Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 867
Sv: Unghästtråd...

Tack! :bow: Han har börjat växa på sig lite nu.

Det är en vanlig martingal som jag har. Tänkte prova det några gånger för att se om det blir bättring, med tanke på hans kastande med huvudet. Han hade även en liten stegringstendens vid ett tillfälle, han reste sig dock aldrig, men det var på g :smirk: Och när han stegrar sig i hagen står han precis rakt upp, så skulle det inträffa har jag lite större chans med en martingal att få ner honom igen. Jag brukar inte vara nojjig för sånt, men efter olyckan som jag fortfarande inte är bra från, så bör jag verkligen inte trilla av. Då blir det nog avlivning för min del...:crazy:
Men annars har ju inte martingalen någon större funktion, sitter ju mest med långa tyglar i alla fall ;)

Vad duktig du är som har en tränare och allt! Spännande att du ska börja rida honom då också! Hoppas att det går bra! :)

Föresten, jag kunde aldrig svara på ditt sista PM, det stog att din din inkorg var full. Men jag är så nyfiken, så jag måste fråga: har du hittat någon ny än? :)

*Uppdaterar*

Lilly är nu barfota. Inte visat den minsta hälta trots tokerier i hagen:eek:... fortfarande gäller fri vila. Har inte börjat jobba någon alls än.

Raketen och Tornadon virvlar runt i hagen för jämnan. Dom är helt slut på kvällen. Nu när solen kom åter vaknade dom till ännu mer...*hur nu det är möjligt*... Tornadon har börjat få kondis:D och hans träningsvärk har släppt. Första arbetspasset är inplanerat till i morgon. Även Lilly får en promenad då.
En bild från igår...
Grabbarna080214_1a.jpg

Här kommer lite nya bilder på Geiser.

Vi släppte hästarna på åkern här om dagen så att de fick njuta lite i solskenet.

Geisan showar

Buuus! Geiser & lilla Raket i full fart!

Spanar

Geiser, Chagall & Holly är törstiga

Har promenerat med Geiser de senaste dagarna, övat mycket på att länga och korta både i skritt och trav, samt halter och igångsättningar. Han är så duktig och följsam, det är en fröjd att hålla på med honom :)

Tyvärr så har jag inte hunnit hitta någon ännu, så ont om tid att åka och provrida med nu när man jobbar men det lutar nog mot en riden häst iaf ist för unghäst även om jag gillar unghästar bättre.

Nu kommer det att bli ett ofrivilligt avbrott med träningen av Poet pga skada, han fastnade i foderhäcken med höger framfot så illa att både veterinär och räddningstjänst fick tillkallas för att rädda han. Räddningstjänsten fick bokstavligen klippa loss han. Vi vet inte riktigt hur skadad han är, inget brutet det konstaterade vet vid inspektion, vi kunde gå från hagen till stallplan och han använde benet när han gick men ont hade han. Han fick en sårskada som syddes på stallplan sen blev det boxvila inatt plus att han fick stelkramp och penecilin för infektionsrisken.

MVH Ann

Nu kommer det att bli ett ofrivilligt avbrott med träningen av Poet pga skada, han fastnade i foderhäcken med höger framfot så illa att både veterinär och räddningstjänst fick tillkallas för att rädda han. Räddningstjänsten fick bokstavligen klippa loss han. Vi vet inte riktigt hur skadad han är, inget brutet det konstaterade vet vid inspektion, vi kunde gå från hagen till stallplan och han använde benet när han gick men ont hade han. Han fick en sårskada som syddes på stallplan sen blev det boxvila inatt plus att han fick stelkramp och penecilin för infektionsrisken.

MVH Ann

Fy så olyckligt!
Hoppas han klarar sig utan men.

Får jag fråga vilken sorts foderhäck det var? Tittar på olika typer av foderhäckar och vill undvika skador i allra möjligaste mån då jag har unghästar hemma.
mvh Eva

Fy så olyckligt!
Hoppas han klarar sig utan men.

Får jag fråga vilken sorts foderhäck det var? Tittar på olika typer av foderhäckar och vill undvika skador i allra möjligaste mån då jag har unghästar hemma.
mvh Eva

Jo det hoppas jag med. Det olyckliga var att foderhäcken stod på högkant så därför kunde han få in hoven mellan spjlälorna annars går det inte. Det är en vanlig rund stor sak som väger några hundra kilo, tror det finns olika storlekar och vi har väl en av de stora.

MVH Ann

jag har numera kvalificerat mig till att få skriva i den här tråden!! i söndags fick min åttamånaders hingst veta att han inte var så stor och tuff och farlig som han har trott, och efter det så gjorde vi ledövningar utan grimskaft och undan tryck. testade även att lyfta frambenen med repet, allt gick superbra!! det var bara jag som inte gjorde som jag skulle, lillkillen skötte sig exemplariskt!*stolt*

Hoppas att du hittar någon mysig pålle som du trivs med! Ibland tar det ju tid innan man hittar någon som man fastnar för. Och alltid vill man åka och titta på de som står längst bort, finns ju aldrig någon på lämpligt avstånd...:angel: Men lycka till i letandet! :banana:

Usch! :( Hoppas verkligen att pållen kryar på sig och blir bra igen! Otäckt när det händer sånt där :crazy:

Jajjamänsan. Jag vill ju ha hem min Phigalle till mitt eget stall och inte kan han gå själv.

Ja och inte finns det några westernridna i min prisklass. Det finns någon få arab dressyrriden eller arab/paintkorsningar som är skogsridna. Ingen aning om var som är mest lämpligt??:confused:

Funderar på att vara med på en träningstävling med min 3-åring om 1 1/2 månad. Problemet är att det det bara finns en "led" klass för oss- showmanship at halter och det känns dumt att åka över 10 mil enkel resa bara för en klass.
Han är ju under inridning och det känns nog för tidigt för oss att våga oss på uppsutten tävling. Jag rider som en kratta men han kan typ skritt,trav,galopp och flytta sej lite för skänkeln.
Det finns en Pleasure w&t men det är bara en vanlig pleasure klass mellan showmanshipen och pleasure w&t och man hinner väl knappt sadla och sitta upp förrän man ska in? Det kanske blir stressigt?
Sedan finns en Trail w&t och det är väl uteslutet, vi har aldrig skrittat över en bom uppsutten och grind klarar vi nog knappast öppna från ryggen.
Sedan finns en Western Horsemanship w&t senare på eftemiddagen. Vad ingår i en sådan?
Jag kräver inget speciellt av honom, ser allt som träning och miljöträning men ändå ska man ta showmanship at halter och sedan åka hem?

Usch! Stackare :( Vet verkligen hur det känns med
ofrivilliga avbrott :cry:
Hoppas han blir bra snabbt :banana:

Idag ska jag och Chillisen ner till ridhuset och öva på
att knata in i nya transporten.
Håller verkligen tummarna på att jag inte ska se något
knasigt när jag longerar honom :crazy:
För nu har vi bokat flytt tillbaka till vårt underbara westernstall i Stockholm. Saknar alla där nu efter alla dessa månader borta :bump:

Transporten ska vi som sagt öva på idag, Chili har aldrig haft problem med att lastas.
Började redan när han var någon månad gammal.
Men nu efter alla turer till veterinären som bara gör illa honom vill han inte gå på :cry: Så nu har ny transport inhandlats, behövdes ändå.
och hoppas verkligen han gillar denna,
annars får han stryk ;) Lyxigare kan han inte få :d

I söndags gick jag till rihuset och tränaren. Det blåste hur mkt som hellst och när vi kom fram så slog väggarna och hela ridhuset tjöt och gnisslade och knarrade. Longerade lite och han var lite spänd och sparakde bakut någon gång vilket han aldrig brukar göra men sedan gick han bättre än vanligt, sökte sej neråt stundtals i både traven och galoppen. Longeringspassen blir allt kortare för varje gång och snart behövs de inte längre. han fattade även rätt galopp varje gång.Han brukar nämligen ta fel galopp i höger varv sedan får ,man mana på honom och han trampar om. Sedan var det MIN tur att sitta upp för min första läralädda lektion. Jag har ju suttit på Phigalle 4 gånger i år men typ då bara rakt fram så jag var lite nervös, speciellt när det blåste så. Men det gick bra, eller rättare sagt han gick helt ok medans jag var skit som jag visste, fast tränaren sa att det fanns hopp om mej iaf och jag vill verkligen lära mej rida ordentligt. Vi lyckades klara av att trava på volt och vända igenom volt i traven. Sedan blev jag tvingad att galoppera, ngt som jag verkligen är urdålig på. De två första galopperna klarade vi ett halvt varv pga mej men sedan lät jag honom galoppera på helt långa tyglar och styrde med sitsen istället och då gick det riktigt bra. Men jag behöver träna på att slappna av i benen och inte spänna mej i knäna,sitta mer på rumpan,räta på mej och dra in magen och spänna dom nästan icke befintliga magmusklerna. Phigalle var nästan som en ridskolehäst och det var mej han tränade haha.

I måndags så passade jag på att ta en tidig tur med Phigalle i skogen för första gången helt själv. Vi skrittade och travade lite på skogsvägarna och ha hade värsta travartraven innan han lugnade ner sej för han tyckte det var så kul! Sedan vågade vi på oss en liten galopp och när vi saktade av så fattade han självmant ny galopp och den var mjuk,underbar, fåglarna kvittrade och jag nästan smälte av lycka. På hemvägen skrittade vi på långa tyglar över gärderna hem. Solen lyste, gräset var både frostigt och nästan lite daggigt och gnistrade i solens strålar. Vad jag var lycklig!

På Tisdagen var hovis här. Phigalles framhovar hade blivit olika stora pga att han ibland står med höger framhov och skrapar, han har inte så mkt tålamod när man går ifrån honom i stallgången för han vill att han ska hålla på med honom hela tiden.

Han är helt upptäten av hagkompisarna på hals,strupe som han varit hela tiden men nu är det på näsvinge och ganachen med. När han fick ett stort öppet,blödande sår på halsen så blev jag ju så leden. Letar ny häst så han vi kan ta hem honom men jag vill ju inte heller köpa vad som hellst. Så de sista fyra dagarna har jag haft möjlighet att ha honom här hemma på dagarna och så får han stå hos grannnen i boxen ihop med de andra på nätterna. Passar på att ge honom fri tillgång till hö när han är hemma med och han äter ca 8-10kg mer hemma. Har köpt ett halstäcke som jag ska sy på hans vanliga täcke i helgen och hoppas det hjälper mot "bitarna"

Jag var med i trail med min när han var tre.. är fyra i år..
Inte för att vi var redo för trail utan för jag fick vara ensam på banan. Vi tog de hinder vi klarade och resten struntade jag i. Om de var för svåra galopp mönster travade jag där istället. Även om jag då blev diskad var de kul att få vara inne på tävlingsbanan med honom.

Ja, det var ju en idè och det är ju bara en träningstävling oxå. J det är ju över en månad kvar till sista anmälningsdagen så vi får väl se om vi är redo/vågar då.

Tack för tippset!:)

En uppdatering Poet mår bra, han fick vara ute i en hage ensam igår eftermiddag och det trivdes han med. Han haltar inte mycket och såret som syddes läker fint, han ska få den sista penicilinsprutan i eftermiddag av mig det har varit några gånger med lite cirkus men det har gått bra. Kommer med bild så fort vi får den från räddningstjänsten.

MVH Ann

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 153
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 070
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III