bockar!

Min unghäst är likadan. Hon kan gå från 0-100 på bara ett par sekunder. Har hänt en gång uppsuttet (första gången vi travade) men sen har det inte hänt mer där. Däremot kan hon explodera helt oväntat när vi jobbar från marken. Har hänt både under tömkörning och under longering, samtliga gånger utan förvarning. Dock verkar min häst ha väldiga problem med alla typer av rep så jag misstänker att det är det som spökar hos henne. Bara att jobba med för vår del.
 
Sv: Unghäst som bockar!

Ja det är inte lätt att rida in en häst som hunnit bli 5 år, ju äldre dom blir ju mer pondus får dom. (Lite beroende på ras och om hästen har tufft psyke) du måste vara tuffare mot hästen på marken, se till att hästen defintivt vet att du är ledare. Har du en rundkorall är det ju perfekt att ha hästen lös och jobba den att följa dig och absolut inte springa över dig. Jag skulle också viffta med saker ovan för hästen lägga olika tunga grejjer på rygg "dunsa" lite med som osv. Matta av hästen helt enkelt
 
Sv: Unghäst som bockar!

Funderar i samma banor som Blandrastik. Sadeltvång??
Det kan vara värt att ha i åtanke om detta beteende upprepar sig för det är ju inte helt ovanligt att unghästarna bockar iväg rätt rejält första gången dom har någon på ryggen.

Stallägarens 5-åring är lite likadan, Pang så har hon ballat ur!!
Hon tål inte att man lägger till skänklarna i början, det är tydligen ruskigt obehagligt?!
När hon väl har slappnat av efter ca 5 min så kan man rida henne som vanligt men gud nåde dig om du lägger till skänkeln innan dess.
En variant på det klassiska sadeltvånget.
 
Sv: Unghäst som bockar!

Har du en rundkorall är det ju perfekt att ha hästen lös och jobba den att följa dig och absolut inte springa över dig.
Har som sagt tränat mycket från marken och hon är absolut ingen dominant häst. Har även tränat mycket på följa och så vidare och där har vi inga problem. Allt fungerar kanon, hon visar respekt för mig som ledare.

Hon är en mycket vänlig och tillgiven individ i alla andra situationer.

Funderar i samma banor som Blandrastik. Sadeltvång??
Sadeltvång har också flygit förbi i mina tankar, men jag tycker hon borde få panik vid sadling också vilket hon inte får.
Eftersom det va första skritten så var jag extra försiktig, inga skänklar som tryckte mot henne som hon kunde reagera på.
Men jag ska börja om lite med sadelinvänjningen igen, hoppas det funkar.
 
Sv: Unghäst som bockar!

Det är inte alls särskilt vanligt att de får panik vid sadling, utan det är när de börjar röra sig, eller ryttaren rör sig. De kan mycket väl skritta sansat, sen lägger du till en skänkel och hästen exploderar. Ofta vid galoppfattning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 546
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 236
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 220
Senast: AbCdE
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
807
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp