Unghästen står på klinik =/

Sv: Unghästen står på klinik =/

Ja, imorse sprack ju den röda tråden med feberfria mornar och feber på kvällen.

Vid midnatt hade hon 38.5.

Imorse vid åtta hade hon 38.3. Lite hosta med, fuktig slamhosta. Lite vitt snor med. Såret soppar fortfarande, och var ev lite mer svullet. La alsolspritbandage istället för antibiotikakompress.

Sen släppte jag ut henne i stora hagen med kompisarna faktiskt. Hade helst velat vänta MINST till fredag med det, men.. Eg ska hon stå på box tills såret är läkt, dvs minst en vecka till. Och även om det inte går så länge så skulle hon allrahelst stått påbox sålänge hon hade feber och/eller stod på medicinering. Men jag kände när jag tog ut henne att nu var vi väldigt nära gränsen för hur länge till hon skulle vara lugn i boxhagen. Så jag släppte ut henne till de andra.

Hon gick tre meter, kastade sig över några gässtån och åt i fem minuter. Kom sen på att hon var FRI och sprang ner i hagen i full galopp. Försökte få igång de andra som bara fnös åt henne, så då gick hon lite på bakbenen, bockade med skruv och sprang runt lite själv i kanske fem minuter, och ställde sig sen och åt. Kollade henne för en timme sen och då gick de alla tra beskedligt och betade.

Hoppas inte febern blir sämre av att hon går ut bara, och så hoppas jag virusinfektionen INTE tänker gå över i en bakterieinfektion. Och att såret håller sig oinfekterat även när medicineringen sätts ut. Många hoppas här..

Är sista dagen med Hippotrim idag, ska ha Metacam imorgon med men jag tror inte det som är kvar räcker till en hel dos.. Så närmsta dagarna lär vara ganska avgörande att se hur det står till med sårinfektionen..
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

BebbeBaby skrev:
hur är det med damen nu?

Ingen aning, ska snart ta in. Vid niotiden nu på kvällen var det fullt ös medvetslös i hagen, och Kele somd rog igång det. Varenda gång. Inte ren på VB i galopp =/

Jag gillar INTE att de springer sådär, samtidigt så kan jag ju inte hindra det, och ska man se något positivt så är det ju att man kan se det som ett hälsotecken. Får väl se vad det gjort med febern dock. Och ffa hur febern utvecklas nu närmsta dagarna, när ingen antibiotika trycker ner ev infektion.

Hon hostade inget när hon sprang och röjde, det är ju också bra

/Alexandra - försöker finna positiva grejer i eländet.. och som inte kollat så mkt på hästarna idag pga sin sjukdom utan tillbringat dagen sovandes eller läsandes, ivrigt knaprandes febernedsättande.. Jag orkar ungefär 10 minuter 'på benen' innan det börjar snurra =/
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

tagit in nu vid halv tolv, damen gick stillsamt och betade när jag kom. Dock fortfarande temp, 38.7 =/ Så drygt ett dygn, med feber hela tiden =/
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Vi har nu SKORPA på såret, from idag *halleluja* Och svullnaden är på väg ner.

Febern går upp och ner som den tycker fortfarande dock. Och lilla damen roar sig med att skaffa nya sår på VB stup i kvarten, nu sist ett lodrätt rivsår över hela låret, infekterat och fint.

Jag ska skaffa marsvin! (Sa jagatt inackorderingen slagit upp ett sår på höger fram med, att matcha det gamla hon har på höger bak.. jättefint minsann.. TÄNK om man kunde natta tre hästar och pussatre hästar godnatt UTAn att behöva blanda in febertermometrar, bomull, bandage, sårtvätt, kompresser och fan och hans moster.. *Drömmer*)

Dagens eskapader finns btw på min hemsida, under nytt, betessläpp idag,,fuskdito.. http://hem.passagen.se/xyplex/
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Alexandra_W skrev:
Jag ska skaffa marsvin!
/[/url]


Men tänk så tråkigt och stillasittande och händelselöst livet skulle bli då!!
;)

"mimus som tänker sig K och V i varsin marsvinsbur, medans matte sitter och stickar"
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Vi har lika kul du och jag.

Hingstens sår är inte kul, så i morn så kommer veterinären ut igen. Han är svullen i hela benet, och då väldigt svullen. Detta sår går snart in på sin 2:a månad, och inte tycker jag det ser bättre ut :confused: . VAD GÖR VI FÖR FEL??

Nu har han dock ingen temp längre, men det är väl det enda positiva med det hela.
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

mimus skrev:
Men tänk så tråkigt och stillasittande och händelselöst livet skulle bli då!!
;)

"mimus som tänker sig K och V i varsin marsvinsbur, medans matte sitter och stickar"

Tänk vad LUGNT och SKänt och BILLIGT livet skulle bli med marsvin. och jag kan inte sticka så ingen risk :devil:

men seriöst, jag brukar vara ganska tålig (åren med V har ju gett en ganska bra tålamod med skador), men nu börjar till och med jag bli less.. Kan man inte låsa in dem nånstans och vägra släppa ut dem förrän de lärt sig hur man uppför sig städat och sansat och SÄKERT?
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

cilvia skrev:
Vi har lika kul du och jag.

Hingstens sår är inte kul, så i morn så kommer veterinären ut igen. Han är svullen i hela benet, och då väldigt svullen. Detta sår går snart in på sin 2:a månad, och inte tycker jag det ser bättre ut :confused: . VAD GÖR VI FÖR FEL??

Nu har han dock ingen temp längre, men det är väl det enda positiva med det hela.

Vad vi gör för fel, jag tror vi var koncentrationslägervakter i ett tidigre liv och får betala för det nu?

Trist med såret, jag håller tummarna!!
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Alexandra_W skrev:
Tänk vad LUGNT och SKÖNT och BILLIGT livet skulle bli med marsvin.
Eller inte.. eftersom du då skulle bli tvungen att börja KNARKA för att få några kickar i livet och DET är dyyyrt.. å andra sidan blir livet då kortare så det kaaaanske lönar sig i längden trots allt? *tipsar vänligt om* :D
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 104
Senast: Fiorano
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 401
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp