Smal unghäst

Hon får mer mat än vad hon fick när hon var så fin så du får inte tro att hon är undernärd, jag trycker i henne ganska mycket mat.
Vet inte om hon har några magsårssymtom faktiskt, tror inte det.
Du har ju inte koll på analysen så du vet ju inte om hon får tillräckligt med näring även om mängden är mer. Det kan ju tex vara för lite protein i hösilaget.

smal häst = får i sig för lite näring.
 
De äter för att överleva, vänta INTE med att kolla tänderna. De försöker äta ändå, även om det både gör ont och inte går särskilt bra.
Ok, men hon agerar inte på det sättet, hon äter upp all sin mat och sedan finkammar hela hagen på gräs och letar alltid efter godis i fickorna som en vanlig häst. Hon beter sig normalt
 
Ahaa, ok tack. Men när man kollar på bilden till vänster hur tycker ni att hon ser ut?
Jag tycker inte att hon ser så tunn ut, kanske något omusklad men det kan vara jag som ser fel. Jag har dock varmblodstravare och fullblod, dem ser ju ofta lite tunna ut utan att vara det.
 
Ahaa, ok tack. Men när man kollar på bilden till vänster hur tycker ni att hon ser ut?
Rent spontant tycker jag den ser muskelfattig ut. Tappat överlinjen. Dvs för lite protein.

Ett grovfoder man gett av som haft för lite protein tar ju ett tag innan det syns, dvs det kan ha varit för lite en ganska lång period redan.
Går den på gräs nu? Det brukar ju annars ge liten skjuts.
 
Ok, men hon agerar inte på det sättet, hon äter upp all sin mat och sedan finkammar hela hagen på gräs och letar alltid efter godis i fickorna som en vanlig häst. Hon beter sig normalt
Spottar hon ut mat? Foderbollar?
När kollades tänderna senast?
Lägger hon huvudet på sned när hon äter?
Hur beter hon sejmed bett och vid ridning?
Såna saker?

De kan mycket väl vara som vanligt men ändå ha problem. Därför är det så viktigt att ha regelbunden koll av kunnig veterinär på tänder.
 
Rent spontant tycker jag den ser muskelfattig ut. Tappat överlinjen. Dvs för lite protein.

Ett grovfoder man gett av som haft för lite protein tar ju ett tag innan det syns, dvs det kan ha varit för lite en ganska lång period redan.
Går den på gräs nu? Det brukar ju annars ge liten skjuts.
Hon går på gräs lite varannan dag och jag har sett att det har blivit skillnad (tror jag) Okej, då kan det ju vara protein hon behöver. Hon har heller inte fått någon längre ordentlig vila, tror du att det hade gett henne något, om hon hade fått stå i 2 veckor?
 
Spottar hon ut mat? Foderbollar?
När kollades tänderna senast?
Lägger hon huvudet på sned när hon äter?
Hur beter hon sejmed bett och vid ridning?
Såna saker?

De kan mycket väl vara som vanligt men ändå ha problem. Därför är det så viktigt att ha regelbunden koll av kunnig veterinär på tänder.
Nej inget sånt, det som ev skulle kunna vara något i så fall är att hon tuggar rätt mycket på bettet?
 
Jag tycker inte att hon ser så tunn ut, kanske något omusklad men det kan vara jag som ser fel. Jag har dock varmblodstravare och fullblod, dem ser ju ofta lite tunna ut utan att vara det.
Jag har pratat med flera duktiga tränare och dom tycket inte att hon ser smal ut, kanske liite tunn men inget som dom direkt tänker på. Men, just om man jämför hur hon såg ut innan med det där så har hon tappat väldigt mycket, kanske svårt att se på bild me aa
 
Nej inget sånt, det som ev skulle kunna vara något i så fall är att hon tuggar rätt mycket på bettet?
Brukar hon inte göra så så kan det ju absolut vara ett sätt för henne att försöka visa på något.
Hon går på gräs lite varannan dag och jag har sett att det har blivit skillnad (tror jag) Okej, då kan det ju vara protein hon behöver. Hon har heller inte fått någon längre ordentlig vila, tror du att det hade gett henne något, om hon hade fått stå i 2 veckor?
Försök få ut analysen och räkna hennes behov så du har något att gå på och börja där.

Går hon väldigt hårt så kAn säkert vila göra gott det också. Är det mest promenadridning/lätt ridning borde det nog inte göra så stor skillnad.

Är pälsen trist så kan väl bandmask även vara något att ha i bakhuvudet också. Nu hade ni ju avmaskat och om det medlet Tar även bandmask så borde det ju dock inte vara det.
Men en idé.
 
Brukar hon inte göra så så kan det ju absolut vara ett sätt för henne att försöka visa på något.

Försök få ut analysen och räkna hennes behov så du har något att gå på och börja där.

Går hon väldigt hårt så kAn säkert vila göra gott det också. Är det mest promenadridning/lätt ridning borde det nog inte göra så stor skillnad.

Är pälsen trist så kan väl bandmask även vara något att ha i bakhuvudet också. Nu hade ni ju avmaskat och om det medlet Tar även bandmask så borde det ju dock inte vara det.
Men en idé.
Tack så mycket 🙏🏼
Hon går väll rätt ”normalt” men jag tror att det kanske egentligen är hårdare än vad hon är van vid. Man vet ju inte hur hon har haft det på Irland liksom
 
Har hon varit igång sedan hon kom? Ingen vila vid importen?

Det är även svårt att jämföra en naken häst med en sadlad och dessutom med olika pälssättning.

Att försöka täcka en mindre hästs behov med mera bulkmat brukar inte fungera.
Som föregående skrev; maten måste vara mer koncentrerad så att hästen gott och väl orkar äta upp och få i sig allt den behöver.
 
Har hon varit igång sedan hon kom? Ingen vila vid importen?

Det är även svårt att jämföra en naken häst med en sadlad och dessutom med olika pälssättning.

Att försöka täcka en mindre hästs behov med mera bulkmat brukar inte fungera.
Som föregående skrev; maten måste vara mer koncentrerad så att hästen gott och väl orkar äta upp och få i sig allt den behöver.

Ja hon var fullt igång. Och det är svårt att bedöma utifrån bilder, ja, det är också svårt att bedöma bakom en skärm utan att ha sett i verkligheten :)
 
Har hon varit igång sedan hon kom? Ingen vila vid importen?

Det är även svårt att jämföra en naken häst med en sadlad och dessutom med olika pälssättning.

Att försöka täcka en mindre hästs behov med mera bulkmat brukar inte fungera.
Som föregående skrev; maten måste vara mer koncentrerad så att hästen gott och väl orkar äta upp och få i sig allt den behöver.
Och vad är bulkmat?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 642
Senast: Buck
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 170
Senast: Blubbis
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
949
S
Hästvård Någon som har erfarenhet av återkommande diareé på sin häst. Blir snart tokig. Just nu får kusen bara hösilage (14 kg) med bra värden...
2
Svar
31
· Visningar
2 497
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp