Unghästbeteende och respektlöshet

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Graendal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 651
G

Graendal

Jag har nyligen fått in en tvååring i stallet. Och eftersom min erfarenhet av föl och unghästar är minimal, så tycker jag att den här hästen beter sig lite .. underligt.

Alla andra hästar har ju oftast väldigt stor respekt för "mitt och ditt", tycker att närgångna människor är jobbiga, vill ha sitt eget utrymme. Den här lilla valacken är precis tvärtom. Han har sprungit in i människor, biter i allt, trycker upp nosen i ansiktet på en på et obehagligt sätt. Han går in i sina hästkompisar också, busar även när de (som är mycket äldre och större) uppenbarligen säger ifrån. Jag tycker inte bara att han är så "ouppfostrad" är irriterande, utan det känns liksom onaturligt?

Är detta ett resultat av att ha haft ägare som konstant handmatar och håller på med hans huvud på ett närgånget sätt, och som belönat honom för att han är "söt" när han tugger på folks hår eller ställer sig nästan på dem? Eller ÄR föl/unghästar såhär, och att han kommer lära sig av de äldre hästarna med tiden?

Hur hanterar man en sådan häst? Jag har sagt ifrån varje gång han börjar gnaga på min halsduk, börjar bita på min häst när jag leder henne eller vad han nu håller på med - och jag försöker hålla mig borta helt från hans huvud - men det verkar inte hjälpa. Hur uppfostrar man en häst till att bete sig normalt och respektfullt som ett flockdjur ska göra? :crazy:

Sv: Unghästbeteende och respektlöshet

personligen så tillåter jag inte som föl, det jag inte tillåter vuxna hästar att göra...
"jättesött" när 600 kg vuxen häst ska bete sig på det viset...

Bortskämd....:angel: Tyvärr kan det ta en väldig tid att få ordning på ett sånt beteende.
Det du kan göra är att undvika att utsätta dig för honom, dvs låta honom vara utan så mycket mänsklig kontakt man kan, och bara låta de andra hästarna lära honom veta hut.
Det är bättre än att hela tiden få hålla på att bestraffa honom.

har unghästen varit i flock?
sätt in hästen i en hage med en riktig 'ledare' som inte tolererar sånt kanske han lär sig...

Har ingen stor erfarenhet av unghästar. Men har fått känslan av att de ofta är mer närgångna, nyfikenhet? Fortsätt med tydliga gränser så blir det säkert bättre. Har haft o göra med unghästar som gärna vill sitta i knät i hagen :crazy: Går inte så bra med t ex ett halvblod på 170 cm som har lika bra koll på benen som en hundvalp ;)

Vill gärna pussas och stå 1 mm ifrån... Lite otäckt särskilt när de andra hästarna kommer och ska mota bort honom :eek:

Han nog alldrig lärt sej vart gränserna går, så han vet inte bättre. Jag har börjat redan från fölets första dag, att visa var gränserna går, vad som är "ditt och mitt" område. Som ngn skrev, så är det ine lika kul med 600 kg häst, som inte vet sina gränser.
Visa var gränserna går, det är ju du som bestämmer. Och man ska väll även tala med ägaren (för det var väll inte din häst va..?) om detta problem. Brukar vara ett känsligt område, men det finns ju en stor skaderisk, att denna häst beter sig så här "respektlöst".
Och har han gått i flock förut? Det hade inte min stora vallack, på 5 år, när jag köpte han. Och han betedde sej just så som du beskrev att hästen gör i hagen. Han var helt omöjlig mot de andra. Men han lärde sej ganska snart, svårare var det för mej att visa vart gränserna går. Tog ganska lång tid.

Hoppas att allt löser sej.:bump: :bump:

Min unghäst på 1,5 som var mer eller mindre ohanterad när hon kom för ett par månader sen, är också väldigt närgången. Så jag tror att en del hästar är så, behöver inte alltid ha med uppfostran att göra. Däremot tycker jag självklart att man SKA uppfostra dem, men det ligger ju på ägaren.

Personligen har jag inget emot att ha en hästmule i nacken, så länge jag bjuder inte till gos. Jag vill inte ha en häst i knät, men har inget emot att kela då och då Detta är jättesvårt med unghästen, som är gosig, men också lite väl närgången ibland.

Men om det stör det- ta ett snack med ägaren och se vad den tycker.

Jag har nyligen fått in en tvååring i stallet. Och eftersom min erfarenhet av föl och unghästar är minimal, så tycker jag att den här hästen beter sig lite .. underligt.

Alla andra hästar har ju oftast väldigt stor respekt för "mitt och ditt", tycker att närgångna människor är jobbiga, vill ha sitt eget utrymme. Den här lilla valacken är precis tvärtom. Han har sprungit in i människor, biter i allt, trycker upp nosen i ansiktet på en på et obehagligt sätt. Han går in i sina hästkompisar också, busar även när de (som är mycket äldre och större) uppenbarligen säger ifrån. Jag tycker inte bara att han är så "ouppfostrad" är irriterande, utan det känns liksom onaturligt?

Är detta ett resultat av att ha haft ägare som konstant handmatar och håller på med hans huvud på ett närgånget sätt, och som belönat honom för att han är "söt" när han tugger på folks hår eller ställer sig nästan på dem? Eller ÄR föl/unghästar såhär, och att han kommer lära sig av de äldre hästarna med tiden?

Hur hanterar man en sådan häst? Jag har sagt ifrån varje gång han börjar gnaga på min halsduk, börjar bita på min häst när jag leder henne eller vad han nu håller på med - och jag försöker hålla mig borta helt från hans huvud - men det verkar inte hjälpa. Hur uppfostrar man en häst till att bete sig normalt och respektfullt som ett flockdjur ska göra? :crazy:

Hästen är ouppfostrad! Hästen ska ha samma regler oavsett om den är 1vecka eller 10år.. Säg till ägaren, vill denne inte göra nåt åt det så får du fostra den så åtminstome du kan hantera den. Det kommer nog att bli så att du klarar av det, men ingen annan. Jag har haft många unghästar och jobbat med många, så jag vet att dom är smarta, lär sig snabbt vilken person som går att driva med och vilken som det inte går med..

Hur du ska få ordning på hästen.. Gör som hästarna gör sinsemellan.. Och tillåt inte att den trotsar, hästarnas regler gentemot varann är tydliga. Du är ledaren och flocken följer dig! Ledaren går först, flocken efter. Ledaren varnar och följer inte den andra hästen varningen så slås det bakut eller bits. Kolla i en hästflock och se hur dom agerar mot varandra.

Men var beredd, endel hästar har svårare att ta en tillsägelse än andra.. Man blir behandlad som en häst och det är tuffa tag i flocken..

Jag kan inte förstå hur vi ska kunna agera som hästar gör mot varandra? Vi måste isf framstå som riktiga utomjordingar? De VET ju att vi har ett annat kroppspråk än vad de har, och jag tror inte att många människor är så duktiga på att läsa av signaler och reagera att de skulle kunna bli fullvärdiga medlemmar av en flock. Inte minst pga. vår fysiska underlägsenhet...

Dock finns det mycket vi kan lära av hästarnas språk för att kommunicera, men aldrig så att vi blir en del av dem.

Grejjen är det att hästarna kan inte vårat språk, så kska man göra sig förstådd så får man lära sig deras.. Hur vet dom att vi har ett annat kroppsspråk? Jag tror att dom tycker att vi är utomgjordingar som inte fattar vad dom menar.. Kommer en häst för nära så vänder ledaren öronen bakåt och tittar på hästen. Det vi kan göra är att titta på hästen "hotfullt" Jag har iaf svårt att lägga bak mina öron. Kommer hästen ännu närmre så piper ledaren och ev slår bakut. I stora drag..

Jag har iaf kommit så långt med mina hästar att jag är ledare i "våran" flock, dom äter bla inte förrän jag "ätit" klart och går ifrån, dom går inte på mig och tränger mig inte.. Jag har mitt utrymme och dom har deras. Jag behöver inte dra och slita i ett grimskaft utan dom går en meter bakom mig när jag leder..

Man blir inte ledare genom att fysiskt gå på hästen.. Gör det på ledar stoet och du lär sitta som ett frimärke på väggen..

Vi har inte samma kroppspråk eftersom jag går på två ben, mina öron syns inte, jag ler när jag är glad, jag sparkas inte när jag blir förbannad...?

Jag är ledare över mina hästar också, men jag ser mig inte som en fullvärdig medlem av flocken för det. Och eftersom jag inte pratar exakt samms pråk kommer jag aldrig att bli det heller, även om vi människor kan härma för att öka kommunikationen.

Senast ändrad:

Unghästar behöver lära sig hålla koll på sig själva i närheten av människor och enda sättet är att tydligt och konsekvent tala om avd som är ok och inte. "Klängighet" är inte alls ovanligt men det ska INTE uppmuntas som i ditt fall. Det bästa är att sätta tydliga regeler och de får inte bita på ngt öht, inte gå för nära, absolut inte knö/gå på ngn! De har heller oftats ingen koll på sina ben och när de "får" lyfta/sparka utan man får vara påpasslig och säga till när de tänker flytta sig mot en eller kikar av ngn (helt naturlig) anledning som ex ett rep runt benet eller dyl. Lära dem att man inte sprattlar när människor är i närheten. Har man koll i början är det lätt!

I ditt fall blir det jobbigt, det bästa vore om du tar ett snack med ägaren för att olika människor hanterar unghästar olika kan i vissa fall bli rent falrigt när hästen blri så frustrerad så den slutar lyssnat och bara går på och i princip "muckar gräl" när man säger till. Äldre hästar som har en grund och är mer trygga i sig själva berörs oftaste inte alls lika mkt av okonsekvent hantering om de inte är av den känsligare sorten.

Personligen "väljer" jag alltid ut de icke gosiga ungisarna som håller sig på sin kant som favoriter. De man berömmer för att de ngn gång börjar våga pilla en lite i håret :love:

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 224
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 195
Senast: Grazing
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader... 2
Svar
22
· Visningar
7 132
Senast: yamyam
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också... 3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka