Unghästbedömmningen på Dackeritten

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Team J H
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 375
T

Team J H

Har nu fått resultatet från unghästbedömmnigen. Själva bedömmningen var väl fungerande/genom tänkt, skulle dock vilja ha ett ridprov där det är bestämt vad man ska göra tex 2varv i trav i båda varven osv. Jag är däremot skeptisk mot själva poängbedömnigssystemet. Vilka fick högst poäng och anses vara "bäst" lämpade till distans, jo de som var äldst och red längst och fortast, ger det här en "rättvis" bedömmning? Är alla 6-åringarna mer lämpliga än 5-åringarna? Kan man bedömma en hästs lämplighet på att den gått i hög hastighet på en tävling? Om jag tror/gissat rätt, så är det på just hastighet som de som inte ridit "fort" förlorat de flesta poängen. Jag anser att ha med tempo som ett bedömmnings kriterium är varken bra, föredömmligt eller ger något bra resultat. Jag red min 6-åring på 11,6km/h 80km enligt arrangörens beräkning, (enligt egen 12,3 med bansträckning på 84.5km, red med GPS) i mitt bedömmningsprotokoll ståt det lågt tempo, men passande för hästens utb nivå! Som jag tyder det här anses jag ha ridit för långsamt, är 11,6- 12,3km/h för långsamt på en 6-åring som går sin första 80km?? ang kommentaren, vem kan avgöra utb nivån på min häst, när de inte vet vad hästen gjort tidigare eller hur den är tränad?? Var det pga min egen kommentar att jag inte avser att rida fortare pga jag inte anser att unghästar ska gå fortare än 12km/h under sina första tävlingssäsonger? snälla ni som var med och andra tyck till och kommentera! jag är alltså nöjd med det mesta utom bedömmningskriteriet Tempo

Sv: Unghästbedömmningen på Dackeritten

kom just på att jag kan ju lägga ut själva bedömmningen.Jag red alltså 80km på Princess Millenia född 2000-06-06. obs siffrorna inom parantes är lägsta till högsta poäng man kan få.
Veterinärbedömmning:
innan tävling : 3 (1-3) kommentar: väldigt bra puls (pulsen var 36)
under tävling:metaboliskt: 4 (1-5) komm: ngt påv. av värmen
Tempo: 3 (1-5) kom: lågt, passande för utb. nivå
Rörelse: 4 (1-5) km: tidvis stel/kort rörelse bak

Efter tävling 2 tim e. målgång (1.5 tim för oss då det började bli sent) 2,5 (1-3)

Exteriör bedömmning:
ex. korrekthet: 5 (1-5)
rörelse skritt : 4 (1-5)
rörelse trav : 5 (1-5)
psyke/utförande: 3 (1-3) kom: mkt bra ben, mkt lätt o elegant trav.

Ridprov:
VG (underkänt-godkänt- väl godkänt) kom: spänstig gång,bra framåtanda, samarbetsvillig o glad.
det här gav en slutsumma på 16.9 poäng, då de räknat någon form av kofficent på poängen. räknar jag de faktiska poängen blir det: 33,5 poäng. vore skoj om ni andra som var med vill lägga ut era bedömmningar. Om man räknar bort Tempo bedömmningen hur blir resultatet då?

Vem var det som bedömde hästarna?
Intressant att veta hur de tänkte när du bara fick 3 av 5 poäng för att du höll en "låg" fart, medan du fick 4 poäng av 5 fast hästen tidvis var stel, och hade korta rörelser bak?
Så det krävdes samma hastighet för både den orutinerade 6-åringen, som den rutinerade 7åringen för att få samma poäng?

Tempot borde väl ändå inte vara en parameter? Egentligen säger det ju mer om ryttarens "lämplighet" i de fall man rider en så ung häst som sex-sju år i tempo. En väl lämpad unghäst gagnas ju inte av en sådan ryttare utan tvärtom. Men nu var det visst inte ryttarens lämplighet som skulle bedömas...

Tack för att du lägger ut ditt resultat. Mkt inressant att läsa. Jag håller dock med Camilla om 3 för lågt tempo och 4 trots viss stelhet bak?? Att rida på ca 12km /h i värmen på en 6-åringsf örsta 80km tycker jag är lagom.
Hoppas att det blir fler unghästklasser och att detta bedömningssystem utvärderas för att ändras om så behövs.

Här kommer protokollet för vår fina häst, Pamiros född 2000-06-09. Tilläggas att han gick ihop med Princess Millenia hela vägen in i mål och kom även han för tidigt in i efterbesiktningen.
Dessutom var detta både hästens och ryttarens debut på 80km och så här en dryg vecka efter tävling ser båda fina och fräscha ut igen.

Veterinärbedömmning:
Innan tävling : 3 (1-3) kommentar: Presenterar sig snyggt, men orutinerad
under tävling:metaboliskt: 4 (1-5) komm: -
Tempo: 3 (1-5) kom: Tempo är passande för hästens nivå
Rörelse: 5 (1-5) km: Presenterar sig fint

Efter tävling 2 tim e. målgång: 2 (1-3) Komm: Något trött

Exteriör bedömmning:
ex. korrekthet: 4 (1-5)
rörelse skritt : 5 (1-5)
rörelse trav : 5 (1-5)
psyke/utförande: 3 (1-3) kom: Lite inkorrekt fram.

Ridprov:
G (underkänt-godkänt- väl godkänt) kom: Mkt pigg framåt. Bra rörelser:banana: , spänd trav:crazy: . Busig!:devil: Utvecklingsbar:idea: .
Med detta fick han en total summa på 16,7 poäng.
Total summan räknas ut genom att man adderar poängen för i tur och ordning:
Veterinärbedömning "innan tävling", medelvärdet av poängen för "under tävling", poängen för "efter tävling", medelvärdet av poängen för "exteriör bedömning innan tävling" samt psyke/utförande.
Om man som i Millennias fall skulle räkna ihop samtliga poäng skulle Pamiros få ihop 34 poäng av maximalt 39.

Vad menas med psyke/utförande?
Menar du att de på DEN punkten hade kommentaren "lite inkorrekt fram"?

Det ska nog vara en sammanfattning av den exteriöra bedömningen (det var enda stället det fanns någonstans att skriva på testprotokollet).

Oki, här kommer Pamorinas protokoll:

Pamorina, föd 2000-07-01

Gick i 13,9km/h
vilopuls: 36
grind 1: 64 (pulstid 2 min 36 sek)
grind 2: 55 (pulstid 4 min 7 sek)
mål: 60
Enda veterinära anmärkningen var 1 på hudturgor som hon hade redan i förbesiktningen dagen innan och sedan behöll hela vägen genom tävlingen.

Veterinär bedömning: 3´(1-3) Kom: Snygg häst, rör sig fint, god utvecklingsbarhet.

Under tävling:
Metaboliskt: 4 (1-5) Komm: lite påverkad av värmen
Tempo: 5 (1-5) Komm: Väldigt fint för debut på 80km.
Rörelse: 5 (1-5) Komm: Presenterar sig väldigt fint.

Efter tävling: 3 (1-3) Komm: Lite trött

Exteriör bedömning:
Exteriör korrekthet: 5 (1-5)
Rörelse i skritt: 3 (1-5)
Rörelse i trav: 4 (1-5)

Psyke/Utförande: 3 (1-3) Komm: Liten harmonisk häst

Ridprov: VG
Komm: Lätt, luftigt steg, lugn och harmonisk, samarbetsvillig & välskolad.

Total summa: 17,7p (35p om man summerar alla)

För vår del var delpoängen 3 av 5 för skritten det stora frågetecknet. Ingen kommentar lämnad till detta, men hon skrittar villigt, raskt och taktfast med rejäla steg, så jag hade gärna velat att det stod en kommentar där.

Det här med tempobedömningen är ju naturligtvis en stötesten, men jag tror ändå att man ska ha den med. Flera av de andra bedömningspunkterna står ju i direkt relation till tempot. Sedan vet jag ju inte om man i bedömningen tagit hänsyn till ålder. Det bör man göra tycker jag, med tanke på hur mycket en distanshäst hinner utvecklas mellan första och andra tävlingssäsongen.

Överlag tycker jag initiativet med unghästklass är strålande! Bra också att låta unghästarna starta samtidigt med de övriga 80-km hästarna så att ingen orutinerad häst riskerar att bli lämnad ensam på banan. Banan är också mycket bra för unghästklass just för att den är flack och lättriden. Vi gick Mössebergs mycket backiga 50km i våras och Dackes flacka 80-bana var inte jobbigare än Mösseberg. Dackebanan gör det lätt att hålla ett jämnt flyt i tempo så att hästen lätt kommer in i en bra andningsrytm. Skönt för mig som ryttare som då kan fokusera mer på min sits och hjälpa hästen genom att vara i balans.

edvarda skrev:
Tempot borde väl ändå inte vara en parameter? Egentligen säger det ju mer om ryttarens "lämplighet" ---

Jag håller med. Tempot borde inte hästen få poäng för. Det är i så fall ryttaren som ska ha den poängen.

Men tempot är ändå intressant - för att jämföra med veterinärens bedömning i vet grinden. Att hästen är trött/slö är t ex mer allvarligt/konstigt om hästen har ridits mycket långsamt.

Om man vill ha med poäng på tempo så borde det i så fall vara som någon slags kofficient, relaterad till hästens värden efter avslutad ritt, tycker jag. Fast allra bäst vore ju om alla hästar reds i ungefär samma tempo. Då blir det lätt och tydligt att jämföra.

CK skrev:
...och nu undrar jag återigen vilka som ingick i domartruppen?

Den veterinära bedömningen innan och under tävling: Johanne Hvid
Exteriöra bedömningen innan: Gitte Storgaard

Liknande trådar

S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 820
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka