Sv: Unghästtråd...
*kl*
Häromdagen kom lillkillen och jag oss äntligen iväg till ridhuset

. Efter lite trugande traskade han på transporten efter att ha slått i huvet en gång när han skulle undersöka taket, klumpiga lilla häst. Det rörde sig lite väl mycket i transporten när vi åkte iväg, men efterssom det var andra gången i sitt liv han åkte (förra gången var när han hämtades hem som åring) tänkte vi inte mer på det. När vi kom fram förstod vi varför, han hade ryckt sönder grimman och stod bakofram...
Vi lastade iallafall av lugnt och sansat, även om han var ganska svettig och lite orolig efter åkturen, första gången han är ifrån sina tjejer och han är fortfarande lite hingstig av sig... Vi gick sedan in i ridhuset (han har aldrig varit i ett innan) och traskade runt, hälsade på alla saker i hörnorna, på den läckra hästen i alla speglar, sockerbitarna och allt annat nytt. Vi övade lite trailövningar med koner, bommar och sockerbitar, och allmänt ledarskap. Han var hur cool som helst
Först var han lite motvillig att gå på transporten igen när vi skulle hem, ville hellre fälja med det läckra lilla ridskolestoet som precis gick förbi, men efter någon minut traskade han på... Direkt när vi körde iväg brakade det till i transporten igen, jag stannade efter hundra meter och där stod han lös igen med grimman i munnen. Två nästan nya lädergrimmor förstörda på samma dag, hur kul är det? Han verkar ha lärt sig knepet för att få stå lös och röra sig som han vill hela vägen, hur bra är det då

Sedan hade vi inga andra grimmor kvar, så han fick stå i repgrimman, och den rådde han inte på

Nästa gång blir det dubbla grimmor och grimskaft, får hoppas det hjälper...
Idag har vi övat på att backa genom L, stå still i "box" medans jag går iväg, och sidepass över bom. Allt gick super, men han hade tappat koncentrationen lite vid sidepassen och ville helst bara kela
Är ju ny på det här med western, men hur är det nu igen - får man röra hästen vid sidepass i trail at hand? Har för mig att jag läst någonstans att man får det, men är osäker... Försöker utan, men man får ju ibland vara lite övertydlig i början...
Önskar att jag hade en fotograf, men han har lyst med sin frånvaro... Ska försöka fixa bilder nästa gång vi varit i ridhuset...
Oj vad långt det blev