Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 867
Sv: Unghästtråd...

Ska ni ha halter/grooming träning hos dig wrangler? I så fall är jag också intresserad:banana: Hojta gärna till om när och var och så så ska vi se:)

Hur går det med tjejens svullnad? Blir det bättre?

Nä, de är inte elaka mot varandra eller så, det är bara det att Raket tror lever sig verkligen in i rollen och ska vara som en hingst när han är med Geiser. Han har till och med börjat "hingst bajsa" (du vet, allt i en hög), det har han aldrig gjort förut :smirk: Du ska se när de leker sen, det är riktigt hingst bus! Och då ryker Geiser's täcken....:crazy:

Det går åt mycket pengar den där helgen :( Men annars får du väl inkvartera häst och dig hos oss! Du kan ju sova över här oavsett om hon inte placerar sig bland de bästa, så slipper ni stressa hem igen. Jag har ju tänkt att kolla på söndagen också, så då kan du ju åka med om du vill :)

Duktigt! Hoppas att träningen fortsätter att gå bra! Snart kan hon stå länge ska du se! :banana:

Igår red jag Geiser för första gången med bett vilket gick över förväntan! :) Han lyssnar bättre och bättre på mina kommandon och är lika possitiv som alltid. Så denna gång blev det även premiär för trav uppsuttet! Bara några korta snuttar, men ändå! :D

Idag, efter en dryg veckas frånvaro, var Lotta rätt lättjobbad. :banana:

Jag kunde ta henne på benen, borsta under magen, ta på sidorna av magen, hålla handen på magen och lyfta frambenen! :bump:

Idag, efter en dryg veckas frånvaro, var Lotta rätt lättjobbad. :banana:

Jag kunde ta henne på benen, borsta under magen, ta på sidorna av magen, hålla handen på magen och lyfta frambenen! :bump:

Det är bra när dom får vara lediga, smälta sker och tänka efter...

Kul det går bra!

Phigalle har alltid gått med svansen på sne, vissa araber gör ju så men det har blivit värre tycker jag och han har börjat muskla sej ojämnt. Igår reagerade han för tryck på den lilla rumpan så nu är tid för kiropraktor bokad till 1 april. Typiskt nu när alla tävlingar börjar snart. Ja vi får väl ta och börja promenera lite istället och träna showmanship at halter så vi får ngt gjort. Han har nästan stått helt i fyra veckor förutom ridning 2 gånger, halterträning hemma 3 gånger och varit på en showmanship at halter/halter kurs en dag.

Ricky har nu fått skor på sej fram. Vardagshanteringen går bättre och bättre. Kan nu svinga rep över och på honom helt ok nu till skillnad mot i början. Ingen reaktion på padden heller vilket vi testade igår. Han har tyvärr stora koncentrationssvårigheter, han gör typ det han ska göra men kollar på allting annat istället. Har tre veckor kvar att ha honom på prov.

Lite bilder på ihopsläppet förra helgen på min Phigalle, arab 3 år. Ricky min prövohäst,appaloosa 3 år och kompisens 2-åriga quarter.

Liite stora bilder,sorry

daisy041.jpg

daisy039.jpg

daisy037.jpg

daisy038.jpg

Phigalle har alltid gått med svansen på sne, vissa araber gör ju så men det har blivit värre tycker jag och han har börjat muskla sej ojämnt. Igår reagerade han för tryck på den lilla rumpan så nu är tid för kiropraktor bokad till 1 april. Typiskt nu när alla tävlingar börjar snart. Ja vi får väl ta och börja promenera lite istället och träna showmanship at halter så vi får ngt gjort. Han har nästan stått helt i fyra veckor förutom ridning 2 gånger, halterträning hemma 3 gånger och varit på en showmanship at halter/halter kurs en dag.

Ricky har nu fått skor på sej fram. Vardagshanteringen går bättre och bättre. Kan nu svinga rep över och på honom helt ok nu till skillnad mot i början. Ingen reaktion på padden heller vilket vi testade igår. Han har tyvärr stora koncentrationssvårigheter, han gör typ det han ska göra men kollar på allting annat istället. Har tre veckor kvar att ha honom på prov.

Jag har börjat lite smått att sätta igång min efter olyckan, väntar på besked från kiroprakton när han kan komma, vill ha en genomgång innan jag sitter upp på han igen. Han gick ner på knäna när jag var ute och gick med honom i lördags, han hade sadeln på sig också, det har han aldrig gjort vid promenad eller körning innan. Lite snubblig har han varit när jag har suttit på han men inte annars.

Jag var och tittade på en clinic med Staffan Ljungberg och trots att jag inte hade någon häst med så fick man en massa aha upplevelser, han är ju så himla bra på att förklara saker och ting.

MVH Ann

Det där med konsentrationssvårigheter har jag märkt av på Tibbe med, vid longering springer han med huvudet ut och kollar på allt runt om isället. Kanske är vanligt bland unga appisar :D

Hoppas att det går bra med Phigalle och att kiropraktorn kan göra något så att ni kan börja träna igen!

Är ni nöjda med Ricky än så länge?

Bara en fråga. Han har varit på inridning och träning. Varför är hanteringen så grundläggande nu? Sacking out, det ser man ju till att det är färdigt långt innan man sitter upp första gången.

Det där med konsentrationssvårigheter har jag märkt av på Tibbe med, vid longering springer han med huvudet ut och kollar på allt runt om isället. Kanske är vanligt bland unga appisar :D

Exakt så gör ricky med när jag har longerat honom.

Bara en fråga. Han har varit på inridning och träning. Varför är hanteringen så grundläggande nu? Sacking out, det ser man ju till att det är färdigt långt innan man sitter upp första gången.

Ägarna sa att han inte är sutten på sedan i sommras och att de betraktar honom som oinriden fast han är riden i alla gångarter förra sommaren då. Dom tyckte jag skulle gå långsamt fram, det beror nog på att han suger in rumpan under sej och börjar darra. Han har gjort så även här några gånger på stallplan,stallgång och box när det är små saker som han blir rädd för. Jag vill lägga in bra grund där jag vet hur han beter sej vid olika situationer. Själv har jag inte suttit upp på honom ännu. Har tänkt testa att hänga och ev sitta upp nu i påskhelgen och se hur det går.

Missförstå mig inte, jag tycker det låter som att du gör helt rätt.

Det jag undrade var lite över varför han ÄR sådan om han har en inridning bakom sig. Har det hänt något specifikt? Annars känns det som att man har missat en ganska stor bit i grundträningen och att han inte var färdig att ridas.

En "vanlig" unghäst som grundtränas och rids in av tränare brukar inte vara så svår att jobba med även om den har fått ledigt länge efter träningen. Det brukar kunna gå gsnka fort att komma upp på den igen också. Han låter inte alls färdig för det.

Men du har ju kontakt med tränaren och borde kunna få svar på dessa frågor, vilket du säkert också har! :)

Lycka till med träningen.

Ägarna sa att han inte är sutten på sedan i sommras och att de betraktar honom som oinriden fast han är riden i alla gångarter förra sommaren då. Dom tyckte jag skulle gå långsamt fram, det beror nog på att han suger in rumpan under sej och börjar darra. Han har gjort så även här några gånger på stallplan,stallgång och box när det är små saker som han blir rädd för. Jag vill lägga in bra grund där jag vet hur han beter sej vid olika situationer. Själv har jag inte suttit upp på honom ännu. Har tänkt testa att hänga och ev sitta upp nu i påskhelgen och se hur det går.

Jag hade gjort precis som du, kollat av alla olika moment för att se att det går bra, man kan ju ha lite olika syn på hantering och inridning, en del bryr sig inte om om dom åker i backen medans andra absolut inte vill råka ut för något sådant.

Lycka till och var kritisk, det är lätt att förälska sig fast att det kanske inte är den häst man passar bäst med :)

Lycka till och var kritisk, det är lätt att förälska sig fast att det kanske inte är den häst man passar bäst med :)

Ja,har man förälskat sej så har man ,det är jätte svårt. Jag ska vara kritisk och jag ska verkligen fundera om han är rätt för mej. Det är inte alltid så kul om hästen har spöken i bagaget med sej ifs beroende på vilka svårighetsgrader de är på osv. Vissa saker är svårare än andra tid att arbeta bort vilket kräver mkt mer tid,arrangemang och pengar.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 152
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 065
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband