Uppdatera gamla språkkunskaper?

Jag tycker Duolingo är så himla oinspirerande sedan de gjorde om upplägget. Försökte börja igen igår men orkade inte många minuter.

@ameo är du inte pepp på Duolingo rekommenderar jag:

* Folkuniversitetets konversationsklasser
* Lättlästa böcker, gärna för tonåringar eller som du redan läst
* En serie på franska. Le Chalet är skitbra till exempel! Titta med franska subtitles så lär du dig jättemycket
* En språkresa på en vecka eller två. Komma göra under för dig och fungera som en riktigt bra morot i studierna inför resan :).

Kul att du ska väcka språket till liv igen! Det är så otroligt mycket värt att ha ett tredje språk :).
en språkresa hade ju varit idealisk kanske, men snålänningen är inte bara snål utan även fattig, så det är tyvärr inte aktuellt...
En serie - är det tv du tänker då?
Vad gäller böcker så läser jag tyvärr inte ens på svenska numera, utan jag nyttjar ljudböcker. Och det finns inga på franska på storytel.

Orsaken till att jag funderar på att sparka liv i språket är faktiskt att jag kanske möjligen skulle kunna ha nytta av det när jag söker jobb... (och möjligen lite för att kunna konversera med tonårsdöttrarna som läser franska i skolan)

@ameo Ja, det var TV jag tänkte på. Netflix till exempel har flera serier på franska :).

Jag tror att läsa böcker är bäst faktiskt, inte lyssna på dem. För inlärningens skull till en början. Men det är ju en smaksak :).

@ameo Ja, det var TV jag tänkte på. Netflix till exempel har flera serier på franska :).

Jag tror att läsa böcker är bäst faktiskt, inte lyssna på dem. För inlärningens skull till en början. Men det är ju en smaksak :).
Jag älskar italienska och använder en app för språkutbyte, som heter Hello Talk. Den är till för att man ska hitta personer som vill lära sig ens eget språk samtidigt som man själv lär sig deras, alltså som tanden. Jag var skeptisk i början för jag trodde inte det fanns några italienare som var intresserade av svenska, men det fanns det! Man kan använda appen för att skriva till varandra, ringa eller skicka ljudfiler.

En av dem som jag har kommit i kontakt har jag pratat några gånger med på Skype, och en annan stämde jag möte med när jag och sambon var i Rom, och vi hängde med honom och hans fru ett par dagar. Det var kul!

Det borde ju finnas fransmän som vill lära sig svenska också.

en språkresa hade ju varit idealisk kanske, men snålänningen är inte bara snål utan även fattig, så det är tyvärr inte aktuellt...
En serie - är det tv du tänker då?
Vad gäller böcker så läser jag tyvärr inte ens på svenska numera, utan jag nyttjar ljudböcker. Och det finns inga på franska på storytel.

Orsaken till att jag funderar på att sparka liv i språket är faktiskt att jag kanske möjligen skulle kunna ha nytta av det när jag söker jobb... (och möjligen lite för att kunna konversera med tonårsdöttrarna som läser franska i skolan)

Biblioteken måste väl ha inlästa böcker på franska? :)

Alltid bra att försöka omge sig av språket, läsa/höra/uppleva. Se franska filmer, avsett av halvdag där ni försöker konversera på franska, etc.

Gå en kurs? Kolla om det finns någon fransk förening eller liknande dit du kan komma.

Jag tappar mina främmande språk på två röda när jag slutar använda dem i vardagen. Tycker det är frustrerande som fasen.

Biblioteken måste väl ha inlästa böcker på franska? :)

Alltid bra att försöka omge sig av språket, läsa/höra/uppleva. Se franska filmer, avsett av halvdag där ni försöker konversera på franska, etc.

Gå en kurs? Kolla om det finns någon fransk förening eller liknande dit du kan komma.

Jag tappar mina främmande språk på två röda när jag slutar använda dem i vardagen. Tycker det är frustrerande som fasen.
Ja man tappar ganska fort, när jag hörde och pratade varje dag till och med drömde jag på franska :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka