Ungkatt och aktivitetsnivå

Bukefalos 30 år!

kolblakkur

Trådstartare
Har en nio månaders ungkatt hemma och oh lord vad han har energi 🤯 Sover 11-17, resten av tiden verkar han vara vaken. 04 börjar första rejset (ett kort sådant), sedan en paus fram tills jag går upp vid 06. Sedan är det full rulle fram till 11, då däckar han högst upp i klösmöbeln en drös med timmar. Han har tillgång till innätad balkong all tid jag är hemma, även nattetid, så 17-06 finns det alltid något att titta på eller en insekt att jaga.

Jag har full förståelse för att vissa katter är mer aktiva än andra även som vuxna - men; när brukar dom lugna ner sig? 😅 (ej raskatt, huskatt) Chat GPT säger att han är i sin värsta ålder nu och ska testa alla gränser och det stämmer väldigt väl in på honom, men enligt chatGPT så brukar dom lugna ner sig vid 12 månader och det känns lite väl optimistiskt? När blev era katter lugnare?

Han är typ min sjätte katt men har alltid haft minst en ung kattkompis till dom tidigare katterna, så dom har ju kunnat roa varandra. Jag har kattkompisar nu också men dom är seniorer (ber om ursäkt till dom dagligen för att jag drog hem en slyngel 😅).

Tillägg:
Såna här trådar tenderar att spinna vidare till att man är en hemsk kattägare som knappt ger den mat:

Min katt har kattkompisar, han har aktiveringsleksaker och vanliga leksaker, jag leker med honom (rekordet är 3 timmar när han verkligen behövde ”blåsa ur systemet”). Han älskar dock att ligga på balkongen och glo, hans främsta hobby.

Mina har varit som värst mellan 9 och 18 månader, sedan har det lugnat ner sig lite. Aktivitetsnivån har dock inte sjunkit förrän tidigast vid 4 år (korater är i regel högaktiva till 6-8 år åtminstone).

Huskatten som är yngst i hushållet nu hade inte lika tydlig tonår utan är högaktiv men inte så testande och horribel. Nu är hon 4 utan tecken på lägre aktivitetsnivå. Jag är faktiskt tacksam för att de är högaktiva så att de inte fort blir soffpotatisar som man måste kämpa för att hålla igång. :)

Hjärngympa är det som funkar bäst här, fysiskt får de bättre och bättre kondition på gott och ont. :angel: Klickerträning och söka godis brukar vara bra.

Har en nio månaders ungkatt hemma och oh lord vad han har energi 🤯 Sover 11-17, resten av tiden verkar han vara vaken. 04 börjar första rejset (ett kort sådant), sedan en paus fram tills jag går upp vid 06. Sedan är det full rulle fram till 11, då däckar han högst upp i klösmöbeln en drös med timmar. Han har tillgång till innätad balkong all tid jag är hemma, även nattetid, så 17-06 finns det alltid något att titta på eller en insekt att jaga.

Jag har full förståelse för att vissa katter är mer aktiva än andra även som vuxna - men; när brukar dom lugna ner sig? 😅 (ej raskatt, huskatt) Chat GPT säger att han är i sin värsta ålder nu och ska testa alla gränser och det stämmer väldigt väl in på honom, men enligt chatGPT så brukar dom lugna ner sig vid 12 månader och det känns lite väl optimistiskt? När blev era katter lugnare?

Han är typ min sjätte katt men har alltid haft minst en ung kattkompis till dom tidigare katterna, så dom har ju kunnat roa varandra. Jag har kattkompisar nu också men dom är seniorer (ber om ursäkt till dom dagligen för att jag drog hem en slyngel 😅).

Vissa lugnar ner sig när de blir ca 1.5 år gammal. Vissa är slynglar tills de är 7 typ. Man vet aldrig. Mycket aktivering och som @Sassy säger hjärngympa är viktigt. Annars får de bara bättre kondition och mer energi.

Well.. Jag har två raskatter. "Den Heliga Birman är en markbunden och tyst katt". Ingen av mina katter har läst rasbeskrivningen.
De har tillgång till kattgård, leker med varandra, samt lekstund eller promenad på kvällen.
Det som tröttar ut dom mest är promenader och träning i att åka bil, följa med till familj, upptäcka nya platser och trickträning .
Vi går promenader året om (färre i Nov-Mars). Sommaren varje kväll om det inte ösregnar. Då tar vi en tur med bilen istället.
De har båda fyllt 2 år och visar inga tendenser till en lugnare aktivitetsnivå. Mer att de tolererar några dagars vila..

Jag är enormt tacksam att min 7 månaders får vara ute, Herregud vad han röjer 😂 just idag kan jag inte säga hur många kilometer han avverkat på gps, han har nämligen åkt bil till stugan. Men i alla fall två kilometer innan vi åkte, och då registreras inte ens när han är nära hem, så gissningsvis det dubbla. Jag säger någon gång i veckan att jag inte förstår hur någon klarar av att ha en innekatt 🤭 4 km promenad, jakt och bus är svårt att tillfredsställa tänker jag? Men man får försöka!
Dvs, kan ni gå ut på promenader, klättra i lite träd, jaga löv och eventuellt någon fjäril?

Jag är enormt tacksam att min 7 månaders får vara ute, Herregud vad han röjer 😂 just idag kan jag inte säga hur många kilometer han avverkat på gps, han har nämligen åkt bil till stugan. Men i alla fall två kilometer innan vi åkte, och då registreras inte ens när han är nära hem, så gissningsvis det dubbla. Jag säger någon gång i veckan att jag inte förstår hur någon klarar av att ha en innekatt 🤭 4 km promenad, jakt och bus är svårt att tillfredsställa tänker jag? Men man får försöka!
Dvs, kan ni gå ut på promenader, klättra i lite träd, jaga löv och eventuellt någon fjäril?
I nödfall släpper jag ut några levande syrsor på golvet! :D

Isis blev väl hanterbar energimässigt vid 3 år... men var markant lugnare efter 2-årsstrecket :D

Edit: Hon är också huskatt :)

IMG_0071.webp

Liknande trådar

• Kattkompis eller aktivering?
  • Kattraser bomba mig med info
  • Som hund och katt?
  • Vuxen katt och vuxna hundar, hjälp oss!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Helt knäckt
  • Svensk politik 9

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka