Uppdatering- kräsna arabstoet..

Arabis

Trådstartare
Nu har min 5-åriga MKT kräsna arabfröken ätit sitt hösilage i ca 1½ månad. Det går åt rätt håll, & hon börja se riktigt fin ut.
Hennes foderstat ser ut som följande
ca 2,5 kg hö ( får äta hur mkt hon vill)
ca 4,5 kg hösilage ( ts 62%, får äta hur mkt hon vill)
det skiljer lite fr dag till dag hur mkt stråfoder hon sätter i sig, men detta är ungefär.)
Hon får oxå:
2,2 kg Müsli
0, 25 kg vetekli ( smaksättare)
+ 1 kg lucernpellets.
Detta ger tillsammans ca 80 MJ, & en kvot på 7,5.
Hon har börjat ändra sig nu, ser ut att få mer " rumpa" bl a. Är inte uppdragen längre & man ser inte revbenen lika tydligt. Fortfarande är hon tunn över ryggen, men MKT bättre.. Jag har ju försökt att ta bort nästan allt kraftfoder, men hon äter inte mer stråfoder för det.
Så, så här ser det ut i dagsläget!!

Bra MKT bättre än innan..
 
Vad kul att det går år tätt håll, och hon äter ju mycket mer strå nu =) Heja!

Kan ju kasta in en rapport om kräsna arabfölisen med. Äter idag som en utsvulten ponny ungefär ;) Lyckades tom lura i henne linfröpellets i den andra maten, hon grimaserade illa men åt upp =)
 
Ja, mkt mer än innan är det ju..
Dock ej så mkt som jag vill, men jag ska nog vara nöjd nu ändå, & inte pröva fler alternativ på ett tag.
Hon täcker i varje fall sitt TS- behov nu, det gjorde hon inte innan.
Visst ÄR det bra... Är bara såå glad!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 826
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Har ett irländskt sto på 6 år som jag haft i snart 6 månader. Mitt problem är att hon gradvis har smalnat av, från att ha sett kompakt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 191
Foder & Strö Jag har en fin 24-årig hbl-valack som i hels sitt liv har varit svår att hålla i hull samt har alltid blivit för tittig på stora mängder...
Svar
15
· Visningar
2 002
Senast: godishanna
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
9 590
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp