Smal unghäst

Finns det någon speciell veterinär som kan komma ut och hjälpa mig att se över henne och vad hin äter och kanske hade kunnat komma med tipps om vad jag ska ge?
 
Du måste börja med att få tag i analysen. Den är av tråden uppenbart att du inte vet vad analysen visar och därmed inte vad grovfoder innehåller

Mängden mat spelar ingen roll om det är fel mat

Min gissning är att din häst får för lite protein utifrån hur hon ser ut. Andra alt är ar hon rids i en form som inte medger att hon bygger muskler. För hullet på din häst är bra. Men hon har tappat muskler i hela överlinjen.
 
Så du mena typ att att täcka hästens behov med mer hö ger ingenting? Var det det du menade med bulkmat?
Någon gång kommer man till gränsen för hur mycket hö hästen orkar äta. Och om då eventuellt proteinbehov inte är täckt, är det bättre att byta ut en del av grovfodret mot något med högre proteininnehåll.

Du behöver få veta värdena från analysen, utan de blir det rena gissningstävlan om hur mycket mer hon behöver av något. Och även OM hon behöver något eller om det är så hon ser ut på sommaren.

På fotot har hon ju fin glänsande päls, så helt galet var det ju inte då.
Håller dock med andra att hon har tappat överlinjen och det tyder mer på att hon får för lite protein.

Hur mycket och vilket foder hästen behöver kan ändra sig mycket beroende på omständigheterna. Hur används den? Hur mår den när den inte används? Är det stress med hagkompisar, boxgrannen? Har den återhämtat sig efter flytten?
 
Vi ska kolla tänderna till hösten :) Men hon äter ju fortfarande sin mat så hur har det med tänderna att göra? :)
Vi gav bara vanlig rapsolja från Ica typ

Har hästen sämre tandstatus så kan det ibland bli så att de dels inte tuggar maten länge nog och med det då inte producerar lika mycket saliv utöver att maten givetvis inte mals lika noga. Saliven "späder ut" magsyran och skydda mot magsår tex.
Bra tänder som är biomekaniskt fixade av tandläkaren kan effektivt och utan smärta tugga och mala maten och iom att det inte är obehagligt att tugga så gör hästen det längre stunder än med dålig tandstatus.
Det gör att hästen lättare kan ta upp näringen i fodret eftersom matsmältningssystemet får fungera som det ska.

Riskliolja skiljer sig väldigt från andra oljor iom att det innehåller naturligt anabola gamma-oryzanol. Det ger ökad muskeltillväxt. Gamma-oryzanol läker också vävnadsskador och motverkar magsår. Så det är en toppen-produkt att ge till hästar som är svåra att hålla i hull iom att olja är så energitätt och att den just är naturligt anabol.
Den är karensfri för tävlan numer.

Men basics är ju ändå på en magrande häst att kolla mask, truten, ha analyserat grovfoder etc för att kunna se vad som felar.
 
Strunta i vad de andra hästarna har för foderstat, det säger ingenting alls om vad din häst behöver.

Jag har stått i stall där en del hästar knappt satte hoven utanför stallet annat än i hagen, resten av tiden tillbringades i box eller ridhus och de stod ändå på kraftfodergivor på 4 - 5 kg/dag och 8 - 10 kg hösilage. Min import behövde fodras upp och fick en beräknad foderstat på 17 kg hösilage + kraftfoder och mineral. Hon reds ut nästan dagligen i terräng där hon fick lyfta på fötterna och lära sig att se var hon satte ner dem och gick minimalt i ridhus.

Om kvoten på hösilaget är låg kommer du behöva ge henne mycket mer protein än vad hon får nu. Jag har sett foder förra året på Blocket med en kvot på nästan 1, jag vet inte vad man skulle ge det till för djurslag. Till häst hade det kostat en förmögenhet att fodra med.
 
Människorna som svarat i den här tråden är mycket kunniga och vet vad dom talar om.

Av "fel" foder kan en del hästar helt enkelt bli smalare av beroende på innehåll även om dom äter enorma mängder. Istället för att sätta muskler bryter dom ner dom dom har för att orka processa fodret.

En annan sak i att kolla hur hästen mår är hur skiten ser ut och hur urinen luktar.
 
Har ett irländskt sto på 6 år som jag haft i snart 6 månader. Mitt problem är att hon gradvis har smalnat av, från att ha sett kompakt och lite ”mullig” ut till att nu vara rätt spinkig och tunn. Jag tycker att detta är jättejobbigt och har vänt ut och in på mig själv för att komma fram till en lösning. I maj togs träck-prov på alla hästar i stallet och det visade sig att de hade haft mycket mask allihop så då avmaskades de och vi ska ta ännu ett prov i höst för att se om de är borta. Jag tror att hon har blivit lite bättre sen dess men det kan ju bara vara jag som vill att det ska vara så också. Hon får i dagsläget 14 kg hösilage, 1,5 kg Equi Jewel, 1,5 msk mineral mix (active minerals) och började nyligen med att ge 0,5 kg proteinrik müsli. Hon rids 5-6 dagar i veckan och har inte fått någon vila än men ska få vila o ca 2 veckor snart.

Kan någon snälla försöka sig på att hjälpa mig med detta. Hon var så himla fin när hon kom och nu när jag ser henne så ser hon så annorlunda ut.Visa bifogad fil 54149
Trivs hon i stallet? Min häst trivdes inte i första stallet, där fick han minst 30kg hösilage(visserligen sämre värden) och var alltid tunn/muskelfattig. Bytte stall ett par gånger till jag hittade ett han trivdes i. Då gick han upp i vikt på betydligt mindre grovfoder och utan krafft.

Så se över uppstallningen, ge lucern(såg att hon blev knäpp av olja så skippa det, min kan inte heller äta olja) och kolla tänderna. :) Lycka till
 
Brukar hon inte göra så så kan det ju absolut vara ett sätt för henne att försöka visa på något.

Försök få ut analysen och räkna hennes behov så du har något att gå på och börja där.

Går hon väldigt hårt så kAn säkert vila göra gott det också. Är det mest promenadridning/lätt ridning borde det nog inte göra så stor skillnad.

Är pälsen trist så kan väl bandmask även vara något att ha i bakhuvudet också. Nu hade ni ju avmaskat och om det medlet Tar även bandmask så borde det ju dock inte vara det.
Men en idé.
Här är foderutvärderingen!
 

Bifogade filer

  • 7F104DB0-B3CC-4B5C-B758-8A16D15E44AE.png
    7F104DB0-B3CC-4B5C-B758-8A16D15E44AE.png
    218,1 KB · Visningar: 142
Här är en foderanalys, är det ngn som kan förklara?
 

Bifogade filer

  • 543245FD-82E0-4E18-880B-36AEF149F5E2.png
    543245FD-82E0-4E18-880B-36AEF149F5E2.png
    218,1 KB · Visningar: 139
Jag har begränsad erfarenhet av importhästar, men de brukar må bra av att få vila upp sig efter importen. Hel vila eller bara lätt arbete. Beroende på hästens mentalitet, kan det behövas olika länge.
Det är inte jag som importerat henne, hon var på ett ställe innan det
 
Trivs hon i stallet? Min häst trivdes inte i första stallet, där fick han minst 30kg hösilage(visserligen sämre värden) och var alltid tunn/muskelfattig. Bytte stall ett par gånger till jag hittade ett han trivdes i. Då gick han upp i vikt på betydligt mindre grovfoder och utan krafft.

Så se över uppstallningen, ge lucern(såg att hon blev knäpp av olja så skippa det, min kan inte heller äta olja) och kolla tänderna. :) Lycka till
Väldigt intressant att du tar upp det. Ibörjan var hin jättelugn i boxen hon rullade sig lixom det första hon gjorde. Men för några månader sen har hon börjar sparka enormt mycket så fort en annan häst lämnar stallet blir hon som galen. Har fått flera skrapsår i ansiktet för att hon river runt så mycket. Hon kollar ofta ut hela tiden för att ha koll. Är antagligen inte van vid utebox men konstigt att hon visar det typ 2 månader senare? Har ingen annanstans vi kan flytta henne till heller, det är fullt
 
Här är en foderanalys, är det ngn som kan förklara?

Du har ett mycket bra hö med kvot 7 mellan energi och protein. På "pappret" och om din häst vore en sk "tabellhäst" hade man nog gott klarat sig på mineraler alt bara selen som tillskott. Jag skulle med detta hö inte pyttsa på en massa proteinkoncentrat iaf.

Hur länge har du gett av detta hö?

Edit: Kollat på bilderna och din häst är inte mager i mina ögon, dock muskelfattig. Visst, till viss del kan bra extra kraftfoder bidra till överlinjen, men egentligen är det god ridning som kommer bygga upp din häst. Hästen är ung och importerad. Ge henne tid 😊
 
Du har ett mycket bra hö med kvot 7 mellan energi och protein. På "pappret" och om din häst vore en sk "tabellhäst" hade man nog gott klarat sig på mineraler alt bara selen som tillskott. Jag skulle med detta hö inte pyttsa på en massa proteinkoncentrat iaf.

Hur länge har du gett av detta hö?

Edit: Kollat på bilderna och din häst är inte mager i mina ögon, dock muskelfattig. Visst, till viss del kan bra extra kraftfoder bidra till överlinjen, men egentligen är det god ridning som kommer bygga upp din häst. Hästen är ung och importerad. Ge henne tid 😊
Tack för hjälpen 👍🏼
 
Väldigt intressant att du tar upp det. Ibörjan var hin jättelugn i boxen hon rullade sig lixom det första hon gjorde. Men för några månader sen har hon börjar sparka enormt mycket så fort en annan häst lämnar stallet blir hon som galen. Har fått flera skrapsår i ansiktet för att hon river runt så mycket. Hon kollar ofta ut hela tiden för att ha koll. Är antagligen inte van vid utebox men konstigt att hon visar det typ 2 månader senare? Har ingen annanstans vi kan flytta henne till heller, det är fullt
Låter som ett stallbyte skulle kunna göra skillnad, hur vistas hästen ute nu jämfört med innan?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 690
Senast: Buck
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 280
Senast: Blubbis
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
957
S
Hästvård Någon som har erfarenhet av återkommande diareé på sin häst. Blir snart tokig. Just nu får kusen bara hösilage (14 kg) med bra värden...
2
Svar
31
· Visningar
2 504
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp