Sv: Uppbindning i lösdrift
Han får en del eftersom han inte fick någon kraft alls innan vi köpte honom. Hade då haft mask som troligen inte gått bort helt, så vi avmaskade honom igen för några veckor sedan. Så ja - han behöver en del kraftfoder (enl veterinären som såg honom för 2veckor sedan) för han ser ut lite som ett biafrabarn.
Att han äter väldigt sakta vet jag inte varför. Det får du fråga honom om. Men ca 20-30min tar det att få i sig ca 2l kraft (5dl betfor, 5dl kli, 5dl havre/kornkross, 3dl derby +minelraler/vitaminer,kalk), morgon och kväll.
Och jag vet inte hur du har det, men jag har två ungar som ska till skolan och arbete som jag tyvärr måste åka till. Så JA, jag har
INTE 30min på morgonen och stå och titta på när min going äter. Då kan jag istället gå in och få upp ungar och göra frukost osv, för att sedan släppa ut hästrna innan jag åker.
Rangordning var avklarad ca 30sek efter första hopsläppet, och fortfarande efter 1,5mån så tuggar han frenetiskt så fort han ser den "store".
Idag så går pappas nordsvenskar i lösdriften och det fodras helt klart
I ligghallen. Varför? De skiter inte där de äter!! Nu efter en månad så har de faktiskt börjat kissa där, men det är ju lättmockat inne i hallen och lättmockat utanför där skiten ligger på hög på ett ställe i hagen.
Min fråga om det var tillåtet att göra så har jag fått svar på. Nu gäller det bara att fixa en praktisk lösning på arrangemanget. Kan bli lite knivigt då lösdriften är bygd som i ett L. Men det överlämnar jag nog till gubben att lösa