Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 852
Sv: Unghästtråd...

haha! hon är jättelik chili på den första bilden! :D
bara att när chili gör så så brukar hon pipa lite också ;)

Och vad fin grimman var! Hade de inga fler? :D Är så fint med så tunna remmar och så var den precis lagom utsmyckad också!
Har trubbel att fixa grimma nu.. Chili är ju så liten runt nosen men drar cob i övrigt. Yearlinggrimma är för liten och de som är märkta cob för stora i nosen. :( Hittar typ inga mare som inte kostar 2 lax :cool:

Vad läcker den svarta kompisen var! vad är det för nåt?

Jodå! Det syns allt att hon vuxit! Speciellt ben, svans och rumpa! :d

Är du säker att yearling är för liten?
Den ska sitta TIGHT vet du. O Chili ser ut att ha samma huvud som Lotta, dvs smalt med lång "nosdel" så att säga. Den som Lotta har är i största lagen överallt utom just sidostyckena, särskilt nosen är for stor. Det jag kan tänka mig är iof att yearlingen blir för kort på Chili på sidorna,men det beror ju helt på modellen.

På hästar med långsmala huvuden tycker jag det är snyggast med breda remmar dock! Även på en åring.

Kid har haft sin yearling hela denna säsongen också!

*kl*
Har stött på lite problem med Tibbe nu. Då han bossar i hagen så blir han nervig av att vara själv sen så försökte han även testa ta ledarskapet vilket han inte fick så nu lyssnar han bättre än någonsin :p så lite possitivt iaf. Men släpper jag honom i boxen nu så springer han bara runt, så funderar på att binda honom kort så han får stå där tills han lugnar sig. Detta funkade i våras då han oxå var för fäst vid flocken.

Har bara provat en yearlinggrimma och det var ju ingen showgrimma utan en vanlig amerikansk nylongrimma som var märkt yearling. Därför tänkte jag att det var kört på showfronten också. ;)
Kanske kan hon ha det ändå då! :laugh:
Är ju mycket lättare att hitta fina yearlinggrimmor också! (som inte kostar skjortan)

*drar till ebay och kikar*

Dom skriver ju ut måtten på grimmorna, jämför och ta en som har längre sidostycken (om det är en yearling)
Man kan inte riktigt jämföra stl med vanliga grimmor.

Vanlig marefunkar ju säkert också om det inte är den största varianten.

Vad läcker den svarta kompisen var! vad är det för nåt?

Han är ett halvblod e: Black Diamond
magic_16086791.jpg

Han försökte sno grimman idag... :D

Här kommer två bilder på Lotta:
img_7146-0000_16086851.jpg

img_7154-000_16086901.jpg

Bild ur hagen:
img_7149-0000_16086880.jpg

Utsikt:
img_7129-0000_16086813.jpg

Red lite på Chili i rundcorallen idag. Som tidigare enbart skritt, halter/igångsättningar och något backsteg. Hade med mig en fotograf också så nu kommer det bildbevis :D
Hon var jätteredig! Och jag är jättestolt! :love:
Chiliuppsuttetaugusti2.jpg

Chiliuppsuttetaugust.jpg

någon som har lite tips på träning inför trail at hand.. vi är lite nya på det här men tänkte försöka oss på det på en klubbtävling... mest som miljöträning för mmin 2åring och lite erfarenhet för mig...
alltid kul att prova..det kan inte mer än gå åt skogen.. haha..
alla tips är mycket välkomna...

Vad roligt att ni ska prova på det! :)

Träna på trailmomenten, tex. gå över en bro, öppna grind, sidepass osv. Och så får man ju inte ta på hästen så alla moment/förflyttningar måste fungera utan att man behöver lägga tryck på hästen med kroppen.

Vet inte hur det är i trail att halter, om man måste ha kedjegrimskaft där som i andra halterklasser? Det kan annars vara bra att sätta på det en gång innan man åker och ska tävla för det kan ju kanske vara lite läskigt.
Provade kedja på chili för första gången i förrgår och det var minsann jätteläskigt och rasslade och höll på :D

Idag red vi en stund i ridhuset :laugh:

Det var två hästar som reds i ridhuset så jag tänkte att det är ju bra träning att bara stå still och kolla ibland också, så jag sadlade Chili och knallade in.

De tränade w-riding så det var lite koner och en bom som vi gick och undersökte först. Sedan satt jag upp och så skrittade vi runt i manegen lite grann. Hon undersökte grejerna när matte inte stod på marken brevid och det var inga problem, konerna ville hon helst bära med sig :D

Hon fick också följa efter de andra hästarna lite (ska tillägga att hon känner dessa hästar sedan tidigare) och så stod hon så snällt stilla brevid en av de andra hästarna medan jag pratade med ryttaren. Bad sedan om skritt igen och så skrittade vi ett varv och gick faktiskt över bommen också :D
Sedan så avbröt vi efter det eftersom det gick så bra :)

*kl*

Nu har även jag suttit på min 06:a:banana::banana:
Han var hur cool som helst och tyckte bara jaha vad gör du där?!?
Han är grimkörd i sidepullet och one rein stop fungerar jätte bra. SÅ jag ska sitta på honom ett par gånger till sen får han lllllåååååånnnnnnggggg vila fram till slutet av mars. Ska ridas in på John Moore clinic troligtvis i maj.
Wille i sidepullet
23345172.jpg

Sen har jag börjat rida en 4 åring som ägarna inte klarar av. En jätte trevlig tjej, men väldigt tuff och envis. Precis som jag :angel::angel: Hon passar mig som handen i handsken. Ska se om jag kan skaffa en stallplats till henne så kanske jag kan ta henne på foder i 2 år tills jag kan rida Wille ordentligt.
Waikiki
23342668.jpg

bilden gör henne inte riktigt rätt, hon är mycke snyggare.

*kl*

Tibbe har kommit till det stadiet då han ska testa vad han inte får och får göra :p för ett tag sedan skulle han testa ta ledarskapet från marken, efter ett pass så är han lydigare än någonsin.. från marken iaf. Nu ska han bråka när man sitter på ryggen istället *suck* Han varken stegrar sig eller bockar, men backar vänder runt och går på tvären istället :crazy: Har aldrig suttit på en häst som kan backa så snabbt som han gör :o är iaf väl undersatta bakben om inte annat ;), lika så vänder han runt 180 grader på 2 röda. Fasst förstår att han inte tycker det är kul då vi bara hållit oss på en asfaltsväg och själva, ska be någon rida med så tror jag att han lägger av. när han inte bråkar går han super, har travat lite med honom(vägkanten), han väljer självmant att gå i jogg så har suttit ner i traven på honom då, och han är så mjuk då :love:

*kl*

Häromdagen kom lillkillen och jag oss äntligen iväg till ridhuset:laugh:. Efter lite trugande traskade han på transporten efter att ha slått i huvet en gång när han skulle undersöka taket, klumpiga lilla häst. Det rörde sig lite väl mycket i transporten när vi åkte iväg, men efterssom det var andra gången i sitt liv han åkte (förra gången var när han hämtades hem som åring) tänkte vi inte mer på det. När vi kom fram förstod vi varför, han hade ryckt sönder grimman och stod bakofram...

Vi lastade iallafall av lugnt och sansat, även om han var ganska svettig och lite orolig efter åkturen, första gången han är ifrån sina tjejer och han är fortfarande lite hingstig av sig... Vi gick sedan in i ridhuset (han har aldrig varit i ett innan) och traskade runt, hälsade på alla saker i hörnorna, på den läckra hästen i alla speglar, sockerbitarna och allt annat nytt. Vi övade lite trailövningar med koner, bommar och sockerbitar, och allmänt ledarskap. Han var hur cool som helst:love:

Först var han lite motvillig att gå på transporten igen när vi skulle hem, ville hellre fälja med det läckra lilla ridskolestoet som precis gick förbi, men efter någon minut traskade han på... Direkt när vi körde iväg brakade det till i transporten igen, jag stannade efter hundra meter och där stod han lös igen med grimman i munnen. Två nästan nya lädergrimmor förstörda på samma dag, hur kul är det? Han verkar ha lärt sig knepet för att få stå lös och röra sig som han vill hela vägen, hur bra är det då:grin: Sedan hade vi inga andra grimmor kvar, så han fick stå i repgrimman, och den rådde han inte på:devil: Nästa gång blir det dubbla grimmor och grimskaft, får hoppas det hjälper...

Idag har vi övat på att backa genom L, stå still i "box" medans jag går iväg, och sidepass över bom. Allt gick super, men han hade tappat koncentrationen lite vid sidepassen och ville helst bara kela:D

Är ju ny på det här med western, men hur är det nu igen - får man röra hästen vid sidepass i trail at hand? Har för mig att jag läst någonstans att man får det, men är osäker... Försöker utan, men man får ju ibland vara lite övertydlig i början...

Önskar att jag hade en fotograf, men han har lyst med sin frånvaro... Ska försöka fixa bilder nästa gång vi varit i ridhuset...

Oj vad långt det blev:o:D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 048
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka