• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare CarolineNSV
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 868
C

CarolineNSV

Ska åka o kolla på en häst i helgen, blir 3 i vår. Glömde fråga om vaccination osv.
Hur fungerar det egentligen?
Om nu hon inte skulle vara vaccinerad, hur ska jag gå till väga? vad är det grundläggande?

(det bästa vore väll o ringa till vet. men tänkte höra mig för lite)

Sv: unghäst

Är hästen inte vaccinerad mot stelkramp och influensa så är det bara att göra en grundvaccination. Först två sprutor med 6 veckors mellanrum och en tredje spruta ca 6 månader efter det. Vill du vaccinera mot botulism så är det tre sprutor med fyra veckors mellanrum.

vad är det för kostnad, om man räknar ur botulism..?

Gör du det på klinik, runt ett par hundralappar.
Tar du hem en distriktare, allt mellan ca 6-700 kr och oändligheten (beror på köravståndet).

Jag förstår ditt problem.
Min häst var två år när jag köpte henne. Dum som jag är så tog jag för givet att hon var vaccinerad i alla fall mot stelkramp vilket jag tycker är livsviktigt. Men så var det inte. Dagen efter jag fick hem henne, innan jag hunnit få hem veterinären, skadade hon sig i hagen!
Det blev ett ilsamtal till jourhavande veterinär som sedan kom och vaccinerade henne.
Jag menar med detta att jag förstår inte hur man kan ha en häst i två i ditt fall tre år utan att vaccinera den.
Men det är lugnt. Det är bara att vaccinera. Men det går kanske att kräva att hästen är vaccinerad?

Gör den första vaccinationen i samband med besiktning så kostar det inte så mycket extra som det gör när man tar ut vet enbart för vaccination.

Gör den första vaccinationen i samband med besiktning så kostar det inte så mycket extra som det gör när man tar ut vet enbart för vaccination.

Ok. men när hon fått första sprutan så måste det väl "verka" direkt? eller är det när alla tagits som man verkligen kan lita på det.

Fick reda på att det varit strul så att sista sprutan missats. men hon skulle stå för första i samband med besiktningen nu.

Hästen har ett skydd efter första sprutan. Kanske inte direkt efter att den fått sprutan men snart efter. Detta skydd sjunker sedan succesivt och det är därför man ska ge två sprutor med några veckor imellan. Skyddet är ju inte lika bra hela tiden mellan två vaccinationer hos en fullvaccinerad häst heller. Det ökar först efter sprutan och sedan sjunker det allt eftersom fram till nästa spruta.
Jag ser det inte som ett problem att hästen inte är vaccinerad.

Dom flesta vacciner är ju ingen 100% garanti heller. Dom är framtagna av vissa virusstammar och risken finns alltid att hästen smittas av en annan virusstam.

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
645
Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
372
Senast: Elo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin... 2
Svar
27
· Visningar
2 594
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka