Unghästen står på klinik =/

Sv: Unghästen står på klinik =/

Kassiopeja skrev:
De vet mer än man tror ja, men man får väl hoppas att de iaf tänker hålla henne liiite sällskap om hon tänker återgå till Kele Grand Old Style och börja ranta omkring i boxen (fast å andra sidan lär du ju nu få svar på hur bra hon står på utebox med boxhage utanför e g e n t l i g e n... :D ).

/JES
just innan den dagliga turen till stallet med obligatorisk hältekontroll av det egna "eländet"...


Står så fint så, än iaf. Och Paskilla är bara en gnäggning bort. När jag var ut och gav Metacamet så gnäggade Kele åt mig. Paskilla svarade och kom sen i full galopp och undrade vad som felades ;) Så Kele har nog barnvakt om hon vill misstänker jag ;)

Nu ringde vet förresten, det hade varit knas med telefonerna, hon hade inte fått meddelandet förrän nu. Hon tror på en virusinfektion som förklaring till febern, annars ansåg hon att den inte borde gått ner nu igen, om det varit sårinfektionen som gjorde det borde den endera fortsatt stiga eller legat kvar högt. Så hon tror på virusinfektion, det är ju mycket virus från olika hästar på kliniken och när de är medtagna och nedsatta har de ju lättare att plocka upp det.

Och Kele har ju hämtat virus på klinik förr, så det är ju inte omöjligt
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Åh så skönt.
Jag började nästan min dag med att se efter hur du har det, eller Kele har det då.
Det kan ju vara litet så när det vänder, att det blir litet värre innan det blir bättre.
Mina hästar har haft en massa konstiga feber, men det har då alltid rett ut sig till slut.
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Inte_Ung skrev:
Åh så skönt.
Jag började nästan min dag med att se efter hur du har det, eller Kele har det då.
Det kan ju vara litet så när det vänder, att det blir litet värre innan det blir bättre.
Mina hästar har haft en massa konstiga feber, men det har då alltid rett ut sig till slut.


Jo, jag har ju också mer än en gång varit med om att det kommer en febertopp modell rejäl strax innan den riktiga vändningen kommer. Därför jag avvaktade så länge som möjligt sålänge hon verkade okej i övrigt, fast hade den nått 39 hade jag ringt Sholm som sagt. Och had ehon blivit halt/are så hade jag slängt in hästen i släpet och ringt Strömsholm på vägen..

Nu hoppas jag bara hon håller sig fortsatt lugn i utehagen, det känns lite 'för bra för att vara sant' att hons köter sig exemplariskt där. Men förhoppningsvis håller hon sig lugn tills på fredag i alla fall, så medicineringen är avslutad. Vi får väl se, hon skötte sig strålande i 4 dygn på MK, sen fick hon nog och då var det nog på allvar, så den som lever lär väl få se.

Stoc och kollade henne lite på avstånd imorse förresten och hon har blivit jättefin i hullet av lilla bantningskuren på MK :love: Nu får jag väl passa på och njuta av det några veckor tills betet kommer..
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Så bra det låter!!!!!
Visst det är inget kul med tjocka unghästar( min bantar just nu inför betet) men det är toppen med mkt gräs, då kanske Kele ägnar sig med att bättra på hullet i stället för att ila omkring minihagen.
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

mimus skrev:
Så bra det låter!!!!!
Visst det är inget kul med tjocka unghästar( min bantar just nu inför betet) men det är toppen med mkt gräs, då kanske Kele ägnar sig med att bättra på hullet i stället för att ila omkring minihagen.

Minihagen är en geggpöl. Betet kommer hon inte se skymten av förrän det är dags att släppa i stor hage igen. Så med TUR har jag två veckor att njuta av hennes snygga hull, med otur måste jag släppa ut i förtid.

Men inget bete nu inte, hon får nöja sig med de stunder hon (till de andra hästarnas STORA avundsjuka) får gå på gräsmattan och beta =)
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Apropå att minihagen är en geggpöl... har du kollat hur det ser ut på betet än? *nyfiken* Hmm... fast det kanske man inte VILL veta nu när det har regnat och haglat och haft sig.. *kom på sen* :smirk:

/JES
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Du kanske skulle passa på och ta den där lobotomin när hon ändå är inne på kliniken...? Det kanske skulle ha en positiv inverkan även på olycksbenägenheten? (Hi hi)
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Kassiopeja skrev:
Apropå att minihagen är en geggpöl... har du kollat hur det ser ut på betet än? *nyfiken* Hmm... fast det kanske man inte VILL veta nu när det har regnat och haglat och haft sig.. *kom på sen* :smirk:

/JES

Nej, inte kollat, men kollat hur bondens beten ser ut eftersom jag red över ett av dem med V, men det blev kratrar efter hovarna, så det är för sankt att släppa där. och så HALT så in åt helsike (kolla mule).

Men komemr bara värmen så..

För lite gräs för att vara släppbart med just nu.

Väääärme vill vi ha..
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Hur går det för damen? Och dina nerver? Men du kanske är van.
Men sitter faktiskt och har din lillpålla lite i tankarna, såhär på andra sidan landet. Håller tummarna på att det braiga håller i sig i alla fall.

Och apropå det där med bete. Ni har åtminstone nederbörd. Här har vi råkyla och inte en droppe regne på en månad. Så det blir till att ställa ut en ensilagebal i vinterhagen och täcka om vädret blir för dåligt.

Här dansas alltså regn- och soldans på en och samma gång! :banana: :banana: :bump: :banana:

Regn och värme tack!
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Zenith skrev:
Hur går det för damen? Och dina nerver? Men du kanske är van.
Men sitter faktiskt och har din lillpålla lite i tankarna, såhär på andra sidan landet. Håller tummarna på att det braiga håller i sig i alla fall.

Och apropå det där med bete. Ni har åtminstone nederbörd. Här har vi råkyla och inte en droppe regne på en månad. Så det blir till att ställa ut en ensilagebal i vinterhagen och täcka om vädret blir för dåligt.

Här dansas alltså regn- och soldans på en och samma gång! :banana: :banana: :bump: :banana:

Regn och värme tack!

Kallt har vi med, minus vissa nätter, och jags om tvättade och la undan alla vintertäcken i slutet på april har fått ta fram ett ute och ett innetäcke igen åt valacken. Så kylan har vi med, tyvärr.

Lilldamen ska jag snart gå ut och kolla, men sista kollen igår var hon pigg, åt och så, men en liten tempstegring, hade 38.2, men under omständigheterna känns det som godkänt det med.

Så inga problem med nerverna än, men får väl återkomma med morgonrapport sen när jag bytt bandage, medicinerat och tempat nu på morgonen.
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Inte_Ung skrev:
Jag väntar med spänning på rapporten.

Temp 38.0, en aning förhöjd men klart godkänt.
Pigg och glad, inte vandrat någonting inatt!
Fick Hippotrim och Metacam.
Bandagebyte, såret soppar fortfarande lite, men mindre än igår. Aningens mindre sårsvullnad med.
Magen lite bättre (glömde dock kolla om hon petade i sig den förgiftade betforn under natten)

Lugn ute, lite huvudkast (gott tecken, det är min dam det), men vandrar inte. Står mest i dörren till uteboxen och äter och kollar ut över sina domäner. (Hon kan gå ut ur uteboxen om hon vill)

Så, virusteorin stämmer nog bra, och nu BORDE det vara lugnt och jag kunna slappna av fram tills medicineringen sätts ut, då får man ju hålla lite koll igen så det inte blossar upp. Men det ska nog gå vägen det här säger magkänslan =)

Intressant blir det dock i em då jag ska iväg med valacken. Det kunde inte Kele bry sig mindre om, men inackorderingen skriker si hes och springer runt som en idiot och det lessnar Kele på efter sådär tio minuter och hänger på. Frågan är om inackorderingen lugnar sig efter ett tag när hon inser att V inte svarar (för han står i en transport flera mil bort *hehe*, eller ej? Dvs om jag ska låta dem vara ute (bäst om de är lugna) men riskera spring, eller om jag ska ta in och riskera vandring (i princip garanterat vandring då) men inte riskera spring?
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Och nu har hon 38.8 igen. Kul det här.. Nåja, hon äter och verkar må okej, lite loj bara.
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Åh nej. Febertopp igen. Hoppas det ger med sig igen.

Har följt tråden och hoppas att din häst snart blir bra igen.

Lycka till! :) Hoppas det snart vänder!

Norrland
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

hur är det med henne idag?
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

37,9 imorse, jag fattar INGENTING, det här jojjar ju upp och ner hej vilt. Kom nyss hem, har inte tempat och det får vänta till kvällen. JAG har nämligen fått hög feber med, så nu ska jag bädda ner mig och sen se om jag orkar mocka =/
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
385
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 139
Senast: Fiorano
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp