Bukefalos 28 år!

Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

En stilla undran - hur vet de att det beror på att du är snittad?

Jag fick besked vid mitt tredje snitt, att jag hade tunn livmodervägg. Till mig sa de att "vissa har/får det" och att det inte alls hade med snittet att göra.

När jag blev gravid med fyran frågade jag flera gånger ifall det var någon risk för mig att genomgå en till graviditet, ffa pga den tunna livmoderväggen och för att jag var snittad tre gånger tidigare. Och svaret jag fick (av läkaren på mvc) var att nej, det var ingen extra risk, jag klassades inte som någon riskpatient.

Så otroligt olika besked man kan få...

Lycka till i bäbisverkstaden!! :D
(själv är jag färdig på den fronten)

De har sett med ultraljud att den är förtunnad just vid snittet. Och det är tydligen inte alls så ovanligt (och det är vad jag förstått ett av skälen till att sådana som snittats en gång och sen föder vaginalt normalt har en "extra övervakning" pga just ruptur-risken vid det gamla ärret när värkarna sätter igång).

Däremot KAN man ju vara förtunnad ändå. Och faktiskt få en ruptur vid sin första graviditet om man har otur.

Antingen så bedömde din läkare annorlunda eller så är det så att min livmodervägg läkt sämre än din vid just ärret. Din förtunning kanske inte hade med snitten att göra, men min har sannolikt det. För det ÄR tunnare vid ärret. Läkaren som jag mötte nu bekräftade detta; han mätte på ultraljudsbilden upp att väggen där är ungefär hälften så tjock som den är på resten av "ytan". Men han bedömde det inte tillräckligt allvarligt för att avstå från graviditet (men det sa ju däremot läkaren i somras...)
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Så glad jag blir för din skull Björk! Jag har följt dina föräldratrådar sedan dina kval angående sambons tveksamhet till barn - och nu ska ni försöka få ett syskon! Jag blir alldeles varm i hjärtat av att läsa det! :laugh: Grattis till det positiva beskedet och lycka till nu!
Tack snälla Jozze! Det värmer mig att se dig skriva så!
Och tack till alla er andra som önskar oss lycka till!!
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Jag ska utveckla det där lite mer - till mig sa de typ att den tunna livmoderväggen inte hade med snittet att göra, mer än att de upptäckte det för att jag snittades. Och att det säkerligen knatar runt många gravida med tunna livmoderväggar där det aldrig upptäcks för att de föder vaginalt.

Ja, så är det kanske. Om min förra graviditet gått vidare så hade de kanske inte sett det.. eller jo, kanske vid det vanliga ultraljudet förstås (sa läkarna i somras). Det var ju inte med själva sugen som används vid skrapning som de "kände" förtunningen. Det var ju med ultraljudet. Och på återbesöken så undersöktes jag med vaginalt ultraljud och de har tittat på just denna förtunning då. Så; nog verkar de kunna se det via just ultraljud.
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Men så roligt!
Och samtidigt tryggt att de kommer att hålla en extra koll.
Det går nog alldeles utmärkt - det gör ju för det mesta det.
Men du bör nog inte föda vaginalt.

Ja, jag kommer faktiskt att kräva extra koll. Det känns nödvändigt. Och jag är övertygad om att bedömningen blir att ett snitt är nödvändigt (om nu allt går vägen och det blir ett barn så kommer jag att sterilisera mig i samband med det också. Då har jag i så fall fått ett mirakel till och dessutom med hänsyn till min ålder så känns det som en bra lösning.)
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Min kompis snittades med första barnet och väntade sen tvillingar. De vägrade snitta henne trots att hon bad om det. Hon bor långt ifrån BB och var lite nervös eftersom tvillingarna skulle komma mitt i vintern. Där var det inte tal om några extra kontroller inte...
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Vid mitt första snitt så sa läkaren att jag hade förtunnad livmodervägg. Efter det har jag fått två barn till, också med planerade snitt.

Jag tror det kommer gå bra för dig!
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Min kompis snittades med första barnet och väntade sen tvillingar. De vägrade snitta henne trots att hon bad om det. Hon bor långt ifrån BB och var lite nervös eftersom tvillingarna skulle komma mitt i vintern. Där var det inte tal om några extra kontroller inte...

Jaha?

Hade hon också fått besked om en förtunnad livmoder?
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Du skrev:

och det är vad jag förstått ett av skälen till att sådana som snittats en gång och sen föder vaginalt normalt har en "extra övervakning" pga just ruptur-risken vid det gamla ärret när värkarna sätter igång

Där menade jag att hon varken hade extra övervakning eller fick respons på sin önskan att få bli snittad. Jag fattade inte som att du skrev att det bara gällde sådana med förtunnad livmoder. Snurrar jag till det nu?
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Min kompis snittades med första barnet och väntade sen tvillingar. De vägrade snitta henne trots att hon bad om det. Hon bor långt ifrån BB och var lite nervös eftersom tvillingarna skulle komma mitt i vintern. Där var det inte tal om några extra kontroller inte...

Flerbörd brukar göra att man hamnar på spec.mödravården med många fler kontroller.
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

:D Va skönt med ett sådant "förklarat" besked! Ni vet riskerna, men läkaren verkar ju vara väldigt med på att håll kollen sen när/om det blir aktuellt, vilket jag förstår måste kännas väldigt trygt :laugh:

Lycka till!
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Vad bra för alla andra att man brukar det :D Men det hjälpte ju henne föga!
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Vad roligt att ni har fått ett nytt positivt besked! Bara att jobba på nästa positiva besked då...
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Så roligt att höra Björk! Lycka till i bebisverkstan nu :laugh:
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Du skrev:



Där menade jag att hon varken hade extra övervakning eller fick respons på sin önskan att få bli snittad. Jag fattade inte som att du skrev att det bara gällde sådana med förtunnad livmoder. Snurrar jag till det nu?
Jaha, nej då har jag uttryckt mig otydligt. Jag menar inte "extra övervakning" under pågående graviditet. Ej heller att man om man vill kan få en önskan om snitt igenom "per automatik" för att man tidigare varit snittad.

Det jag däremot hört/läst är att sådana som tidigare blivit snittade i regel får "extra övervakning" vid förlossningen för att värkarbetet i sig kan innebära förhöjd risk för bland annat livmoderruptur till skillnad från om första barnet föddes vaginalt.

Det låter ju dock konstigt att din kamrat inte fick extra kontroller osv med anledningen att hon väntade just tvillingar. Det är ju i sig mer ovanligt och krävande än att "bara" bära ett barn.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Vad roligt att ni har fått ett nytt positivt besked! Bara att jobba på nästa positiva besked då...

Hehe, precis! Än så länge ropar ingen av oss "hej hopp!". Jag känner mig lite distanserad till det hela än så länge (vilket säkert är bra så att man inte tar ut allt i förskott så att säga). Först ska man överhuvudtaget bli gravid, sen ska ägget fästa på lämpligt ställe, sen ska grav gå bra utifrån "normala" förutsättningar OCH dessutom utifrån mina specifika förutsättningar... så, det är många steg på vägen kvar.

Tack för allas era lyckönskningar!!
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Vilken trevlig läsning man fick när man öppnade buke efter en julledighet från allt vad dator heter under några dagar.

Stort lycka till Björk :)
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Norrlands inland = resurser..?

Här nere hade de väl dragit på stora trumman kanske ;)
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

KL

På tal om tunn livmodervägg... Vår ena märr har det och vetten var alldeles förvånad och detta syntes tydligt redan som ungsto. När jag frågade om det var till bekymmer svarade han att njä inte direkt, men de brukar vara svåra att få dräktiga (antar att ägget har sämre utgångsläge att fästa och få en bra blodförsörjande placenta). I detta fallet kan vi avskriva dräktighetssvårigheter ty på tre betäckningar har det resulterat i tre föl, alla födda komplikationsfritt och fullgångna.


Jag själv är ju snittad fyra gånger och har ju dessutom en bindvävssjukdom som spökar lite med ärrbildningar bl.a. men här har det inte talats om någon tunn vägg, inte heller om att det har varit för många snitt. Dock är det förvånande att man på 2000talet fortfarande träffar på sjukvårdsfolk som tror att det är en magisk snittgräns vid andra barnet.... Vilket jag fått höra både då jag var gravid med 3 och 4. Snacka om att inte ha uppdaterat sig 'ler'


Gira
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Dock är det förvånande att man på 2000talet fortfarande träffar på sjukvårdsfolk som tror att det är en magisk snittgräns vid andra barnet.... Vilket jag fått höra både då jag var gravid med 3 och 4. Snacka om att inte ha uppdaterat sig 'ler'


Gira
Jag har fått höra 3 som "gräns". Men det är väl olika beroende på hur det ser ut. Jag vet dock ett par kvinnor som blivit rekommenderade att låta bli något fler barn efter 3 snittet. En av dem lydde order (hon har haft rejäla problem med ärr och sånt, innanför och utanpå) en av dem struntade i order och fick ett 4:e snitt utan problem! Men det är väl som så; vad ska de göra liksom när en kvinna kommer in och är gravid igen för 4:e eller 5:e gången? (eller en sån som jag... :angel:) De kan ju inte göra en tvångsabort.
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Det finns ingen generell gräns för antal snitt!
Jag har gjort fyra. Och även det var en av frågorna jag ställde när jag blev gravid med fyran. För jag var beredd att göra abort om de ansåg att min fjärde graviditet var olämplig.
Sen valde jag ju dessutom nu att sterilisera mig när de ändå var där nere och grävde, via hål i magen.
Och i diskussionerna jag hade med läkaren om steriliseringen - för att de ville veta att jag inte skulle ångra mig - så var det inte alls självklart för dem att jag borde undvika att göra fler snitt. Trots att jag har massor med ärrvävnad och sammanväxningar runt snittärret (ser mest ut som köttfärs, om man frågar mig...), kombinerat med tunn livmodervägg.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag och min man har försökt få barn i ungefär två år, efter en "hoppsan-graviditet" som slutade i missed abortion och akut skrapning...
Svar
3
· Visningar
2 221
Senast: Tora
·
M
Gravid - 1år Jag är gravid i vecka 12 (11+3) och är så totalt inkapabel att ta tag i något. Ska försöka beskriva vad som hänt. I höstas visade det...
Svar
13
· Visningar
6 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp