Upp i klasserna??

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Hidden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 833
H

Hidden

Har en unghäst som idag är stabil i 90 och 1m, tänkte nog fortsätta rida 1 m ett par månader efter vilan som han har nu. Min fråga är hur fort ni tar upp era unghästar i klasserna?? Tänkte börja rida 1,10 till utesäsongen men då ligger jag riktigt snett på det om man tänker på vilka höjder breeders och championten går i. Vill inte forcera honom och har därför tagit det lugnt, undrar ändå hur många rundor ni andra unghäst ryttare ger!!
Häst ägaren tycker inte att han ska gå fler 90 klasser och jag tycker 1,10 är för högt!

Hästen blir 6 till årsskiftet men är född sent och är väldigt försiktigt tagen!!

Tacksam för info...!!

Sv: Upp i klasserna??

Jag kan inte säga någon speciell ålder där jag börjar gå upp i klasserna, det är olika för varje individ. En del är klara tidigt, andra sent. Där har man som ryttare ett ansvar att känna både sina egna och sin hästs begränsningar, gäller självklart alla hästar, ryttare och nivåer, inte bara unghästar.

Har en unghäst som idag är stabil i 90 och 1m, tänkte nog fortsätta rida 1 m ett par månader efter vilan som han har nu. Min fråga är hur fort ni tar upp era unghästar i klasserna?? Tänkte börja rida 1,10 till utesäsongen men då ligger jag riktigt snett på det om man tänker på vilka höjder breeders och championten går i. Vill inte forcera honom och har därför tagit det lugnt, undrar ändå hur många rundor ni andra unghäst ryttare ger!!
Häst ägaren tycker inte att han ska gå fler 90 klasser och jag tycker 1,10 är för högt!

Hästen blir 6 till årsskiftet men är född sent och är väldigt försiktigt tagen!!

Tacksam för info...!!

jag har en d ponny, och hon hoppade LA när hon var 6, alltså 1,10 :)

Är det inte bättre att ta det lugnt med så unga hästar? Men samtidigt vill man ju inte tråka ut dom.., Fast det är ju inte så kul om hästen är utsliten vid 12 år heller.. :confused:

jag tycker det är väldigt induviduelt hur snabbt man kan gå upp i klasserna. Och så enligt mig är det viktiga att lägga en stabil grund med mkt markarbete och konditions träning. Ger man hästen det så är chansen mindre att hästen sliter ut sig.

Min häst är född 2003, hon räknas som 5 vid årsskiftet och får därmed börja tävla upp till 120, enligt mig är hon inte redo för det ännu, utan jag tänker lägga mig på 1m och 110 och träna mkt linjer, styrka och tekniska svårigheter, då offtast ungahästar har svårare med det tekniska på en bana en att hoppa högt.

Så tycker du att hästen inte känns redo för högre, avakta, det är dumt att göra något som man kanske får ångra, men går han stabilt på 1m höjd tycker jag du helt klart ska testa honom på 110 bana senare i vår. :)

Är det inte bättre att ta det lugnt med så unga hästar? Men samtidigt vill man ju inte tråka ut dom.., Fast det är ju inte så kul om hästen är utsliten vid 12 år heller.. :confused:

Fast 6-årschampionatet går ju i LA, och en 6-årig ponny får ju hoppa msv b också. Så jag tycker inte att LA är så farligt att hoppa med en ponny

Det beror ju helt på hästen i sig. men den planen min tränare har lagt upp om det går som det ska är att som 4 åringar gå 90-100 klasser i början av året och om det går bra lägger hon dem i 110 klasserna i slutet mot året. Som femåringar går de från 110-125 då hon matchar dem till de olika championaten. Som sexåringar rids de 120-130 klasser om det funkar. Så gör hon iaf :D

Det beror ju helt på hästen i sig. men den planen min tränare har lagt upp om det går som det ska är att som 4 åringar gå 90-100 klasser i början av året och om det går bra lägger hon dem i 110 klasserna i slutet mot året. Som femåringar går de från 110-125 då hon matchar dem till de olika championaten. Som sexåringar rids de 120-130 klasser om det funkar. Så gör hon iaf :D

4-åriga hästar får inte starta på tävling högre en 1m (inom hoppning) det året dom är 4, men därimot får dom tävla 110 efterårsskiftet då dom räknas som 5-åringar.

//Micaela

Senast ändrad av en moderator:

köpte min 5 åring för nästan exakt 1 år sen, han hade då gått felfria rundor i 110 i holland. första tävlingen red jag 1m 110 (i januari i år) sen tävingen efter så fick han gå en 110. sen började jag med 120. men han var ju då lite före de svenska hästarna och behövde inte ta "det stora klivet" ifrån 1m-120 eftersom han rednan hade gått 110. sen gick han falsterbo och sedan efter det så startade jag någon 130. så han är lite "före" fast han bara är 5. men det är som sagt helt beroeende på individen.

Jag kollar väldigt mycket på individ, vissa hästar är mogna och klarar att gå upp i klasserna snabbare medans vissa tar längre tid på sig.

Jag tycker 1.10 är helt lugnt för en 6 åring att hoppa, men du rider ju hästen och känner hur den känns bäst!

Ja, som olgaklara skrev. Dock är det inte så många som gör det. Skulle inte ha gjort det om inte min häst var så pass mogen för det. Sen ville jag bara testa och se hur hans kapacitet var. Och gjorde det för att han ska säljas och speculanterna ville se hur han gick i en högre klass. (Dock så skadade han sig i hagen så det blev inget köp iaf :mad:)

Hej!!

Tack så hjärtligt för alla era resonemang runt detta!! Nu återstår för mig att se hur han fungerar efter vintervilan!! Kan tilläggas att jag är lite höjdrädd och gärna hade stannat på 1,10 resten av livet men i detta fallet får jag nog bita ihop och ta mig vidare.

God jul på er!!!!

4-åriga hästar får inte starta på tävling högre en 1m (inom hoppning) det året dom är 4, men därimot får dom tävla 110 efterårsskiftet då dom räknas som 5-åringar.

//Micaela

Oj sorry det var nog så jag tänkte också men skrev annat :crazy:;)

Liknande trådar

Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns... 2
Svar
23
· Visningar
3 890
Ridning Hej! Jag är en sextonårig ridskoleryttare på en liten klubb i Bohuslän där jag ridit i ca 11 år. Jag älskar att tävla men på grund av...
Svar
9
· Visningar
1 246
Senast: Magiana
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 630
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 560
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka