Avbockad
Ok, dags för mig att göra entré här. Har följt tråden med spänning - ni är så duktiga och jag insuper alla tips från er.
Men idag hände det som inte fick hända.
Jag har en 2,5-årig appaloosa, cool och medgörlig. Allt har gått som en dans sedan jag fick hem henne i våras. (Har nästan undrat när saker ska börja gå åt pepparn...)
Jag har nu suttit på henne ca 10 ggr och de senaste 6 gångerna helt själv. Har ingen ridbana så jag håller till på en 1 km lång (kort) grusväg som hon känner väldigt väl. Hon går undan för tryck, stannar för röstkommando + one-rein, backar klanderfritt både från marken och från sadeln. 5 gånger utan några som helst konstigheter - idag åkte jag av!

Ok, det gick till så här. Hon har redan travat lite (de andra gångerna) med mig i typ fältsits (för att störa henne så lite som möjligt, tänkte jag), och det har gått mkt lugnt till. Inga problem att bryta av eller stanna. Men idag lufsade hon sakta upp i galopp. Oj då, jag måste försöka lugnt få ner henne i trav/skritt! Sätter mig då försiktigt ner i sadeln och påbörjar avsaktning... DÅ bockar hon en gång, antar att hon blir rädd för sig själv & min kontakt med henne, så hon bockar en gång till - halvt beredd på detta far jag av åt sidan. Sen springer hon hem. Aaaaj, lårkaka, vadkaka, skrubbsår... (Ringer hem blixtsnabbt, liggandes på marken, så maken förbereder sig för häst-ankomst utan ryttare, men hästen springer naturligtvis snällt in i sin box)
Väl hemma igen ber jag om hjälp att bli ledd några hundra meter, så jag får sitta på henne igen. Detta gick bra.
Men vad gör jag nu?
Känner mig inte direkt rädd, men... det är ju onödigt att låta det hända igen. Vad kan hon ha lärt sig av detta? Att det var smart eller obehagligt? Tycker ni att jag ska se till att rida i inhängnad? Bara rida med ledare en tid? Något att träna mycket mer på från marken? Skicka iväg henne på inridning jag inte har råd med?
Oj, jag känner mig ivrig och kankse formulerar mig som en klant. Hoppas ni förstår mitt dilemma och att någon där ute vill hjälpa mig. Jag vill så gärna komma vidare med min fantastiska häst.
Kram.