Unghundsfoder?

Jag tycker inte färskfoder luktar mer än torrfoder -vissa torrfoder luktar mer illa än färskt käk :crazy: och v ad andra tycker bryr jag mig inte det minsta om - ingen jag känner är vegetarian och de flesta klarar hantera både rå köttfärs och rå kyckling när dom ska laga mat :D så inte värre att servera hunden det - fast utan att tillaga det. Det går även utmärkt att lägga mat i en plastpåse och kasta påsen efter man gett jycken käk om man åker bort. Eller ta med torrfoder.
Jag är vegetarian sedan 17 år tillbaka :p Så länge kött inte är tillagat eller dåligt så reagerar jag inte på lukten. Men ja, torrfoder däremot... Och vissa sorter är ju sådär så att de stinker även innan man öppnat påsarna. Som när man lägger upp påsarna med torrfoder i hyllorna i djuraffär och känner hur det stinker foder överallt. Det är lagom kul :cautious:
 
Jag skummade artikeln men kunde inte se att det fanns detaljerad information om hur fodren hundarna ätit var sammansatta. Många färskfoder innehåller kyckling och som jag förstått det är det främst just kyckling som utgör risk ur bakteriesynvinkel. Jag ger min hund färskfoder, men ett som baseras helt på svenskt nöt- och viltkött. Antibiotikaresistens hos nötboskap förekommer visserligen även i Sverige, men SVA menar att läget är gynnsamt.

Jag har därför dragit slutsatsen att hunden får äta sitt färskfoder, men jag valde bort (de billigare) kycklingvarianterna pga bakterierisken. Fodret är trots det i samma prisklass som många torrfoder och framför allt äter hunden, som tidigare var petig i maten, med glupande aptit.

@tanten det färskfoder jag ger finns i en frystorkad variant som jag använder på resa. En portion kan förvaras i en liten burk med lock (aka matskål). Sen slår jag på vatten, väntar två minuter och ger jycken.
Just färsk kyckling försöker jag undvika. Mest för att jag redan som barn fick höra av min fars vän länsveterinären att man ska förutsätta att all kyckling har salmonella, för att vara på den säkra sidan ;)
 
Risken är överhängande så fort fodret innehåller rå kyckling.

Det är förövrigt samma risk att hantera rå kyckling avsedd som människoföda. Problemet ligger hos kycklingindstrin, inte hundmatsindustrin.
Exakt så.

Hanterar för egen del kyckling med plasthandskar vid matlagning. Och genomsteker rejält.

Inget godis eller tuggisar med kyckling och ingen kyckling i hundmaten,.
 
Harry åt RC valpfoder när han kom, när säcken vi fick med började ta slut fasade vi över honom på Alggutten junior balans. Han mår väldigt bra på det och vi kommer troligtvis fortsätta ge det även som vuxen iom små bitar och bra innehåll.
Närproducerat är väldigt viktigt för mig, att de även har ett sunt miljötänk och klimatkompensera är ett stort plus.
 
Slyngeln, isländsk fårhund som fyller två i sommar, har ätit vuxenfoder sedan han var dryga halvåret. MEN han faller ur om han får ”vanligt” vuxenfoder, så äter Doggy Professional Extra (mer protein o mer fett än det ”vanliga). Han är rätt aktiv, så verkar behöva det även som fullvuxen, men för en mindre aktiv ras eller tillvaro kan man ju välja ett sånt foder som ”mellanlandning”, mellan valp- och vuxenfoder 😊
 
Kanske ska tillägga att jag aldrig ger basfodervariant eftersom jag inte tycker de är i närheten av att räcka till, såvida man inte ger gigantisk mängd vilket i sin tur ger halvkass mage och gigantiska mängder bajs..
Mina får till vardags foder med hyfsat högre fett/proteinhalt än basfoder har och äter normala mängder, håller hullet fint, är pigga och aktiva med normal mängd och fast bajs.
Under jakt/dräktighet/valpperiod får de högenergifoder.
 
Min lilla är rätt kräsen och vi är inne på sista vändan med kombon torrfoder + våtfoder innan vi testa BARF på henne. Men vi fick rådet att testa ett vuxenfoder på torrfodersidan trots att hon inte ens är 5 månader i och med att hon vägrat/knappt ätit 4 sorters valpfoder. Sedan mixar vi med våtfoder för valpar. Än så länge håller hon hullet i varje fall. Dock är det enda torrfodret hon gillar något hipstermärke som heter Buddy Pet eller något sådant 🙄
 

Liknande trådar

Katthälsa Siamesen, 8 år gammal, har misstänkt foderallergi. Fick kortisoninjektion för att se om symptomen minskade. De gjorde de men kom...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 365
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 023
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Det var ganska exakt 13 år sedan vi hade valp senast.. och jag misstänker att en hel del har hunnit ändrats med alla do and dont's på...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 992
Hundhälsa Jag håller på att bli galen här. Tiken, som är allergisk mot det mesta, har ätit Arion Lax & ris i flera år utan problem. Nu har de...
2
Svar
32
· Visningar
2 274
Senast: Meibla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp