Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 851
Sv: Unghästtråd...

*knapplån*

Idag har Lotta sett kossor för första gången! :D
Grannens kor (eller var det ungtjurar kanske...?) flyttade till markgränsen, d v s till hagen på andra sidan grusvägen...så Lotta och hennes flock gick nyfiket försiktigt ditåt när jag kom. Tog ut Lotta ur hagen och gick förbi kossorna på vägen. Lotta var jätteduktig! Nyfiken och känslig för "ryck" i hagen, men duktig och lugn samtidigt! :D

*supderglad*

Sen höll Lotta på att försöka gå in i hagen, så då gick vi därifrån. :D :rofl:

*kl*
Tog igår upp Tibbe till min praktikplats, ska ha honom här i en vecka på intensiv utbildning ;) Han har blivit väldigt självsäker av sig vid hantering så han har bråkat lite under ridningen, och då jag varken har tillgång till paddock eller ridhus där han står så fick jag ha honom där jag arbetar i en vecka, så idag gick vi in i ridhuset så han fick kolla hur det ser ut men han brydde sig inte alls :p Dock har han blivit hel fjollig i hagen :o Skulle plocka av honom täcket så bara jag ropar på honom kommer han i galopp, stod som ett ljus när jag tog av honom täcket, sedan drog han järnet och bockade som en tosing :D Ljuger nog inte om bakhovarna va nästan 2 m upp i luften :3 Kan va glad att man inte satt på vid de sprången :D Tyvär hade jag bara lilla objektivet på kameran på, trodde inte han skulle va på sådant bushumör :p

23447912.jpg

23447918.jpg

*knapplån*

Idag har Lotta sett kossor för första gången! :D
Grannens kor (eller var det ungtjurar kanske...?) flyttade till markgränsen, d v s till hagen på andra sidan grusvägen...så Lotta och hennes flock gick nyfiket försiktigt ditåt när jag kom. Tog ut Lotta ur hagen och gick förbi kossorna på vägen. Lotta var jätteduktig! Nyfiken och känslig för "ryck" i hagen, men duktig och lugn samtidigt! :D

*supderglad*

Sen höll Lotta på att försöka gå in i hagen, så då gick vi därifrån. :D :rofl:

Jag hade en shettis på foder med föl, de smet ut från sin hage gick några km i skogen och kröp in till kossorna hos en granne.

Poet tittar lite snett på korna men grisarna har han inte brytt sig om överhuvudtaget, inte ens när kompisen härjar bryr han sig.

MVH Ann

*kl*
Red ut idag ihop med en annan häst för att se om han trivs bättre med sällskap vilket han värkligen gjorde :D Har haft honom har i 3½ dag bara så det va helt ny häst att komma ut med och aldrig varit i denna skog tidigare så det gick helt över förväntan :p testade även att trava lite viket han gladeligen gjorde, fick ta tag i honom lite ibland då han ville gå fortare än hästen framför. Men han lyssnar väldigt bra ändå, rider än så länge bara i repgrimma :p På vägen hem fick Tibbe gå först vilket inte han hade några som helst problem med :love:

Nu när det böjade arta sig med framskor så har skitgrisen Poet tappat båda, så nu blir det att ringa hovslagaren igen efter bara 5 veckor. Tur i oturen var att han tappade båda samtidigt så jag har kunnat rida och köra lite med han, han är inte halt men ömfotad.

MVH Ann

Jag har ett Paint sto som föddes den 11 juni i år. Hon kommer att få ha det bra i en stor flock i en hage på ca 30 ha tills nästa år. Då ska vi börja träna på allvar :D
copycat3.jpg

Jag har även hennes mamma som ska sättas i gång efter en gamal skada:)

får se till helgen då jag blir av med gips hur det känns.
nu väntar vaccinering om en vecka, ifall vi ska tävla.
har gångavstång till kliniken, men måste under en större väg, genom ett gångrör, så vi ringde in mamma som bokade ultraljud av stoet på samma gång så vi kan gå tillsammans, lite draghjälp e aldrig fel...
ska om några veckor börja lätt med att sitta in om allt blir som jag vill, o så jobba lite med inkörning.

Waikiki går rikgti bra nu och lyssnar bra på neckreiningen i skritt och någerlunda i traven. Jag har ju trotsallt bara ridit henne i 4 veckor. AHHH önskar jag hade eget stall så jag kunde ta henne på foder direkt.
23342668.jpg

Waikiki är en väldigt trevlig 4 årig dam som jag rider till en ridskola i byn, då hon är för tuff för dom. Men jag bara älskar henne!!

Sen red jag på Wille i går!!!! =)
Rebecka var med men höll inte i honom. Skrittade från stallet upp till vägen och tillbaka igen ca 25 m. Han var jätte duktigt och lyssnade bra för hjälperna, svängde, stannade och gick fram =), trots att Maggie höll på att springa och skrika i hagen. ÄR SÅ HIMLA STOLT ÖVER HONOM!!! Han är så cool i nya situationer, men att gå för bi ett par stolpar som ligger i en hage det är SKIT farligt =P hihihi unghästar.

ÄR SÅ HIMLA STOLT ÖVER HONOM!!! Han är så cool i nya situationer, men att gå för bi ett par stolpar som ligger i en hage det är SKIT farligt =P hihihi unghästar.

Eller brunslock dom är ju riktigt farliga, trots att bilar, bussar, traktorer och en massa människor far omkring han utan minsta bekymmer så är brunnslocken äckliga. Det får bli vinterns utmaning att få Poet att gå på dessa "konstiga" saker.

Han gick in mellan skaklarna utan problem, vi körde förbi kor, grisar och får utan att han reagerade något särskilt.

MVH Ann

provade igår att löslongera för första gången, hon fattade vad som gällde riktigt snabbt. kul!
fast efter första 3 min tyckte hon att det hela var väldigt onödigt så hon kröp under staketet o sprang in i stallet till sin kompisar, kvar stod jag med piskan i handen o grimman hängande på en stolpe, ojdå! sen var det bara att springa o öppna boxdörren så hon kunde gå in där.
sen var det bara att börja om från början med alla trådar stängda så alternativet att krypa inte fanns. det gick toppen då...

Idag har Chili blivit trimmad i ansiktet och på benen(kände att jag ville testa med rakapparat inför championatet)
Tog "raggen" under huvudet, känselhåren och trimmade bläsen lätt.
Sedan tog jag benen från knäet och ner. (Rakade alltså ingenstans utan trimmade lite bara) "Featherteknik" eller vad det kallas :p
Hon var superduktig och det blev jättefin!

Idag red vi lite i ridhuset. Började i rundcorallen med lite skritt och vändningar (för neckreining+skänkel) åt bägge håll. Satt sedan av och gick ut till själva ridbanan i ridhuset. Satt upp och skrittade runt lite på ridbanan. Gjorde några halter och ett backsteg.
Satt av efter en stund och öppnade ridhusdörren och gick ut.
Väl ute satt jag upp igen och så red jag sista biten tillbaka till stallet.
Kanondag idag med andra ord :D

Igår så fick hon ha transportskydd på sig för första gången. Efter att vi testat att knalla runt med dem en stund så lindade jag alla fyra benen och satte på boots på alla fyra (också träning inför championatet)
Hon fick en väldigt tjusig bakbensaction när bakbootsen precis kommit på men det lugnade sig snart;)

lite bilder (ursäkta att hon är lite skitig)
September4.jpg

September5.jpg

September3.jpg

September2.jpg

Senast ändrad:

nej vad har du gjort :eek: Tycker att det finns inget fulare än att raka bort känselhåren, de mellan haka och ganasch (stavas ?) är ok men inte mule & ögon. Tycker hästar ser ur som sådanna plastdockor affärerna har då :(

Fast ska man visa i halter är det ju onekligen en fördel,oavsett vad man tycker om det.

Själv tycker jag att det är ursnyggt!

hon blev jättefin...
skulle behöva göra samma med min, hon ser ut som ett litet troll..
fast jag har ju ingen trimmer...

jo jag vet :p kommer därför själv aldrig kunne bli en halter människa. Fasst öron och ganasch ser jag som ett måste att hållas iordning :D

hehe, jag kanske skulle varnat för starka bilder!;) :D
jag tycker att det är snyggast så :)
Det är lättare att få det rent och det blir snyggare sen när shineprodukten ska på :)
Enligt mig så blev hon verkligen finare, hon såg ut som en rugguggla innan men nu ser hon riktigt elegant ut. Gjorde att hela hästen ser mer välvårdad ut :)

haha så farligt va det inte :p ser bara tomt ut och det saknas något på lilla mulen :p Annars är hon sk*t snygg ;) som alltid :D

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Fri tillgång på torrfoder?