Bukefalos 28 år!

Uppdatera till Yosemite

Jag fortsätter med min monolog! :D
Wordproblemet var inte något problem när det kom till kritan. Jag är mycket nöjd hittills med uppgraderingen. Jag gillar utseendet, allt hängde med, osv. Uppstarten har blivit mycket långsammare men det är nog allt så här långt. I övrigt är den inte nämnvärt långsammare än tidigare.

Jag tar dock fortfarande gärna emot tips på SSD-disk. På hårddisken jag har idag använder jag 140 GB trots att jag har rensat bort väldigt mycket. Så minimum 250 GB är väl nödvändigt? Bör jag uppdatera mig på annat sätt, t.ex. med mer minne? Enligt Apple kan jag lägga in maximalt 8 GB sammanlagt.

Jag har alltså följande Macbook:

MacBook Pro (13", sent 2011)
Processor 2,4 GHz Intel Core i5
Minne 4 GB 1333 MHz DDR3
Grafik Intel HD Graphics 3000 384 MB
 
Ooh, om du redan har funderat på det, gör det. Det gör SÅ mycket för datorns prestanda. Som exempel kan jag ta att jag nu har en alldeles ny Macbook Pro med 16GB internminne och en 3 GHz i7-processor (och SSD), och jag märker ingen skillnad i hastighet mot min gamla fyra år gamla dator - som var uppgraderad till 16GB internminne och en modern, snabb SSD-disk.

Det är skillnad när jag kör flera virtuella maskiner samtidigt och när filer synkas via mountade diskar och sånt, men ingenting i "vardagen". :)

Edit: Dvs din upplevelse kommer antagligen bli att du lägger nån dryg tusenlapp eller två och får en ny dator, istället för att lägga 10 000 - 16 000 på en faktisk ny Mac.

Nu har min macbook fått ett SSD minne på 250 GB och fått 8 GB internminne istället för bara 4 GB. Jag är vansinnigt nöjd! Den går som blixten!
 
Nu har min macbook fått ett SSD minne på 250 GB och fått 8 GB internminne istället för bara 4 GB. Jag är vansinnigt nöjd! Den går som blixten!
Lämnade du in den eller bytte du själv? Hur mycket gick det på?

Jag har tänkt länge att jag ska uppgradera min gamla MBP från 2009 med mer minne men inte kommit till skott. Kanske skulle göra ett försök ändå :)
 
Jag lämnade in den. Den fick en storrengöring och nya fläktar också. Det kostade rätt mycket, 4700 kr fick jag betala, men datorn är som ny nu. Hade jag gjort det själv så hade jag sparat många tusenlappar. Jag tror att det är väldigt lätt att göra själv, särskilt på min modell där allt ligger fritt och lättillgängligt när man har monterat bort undersidan.

Den gamla hårddisken och de gamla minnena tänkte jag sätta in i min MB från 2007 och bara använda för foton. Det tänkte jag våga mig på att göra själv även om det är mer meckande eftersom man måste lossa "top case" med tangentbord och allt.

Det som kan vara värt att kolla upp är var gränsen går för din MBP. Min MB från 2007 kan t.ex. bara uppgraderas till 10.7.
 
Ja jag gör det nog själv hellre än lämnar in den när den är så pass gammal. Har aldrig haft avancerad elektronik som hållit så här länge förut. Som jag förstått det är min dator precis på rätt sida gränsen så att det går att uppdatera till Yosemite. Dock sitter jag med Snow Leopard (OS 10.6) nu så jag vet inte om jag törs ta det jätteklivet. Men lite mer RAM skulle sitta fint och gärna också nya fläktar om det inte är för svårt :)
 
Ja jag gör det nog själv hellre än lämnar in den när den är så pass gammal. Har aldrig haft avancerad elektronik som hållit så här länge förut. Som jag förstått det är min dator precis på rätt sida gränsen så att det går att uppdatera till Yosemite. Dock sitter jag med Snow Leopard (OS 10.6) nu så jag vet inte om jag törs ta det jätteklivet. Men lite mer RAM skulle sitta fint och gärna också nya fläktar om det inte är för svårt :)

Jag gick direkt från Lion och det är ju också ett stort steg och det var inga problem. Eller, jo först var det ju det men det kan ju ha berott på ett fel i operativsystemet sedan tidigare. När det installerades av killarna på Digital Inn så gick det bra. Å andra sidan kanske de lade in Yosemite direkt på hårddisken, det är ju möjligt. Men vad jag kan läsa mig till så ska det gå att gå direkt från Snow Leopard till Yosemite så länge du har uppdaterat till den senaste versionen av SL.

Jag måste säga att de var otroligt trevliga och hjälpsamma på Digital Inn på Sveavägen. Så där riktigt trevliga att jag skulle kunna lämna in en dator till reparation bara för att få prata med dem igen. :D Du kan ju skicka en fråga till dem och höra vad de tror om att gå från SL till Yosemite.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp