Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 867
Sv: Unghästtråd...

Jag har ett varmblod på 5år som jag köpte förra våren. Hon hade tidigare bara gått i hagen sedan hon föddes, i höstas började jag med longering och sadelvänjning, efter ett par dagar accepterade hon mig på ryggen :rofl: Hon är gudasnäll i alla lägen även när man rider och hon verkar inte bry sig om trafik. Här ute har vi inget ridhus eller ridbana så det blir skogsridning. Än så länge så skrittar vi och travar bara jag har dock lyckats galoppera en gång då hon blev rädd men hon skenade aldrig utan lugnade sig igen...
Att rida in unghästar är absolut nytt för mig men det har gått enastående..vill dock gärna vara i ridhus när jag galopperar första gången :d

Har ni några bra träningstips så vill jag gärna ha dem..

Jag har tänkt att rida dressyr med henne i framtiden :banana:

Vad pratar man om här inne då????? Förlåt att jag störde då...:eek:

*knapplån*

Nu är jag och Tucker ute och rider små turer i skogen i skritt ca varannan dag. Han sköter sig utmärkt:)

Har ju tänkt tävla sista helgen i mars, men allt här är ju täckt av glansis:crazy: Ridbanan, skogsvägarna, stallplanen, ja allt... Och ingen transsport har jag heller, så måste låna av pappas sura kusin varje gång man ska nånstans:(

Tips för att få motivation till träning?:cool:

*Uppdaterar*

Fegisjag har dragit länge på att börja jobba med lilla fröken...:o. Har njutit av att hon varit ohalt hela tiden, trots vansinniga rejs i hagen. Tänkt många gånger att jag ska börja tömköra henne men fegat ur av rädsla att hon ska bli halt på en gång...:angel:...men, idag har vi startat upp. Tömkört på vallen, pigg och glad tjej!!!...och lite bångstyrig:smirk:. Fick ryta till ett par gånger när hon tappade fokus och då samlade hon ihop sig. Kändes mycket bra att ha gjort det nu, iallafall. Blir BoT-paddar ikväll som support för benen. :D

ojoj, vilken bedrift ni utfört, stolta ska ni vara nu båda två!

jag o min småtting fortsätter med allmänlydnad o transport träning.
fungerar bra, kan peta på hela benen utan att de flyger upp fortare än jag vet inte vad! nu iaf, o målet med transporten är att kunna skicka in henne i den, hemma iaf, till att börja med, men nu har stumpan som de flesta små barn som springer i skogen vilt helt o hå, gjort illa sig så lit eplåster ett par dagar för att skydda mot leran misspryder damen...

18627129.jpg
tycker hon ser ut som en New Forest på den här bilden...

Hon är så söt lilla prinsessan! :love: Duktiga är ni också! Vad tycker hon om transporten, läskig?

Idag var jag iväg med Geiser och gjorde veterinär besiktning. Gick igenom felfritt, så nu ska det skrivas papper inom kort! :banana:

För övrigt håller vi på och sysselsätter oss med lastträning, promenader och så vår nya hobby- Geiser springer och matte cyklar :D

Western Riders Sjuhärad Borås håller i den men jag tror att jag inte ställer upp ridandes, har som sagt bara riden ca 17 gånger i inridningsskedet allt som allt.

transporten läskig!? nej inte då, vi kan nog stå där en hel dag om det är så, om hon ändå tyckte så när vi hämtade henne, har fått en knöl på ena kotan pga ett sår hon rev upp då.

woho grattis! gjordes röntgen oxå? känns det bra nu? hoho så glad jag belv :bump:

oj, hur gjorde du första gångerna? skulle vilja låte syria springa lite på grusvägarna, hon är så okoncentrerad när hon skrittar (hinner ju kika o gå samtidigt) men Lotta orkar ju inte springa hela tiden...:crazy:

sjläv ska jag på clinic i Uddevalla den 16, för att lära mig hur jag ska ståträna o sminka min unghäst till utställningarna i vår/sommar.

*kl*
länge sedan jag skrev här nu :p har vant Bebb med att bli longerad med sadel så ska snart börja sitta på henne :D kommer först slänga upp en mindre och lättare ryttare då jag tycker att jag väger för mycket :o men har tagit kontakt med tränare som kommer ut och hjälper mig både med markarbete och inridningen, ser verkligen fram emot detta :banana:
liten bild på Bebban me ;)
18431102.jpg

Vad duktig hon är! Jag ska ta mig i kragen och träna Bacardi lite mer på den fronten, han tycker INTE om transporten...:smirk:

Ajdå, hoppas att knölen försvinner.

Tack! :D Nä, det blev ingen röntgen. Har frågat flera veterinärer som har sagt att det är bättre att vänta. Så jag får väl lita på det...:crazy:

Hur jag gör....? Ja...jag hoppade upp på cykeln bara och så bar det iväg! ;) Jag vet inte, det fungerar bara lixom. Kan de röstkommandon så underlättar det ju betydligt om man slipper ta i dem så mycket. Haha, du menar att det är lite kämpigt att vara ute och springa...? ;):D

Nej, vad skoj!! :banana: Det hade ju varit super kul att åka på!! Men då måste ju du lära mig sen! :bow:

ojoj, jag vet inte om jag skulle våga göra så på nån utav mina hästar...för tänk om de blir rädda för nån på rullskidor, eller fåren eller nått, då sitter man där, även om de bara studsar ett par steg så lär man ju rammla känns det som iaf...

jo, när jag pratade med vet, så sa de att det är ingen idee att röntga förens hästen är 2-3 år då allt slutit sig hyfsat...så på syria är det ingen idee än, men Geizer borde ju funka...tycker jag iaf...

Äsch, man kan bli överkörd av en bil när man ska gå över gatan också...;) Är man halft handikappad och har en hingst som måste stimuleras så har man inte så många val... :D

Jo, jag tyckte också det. Men flera vet. som jag har pratat med säger att finns det så händer det ofta att de växer bort i denna åldern, och finns det inte så är det ungefär lika stor risk att det fortfarande kan uppkomma. Så de tyckte att jag skulle vänta något år...kanske dumt av mig att inte kolla, men ja....:confused:

*knapplån*

Liten uppdatering på Lottapotta och samtidigt putt av tråd. :D

Lotta har varit på promenader, korta, men väldigt nyttiga, tydligen. Den senaste var vi bakom stallet och tittade lite på och tränade att stå still korta stunder. Tillbaka på stallplan ställde jag upp henne och stod och stirrade rakt ut bakom henne en stund, bytte sida till andra sidan, vred och vände mig lite och bytte tillbaka till där jag började...och Lotta bara stod! :D
Först när jag berömde och klappade på halsen rörde hon sig och tuggade lite nöjt! :banana:

Och igår visade hon tänderna för mig utan problem! :bump:

Nu ska jag bara få det där med benlyft att fungera...

Vi jobbar på så sakteliga...fröken fortfarande ohalt. Ska utöka arbetet till tre dagar i veckan nu, fortfarande skritt men hon har redan själv lagt in travpass så det står väl inte på tills vi jobbar mer i trav...dock, fortfarande rakspår.
Lilly080215_4.jpg

En uppdatering Poet mår bra, han fick vara ute i en hage ensam igår eftermiddag och det trivdes han med. Han haltar inte mycket och såret som syddes läker fint, han ska få den sista penicilinsprutan i eftermiddag av mig det har varit några gånger med lite cirkus men det har gått bra. Kommer med bild så fort vi får den från räddningstjänsten.

MVH Ann

Hola,
Skönt att det går bra med skadan!!!

mvh Eva

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 153
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 074
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka