Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 851
Sv: Unghästtråd...

Hahaha! Den hästen kommer alltid att vara på plus! Jag börjar misstänka att hon är precis den sort som du behöver för att det skall vara en utmaning...?

Det fina med dom som har huvud för sig själv är att de blir outstanding om man får dem att arbeta med sig.

mvh Eva *längtar till juni*

Jag vet inte hur det kommer sig...men av någon anledning har jag alltid dragit på mig hästar som varit "lite extra". En har varit ljuvheten själv, alltid, men alla andra har haft någon egenhet som gjort det lite speciellt att jobba med dom...har det nog i blodet, eller nåt:angel:

Jo, jag gillar ju att ha lite att jobba med:rofl:

...ser också fram emot juni!!!

Hej!
Kul att läsa en tråd som denna med många bra tips. Har sjäv en unghäst, blir 2 år i juli, som är en korsning ardenner/varmblodstravare. Det är en vallack som just nu börjat visa mycket attityd, han gjorde det innan han blev vallack vid 9 månaders ålder men har sedan varit ljuset självt. Eftersom det är mycket körhäst i honom så är han inkörd nu och det har gått kannon. Jag är nybliven westernfan och har under detta året lärt mig rida lite på en gammal och van herre vid namn Nelson och tänker rida in min unghäst som en westernhäst. Mina kompisar i stallet tycker att min häst är läcker trots att det är en korsning och alla tror att han kommer att fungera bra som westernhäst, han har en härlig galopp som han gärna visar upp.

Så här såg han ut förra sommaren då inkörning påbörjades.
http://www.raderad.se/album_page.php?pic_id=118

Och så här såg han ut för ngn vecka sedan.
http://www.raderad.se/album_page.php?pic_id=192

Har haft på honom sadel men han bryr sig inte om vad vi lägger på ryggen så mycket men det vet man aldrig hur det kommer att ändras!

MVH Ann

jag antar att jag också borde klottra ner lite i denna ljuvliga tråd?;)

Här är min blivande w-pålla Chili :love: (eg. Luisa Little Princess)
Hon blir 11 månader den 1 maj och är verkligen det raraste jag någonsin mött!
uppstlld.jpg

Chili.jpg

Jag hämtade hem henne den 30/3 och allting har gått jättebra hittills! peppar,peppar:D

Hon var inte direkt hanterad när vi köpte henne utan hade bara gått på lösdrift. Det tog ungefär 10-15 minuter att lasta henne(det var första lastningen någonsin) och när hon väl bestämde sig för att testa om rampen höll så gick hon bara rakt på. Sedan stod hon så snällt(lös) hela vägen hem! Hon var så himla duktig! *stolt*

I början fick hon stå inne i boxen över nätterna så hon skulle vänja sig och det har inte varit några som helst problem. Och de första dagarna gick hon ihop med storasyster "Luna" som är ett shiresto på 2 år. Och vilka kompisar de har blivit! De ser för roliga ut ihop!:rofl:

Nu går hon ihop med hela flocken och har även varit ute över nätterna den sista veckan. Jag brukar ge henne kraftfoder och "extravattna" henne inne på dagen och då står hon helt själv i stallet i ungefär en halvtimma. Och där är det heller aldrig några problem. inte ens när maten är slut ;)
Hon har börjat förstå att ljudet från ryktborsten minsann inte äter fläckiga åringar och hon börjar också tillåta mig att pyssla med hennes ben och svans. Detta tyckte hon verkligen var obehagligt i början och såg så fisförnäm ut att jag inte kunde hålla mig för skratt! :rofl:

Igår stod hon uppbunden i två linor för första gången. Det var ju konstigt att man varken kunde gå framåt eller bakåt speciellt långt..
Så hon stod still efter ett par minuter.

Idag stod hon uppbunden på samma sätt en stund till och gick inte framåt eller bakåt men hon kom på att hon kunde flytta på baken och det var ju roligt när matte skulle borsta:cool:

Hon är verkligen helskön och så otroligt lugn! Visst skuttar hon till lite när ikea-kassar kommer blåsande och när hundarna springer runt henne men hon sansar sig direkt. Och jag blir lika stolt över henne varje dag!

Jag kan tjata om henne hur länge som helst men nu har det nog blivit för långt för er stackare.. Här är det stooora framsteg varje dag så det kommer fler rapporter framöver!:D

Jag funderar på att börja rida på bettlöst alltså sidepull. Dels för att hon inte riktigt verkar trivas med bett och dels för att förfina mina vikthjälper och neckreiningen.
Någon som har erfarenhet att gå från bett till sidepull på unghäst?

Jag använder alltid både bettlöst och bett oavsett ålder på häst, personligen upplever jag det possitivt både för hästen och mig själv att variera. Jag använder både repgrimma, sidepull och hackamore på dem när jag inte har bett. Bosal har jag tyvärr aldrig provat.

Åh, en sån liten godsak! :love: Lycka till med din lilla sötnos! :)

Åååå får jag? Vad gla jag blir:bump:
Trodde vi passerat gränsen...:(
Jag hör till dom som tyst ser-hör-lär (lite blyg), men visst, kan jag bidra, så gör jag det....
Minns det som igår (trotts åldern;) ), fast det är 2,5år sen jag satte mig 1a gången på henne, helt odramatist...
Ja, måste nog erkänna, att nån dramatik har inte nåt varit m henne, snarare tvärtom....I början funderade jag om allt stod rätt till i hjärnkontoret på henne, men det har hon bevisat många gr om, var fel tankar...
Det är inte för intet hon kallas för diva:D o hon har en gloria som ständigt är på sne...
Hon utnyttjar mig till max, det är bara o erkänna...
För smart för mig:crazy:
Men märker hon att måttet är rågat, hamnar glorian på plats igen och så blir det "titta matte, jag kunde visst det"...grrr
Hon gillar inte upprepningar...för då hittar hon på egna adrenalinkickar....
Som jag sa i nån annan tråd: 1a gången lär hon sig, 2a gången kan hon det o 3je gör hon det perfekt....
Så här gäller det att ha x-antal reservplan i bakfickan, när man tränar henne...

Välkommen in i tråden AnnaKristina!

Vetdu, jag kollade på första bilden så tänkte jag, det där kan ju inte vara en Ardennerkorsning.... -den var ju så liten och spinkig....
Andra bilden hade enkronan trillat ner... då fattade jag att han bara var ett på första bilden.

Gosh, så tokigt det kan bli...

Jag har inte bestämt mig om jag kommer köra in min tvååring ännu. Det beror nog lite på hurdant temperament hon har. Trots allt har hon varit borta hemifrån i nästan ett år. Mycket hinner hända med dem mentalt då.

Passar lynnet så tycker jag att det är klokt. Det brukar bara innebära fördelar i långa loppet.

mvh Eva

Hola BonRiaz,

Får jag lägga mig i?
Jag tror inte att jag skulle vilja sätta hennes sele högre upp. QH och Paint är ofta lite lågställda med annan halsansättning än många andra raser så risken blir att den trycker mot halsen.
(Fick sela lite längre ner på min VTR avkomma än kompisen på sin arab)
Har du någon bild helt från sidan? Jag inbillar mig att det är lättare att se då.

En fråga oxå, kör ni ofta? I sådant fall, har du funderat på draglinor och baksele?

mvh Eva

Skittrött då jag tagit mina sova-tabletter.. men försöker få till nått....

Bakselen för att hjälpa till att bromsa. I synnerhet om det är fullt lass i kärran och fet nedförsbacke. Som det är nu har hon inte ens en svansrem att bromsa med utan allt kommer på den smala remmen i under magen.

Det är inte så svårt att sätta svängel på kärran ochj ha draglinor eller kedjor från bröstan att dra med istället för att dra med skaclöarna. Sckaklarna sitter bara i bröstan för att hålla balansen på vagnen. Med draglinor blir det inte så stor belastning på bogen när hästen för fram benet utan svängeln fäljer med i varje steg. Skonar man bogen.

BNu känns det här lite rörigt, jag får återkomma imorgon.

mvh Eva

Tack!:D
lergris är bara förnamnet... har börjat grunna på om hon kanske är 50% mullvad? ;)

Och BonRaiz: Ja visst är de! :love:

Nu skall vi se...om jag begrep nåt av vad "trötta" _EVA_ skrev....Sover du än förrästen?;)

Det där m baksele är jag med på, att den bromsar...
Och svanskappa, det har jag, syns inte på bild bara, även om den nu inte har så mkt nytta kanske...
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/Raizakrs-06004.jpg

Jag skall berätta kortfattat, hur jag/vi kör...
Går bredvid de 1a 10min, då vi har faktiskt en backe i början just, den "hjälper jag henne genom o putta bakifrån...skratta inte:rofl:
Sen är det jämn väg i ca 30min, innan vi kommer tb till samma backe, och där kliver jag av...
Så, det var lite försvarsmekanismer, som satte igång;)

Det är inte så svårt att sätta svängel på kärran ochj ha draglinor eller kedjor från bröstan att dra med istället för att dra med skaclöarna. Sckaklarna sitter bara i bröstan för att hålla balansen på vagnen. Med draglinor blir det inte så stor belastning på bogen när hästen för fram benet utan svängeln fäljer med i varje steg. Skonar man bogen.
Men det här sista fick mig lite of faktiskt:confused:
Inte svårt o sätta svängel? :eek:
Är det inte fortfarande bröstan som drar, även om man sätter draglinor på? För de sitter väll oxå fast på den?
Loksele vore kanske att föredra isf?
Berätta mer, när du vaknat, nu skall jag upp o rida, sen blir det jobb...

Godmorgon,

Får börja dagen med att be om ursäkt för hur illa jag uttryckte mig igår. Jag borde ha lagt mig direkt innan hjärnan slutade fungera.

Snälla ta inte det jag skriver som kritik. Jag såg inte svansremmen, det är bra att du har den på. Jag är den första att erkänna att jag själv kört både utan baksele och draglinor, och det är absolut ingen skada skedd att göra det någon gång då och då. Det jag ville få fram är att det är bussigast mot hästen med det på. I alla fall om man har för avsikt att köra lite mera regelbundet. Okej?

Nu till detta med draglinorna och svängeln.
De flesta vagnar har ingen svängel. En svängel kan man köpa på de flesta stället, hööks, börjes mm. Är man lite händig tar man en metallskena (som inte viker sig) och monterar på en bit kätting i mitten. Denna hakar man sedan fast på lämpligt sätt mittpå hjulaxeln eller annan stadig del i vagnen.
Vissa har bara en svängel utan kejda direkt på axeln med hjälp av en kraftig bult. Det beror på lite hur pass bra allt går fritt om du är med på hur jag menar.

I ändarna på svängeln så kopplar man på draglinorna som sedan fästes i dragselen. Det är alltså dessa som hästen drar vagnen med. Draglinor kan man köpa billiga i nylon på tex börjes.
Fördelen med att använda svängel och draglinor blir då att när hästen för fram sitt framben så följer linor och svängel med i stället för att det är stumt och det belastas onödigt på bogen på den sidan som förs fram.
Vidare blir det jämnare tempo för de som sitter i vagnen eftersom de ryck som blir för varje frambens förflyttning försvinner iomed att svängeln följer hästens steg.
Hänger du med?

Jag har försökt rita en liten bild (skratta inte, jag är rätt kass på detta). Tänk dig att det är ekipaget uppifrån (ja hästen är huvudlös men annars ser ju ingen hur jag menar). Det framben som sätts i gör att selen åker fram och svängeln hamnar i samma vinkel.
Vagnen å andra sidan är lika oavsett, det enda som händer där är att de remmar som håller upp skacklarna rör sig lite frammåt och bakåt.

vagn.bmp

Hoppas nu min bild är tillräckligt ok för att någon skall fatta vad jag ritat....

Alltså, återigen ingen kritik utan ett tips om du tänker köra mycket och vill spara din häst.

mvh Eva

Det där m baksele är jag med på, att den bromsar...
Och svanskappa, det har jag, syns inte på bild bara, även om den nu inte har så mkt nytta kanske...
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/Raizakrs-06004.jpg

Guuuuud, så härligt det ser ut. Å din häst verkar trivas något kopiöst framför vagnen. :love: :love:
Min gamla VTR-vallack gillade oxå att dra vagnen.

Inte alla hästar går att köra så det är bara att vara lycklig om dom har huvud för det.

mvh Eva

Vilken mysig bild, underbar miljö! Vad ni är duktiga! :) Nä, nu blev jag riktigt sugen, nu ska jag ut till min pållar och träna lite :)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Fri tillgång på torrfoder?