Sv: Unghäst
Är lite förvånad över att ingen har nämnt vikthjälpen! Enligt min erfarenhet är det den hjälpen en häst förstår snabbast och därför börjar jag alltid med det på unghästar.
Vet inte om jag behöver förklara hur jag menar, men sänker i alla fall innerhöften och positionerar kroppen som om jag redan befann mig på den tänkta linjen dit jag hade tänkt svänga (ni som läst Sally Swift vet vad jag menar, det där med att "ha ögon i bröstkorgen" och se vägen med dem). Ofta räcker det för att få hästen att börja svänga, men gör det inte det lägger jag successivt över mer och mer vikt inåt (jag lutar inte överkroppen eftersom bäckenet då åker över på motsatt sida och ger hästen fel signaler, utan gör det genom att sänka höften och benet mer). Eftersom hästen strävar efter att balansera upp min vikt går den i allmänhet åt det håll jag visar. Sedan är olika hästar olika känsliga för vikthjälperna, det beror mest på hur starka och välbalanserade de är i sig själv. De flesta brukar dock, som sagt, förstå väldigt snabbt eftersom det är naturligt för dem att försöka återvinna sin balans.
Sedan försöker jag naturligtvis även använda övriga hjälper (tygel, ytterskänkel) så att hästen vänjer sig vid dem och, i längden, sammankopplar dem med att svänga. Rider visserligen mycket med vikten på alla hästar, även äldre, men eftersom det i allmänhet är andra som ska rida hästarna efter mig är det ganska nödvändigt att lära dem fungera även vid en typ av ridning som kanske skiljer sig lite från min. Unghästen du provridit förstår helt enkelt inte vad du menar, den ser inte sambandet att innertygel + ytterskänkel betyder svänga efter som den inte lärt sig det ännu (vilket man förstås kan tycka är lite underligt på en 5 år gammal häst, men den kanske inte är riden så mycket?).
När det gäller formen på en så pass outbildad häst tycker jag att du ska utelämna hästens hals, nacke och huvud helt ur ekvationen till att börja med. Försöker man "skapa" en form med händerna för tidigt (som många gör) så försvårar det bara resten av utbildningen. Jobba på med det de andra har föreslagit (massor med övergångar, tempoväxlingar, växla mellan böjda och raka spår, osv.) och låt hästen balansera upp sig själv bakifrån istället så kommer formen på köpet efter ett tag.
Och, som jag förstår det, så har du inte ridit så mycket unghästar innan? Annat att tänka på är i alla fall också att inte rida för långa pass i början och dessutom variera träningen. Lycka till med din häst!