Uppdatering om vår älskade Cane!

Diplomaten

Trådstartare
Jag beklagar en sen uppdatering, men perioden har varit en galen berg och dalbana med sökande tillsammans med engagerade vänner och arbetskollegor, min systers bröllop och semester i Sverige på torpet där internet aldrig funnit vägen.

Jag vill tacka alla er som gett oss styrkeord, kramar, positiva och frågande PM och engagemang och tilldelar er en oerhört, oerhört positiv nyhet:

Vår älskade Cane är TILLBAKA där han hör hemma!

DSC_0438.jpg

Efter fem dagar kontaktades vi av en poliskvinna som tillhör distriktet Seljord. Det ligger ca 5 mil ifrån oss, 1 timmes bilfärd. Vår Cane har vandrat oerhört långt, men var välbehållen trots viktnedgång. Veterinären gav honom energi och vätsketillskott och gjorde en del tester som tack och lov visade goda resultat. Cane hade knäckt en fram samt en kindtand som tandläkaren fått i uppgift att ta hand om.

Jag kan knappt beskriva den känsla som infann sig när min sambo kom hem med vår hund. Jag log och grät vartannat. Våra hundar betedde sig som att de inte räknat med något annat än att Schäfern skulle komma hem. De nosade, viftade lite på rumpan - färdigt med hälsandet. Man inser vilken oerhörd avslappnad inställning djur har till vardagen. Till skillnad från oss människor.

Cane hade legat i polisbilen, trött - men blev sprudlande glad när han upptäckte sambon. Utan någon frågeställning, "skuttade" Cane in i sin hundbur. Polisen blev lika rörd som min sambo och skrattade gott när jag senare ringde henne för att tacka och ge henne hittelön. Det kunde hon givetvis inte ta emot.

Det kunde inte ha blivit en bättre början på vår semester. "Kane" hittades första dagen på vår semester. Han fick lite vila ett par dagar för att sedan åka med resten av flocken till Sverige. Där har han myst, badat och gnagt på ben - på lugna sommartorpet på landet.

Jag vill återigen sända tack till alla er, hundmänniskor, som stöttat och gett hopp här på Bukefalos. Ni är underbara! Tack till er också som sände PM (ni vet vilka ni är) med frågor, råd och styrkekramar! Jag blev dessutom glatt överraskad av okända människor som engagerade sig i våra lappar och utdelade nummer - som ringde för att tala om att de ska hålla utkik.:love:

Nedan följer min syn på de inlägg som kom att handla om okopplade hundar och dålig kontroll ....

Sv: Uppdatering om vår älskade Cane!

ÅH vad fantastiskt underbart! :bump::bump:
Ge honom en STOR kram från hela buke nu, för det är jag övertygad om att han "måste" få :p

ÅH så underbart att höra! Fantastiskt att han är hemma igen!:bow::bump::bump:

Helt underbart att höra att han är välbehållen och åter där han hör hemma :)

Åh vad härligt! Sedan jag läste att han var borta har jag gått och tänkt på vilken mardröm det måste vara. Jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle kännas, och har nästan hållit ännu hårdare i kopplena om dagarna med det där i bakhuvudet.

Så underbart att han kom tillbaka välbehållen! :bump:

De människor som på Bukefalos diktade ihop egen information om att mina hundar skulle varit okopplade, är snabba att döma. Själv hör jag till den skaran som gärna först och främst antar att en människa har handlat så gott det bara går. Men, vi är alla olika. Någon nämnde dessutom att jag var ute och spårade med mina hundar, den här dagen (lösa!) - vart den informationen hämtade ifrån, är för mig fortsatt en gåta.

Ja, jag har fem hundar i olika storlekar, ras och användningsområde. Dessa är både lösa och kopplade, beroende på period, hur och var vi rör oss i våra marker. Vi är väl kända med området och grannarna i trakten, då vi rör oss mycket i naturen med och utan hundar - på fjällvandring och på de normala, dagliga turerna. Vi tränar våra hundar gott samt konsekvent och håller starkt på säkerheten. Det är ett måste när man har fem hundar. Flocken är ju relativt stor och det kräver av oss som hundförare - att vi månar om våra hundar, andra människor och deras vovvar, andra djur och natur.

Jag har egentligen ingen anledning att förklara mig eftersom vi försöker att leva efter denna ovanstående praxis så gott vi kan. MEN, med tanke på de inlägg som inte bygger på saklig grund, anser jag att det är dags för en förklaring. Och ett litet råd att faktiskt inte "bara anta".

När vi rör oss i b la. den period där vilt med deras barn, finns tätt i våra marker har vi givetvis de 4:a hundarna kopplade som vi vet har intresse att följa vilt. Det ska erkännas att den gamla, lilla dvärgspetsen rör sig utan band så gott som hela året då han ständigt rör sig vid oss.

Det som skedde denna dag, när Cane försvann var både olyckligt och en sekunds bristande kontroll från min sida. Det ska jag inte försvara, MEN att jag ansvarslöst skulle ha mina hundar okopplade, fria vind för våg, är totalt fel! Våra hundar ÄR uppfostrade. De är också vana att samverka i stor flock och vi har en god, slipad rutin på hur var och en i tur och ordning lastas in i bilen efter en tur. Då vi har linor på de fyra hundarna med fästen så ska de sitta fast fram till att det är deras tur att få besöka sitt utrymme för att sedan stängas in. Det som skedde- och också ledde fram till det galna tumultet, var några sekunders övermod av kontroll från min sida. De flesta djurägare vet vad jag pratar om, jag lägger ingen vikt i detta eller bedömande av dålig djurhantering. JAG vet att jag och min sambo är goda hundmänniskor som gör allt för att våra hundar ska trivas och att naturen ska fungera med oss i. Men, vi är också mänskliga och människor kan göra misstag.

Till er där ute, som inte begår misstag kan jag egentligen bara gratulera för en lugn och alltid trygg vardag. Jag kan bara önska att jag hade fötts med er begåvning att vara felfri. Till er andra - som inte är födda felfria - som hamnat i "liknande situationer" ska jag igen, tacka för stödet, era tilldelade, egna självupplevda historier och något som vi andra lär oss utav. Tack och åter tack!

Cane ligger vid sidan av mig där jag sitter med PC:n ute i sommarfjället. Han sänder iväg ett stort VOFF som tack!:love:

ÅH vad fantastiskt underbart! :bump::bump:
Ge honom en STOR kram från hela buke nu, för det är jag övertygad om att han "måste" få :p

Kramen är utförd och Cane bockar och bugar från honom till dig och kikar lite extra på din bild. Mycket tjusig hund anser "Kanemannen" och hoppas på att det är en madame han ser. ;)

ÅH så underbart att höra! Fantastiskt att han är hemma igen!:bow::bump::bump:

Gud vad härligt att höra att han är tillbaka välbehållen! :love:

Helt underbart att höra att han är välbehållen och åter där han hör hemma :)

Tack och åter tack!

Vi blir rörda på nytt här med alla underbara människor som bryr sig!
Måtte lycka ösa över er idag!

:bow:

Vad skönt att han kom tillbaka och var relativt oskadad!

Vet att poliserna inte får ta emot hittelön men jag lovar dig att det blir mycket uppskattat om du tar reda på när de jobbar och om du åker dit med en tårta, goda smörgåsar eller dyl istället om du nu vill ge dem något. Men de blir ganska glada för ett enkelt tack också. :laugh:

Vad skönt att det gick bra!

Vad underbart att höra!! :love:

:bump:Fantastiska nyheter!!!:bump:

Åh vad härligt! :love:

Tack och tack och Tack igen.
Cane verkar lika lycklig han över ert stöd. Han viftar lite lätt på "halen" och ser ut som att han aldrig planerat något annat, än att just återvända.

Vad glad jag är för eran skull!
Har tänkt mycket på er.

Jag inser att ni är flera där ute som har tänkt och delat min oro. Jag skäms för att jag inte fick möjlighet att uppdatera hans hemkomst så snabbt som jag hade planerat. Det var en galen tid bara. Cane ger en tackkram till dig som tänkt på oss. Det hjälper!

Åh vad härligt! Sedan jag läste att han var borta har jag gått och tänkt på vilken mardröm det måste vara. Jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle kännas, och har nästan hållit ännu hårdare i kopplena om dagarna med det där i bakhuvudet.

Så underbart att han kom tillbaka välbehållen! :bump:

Ja, det har verkligen varit en fruktansvärd mardröm. Jag vet att det finns hundmänniskor som aldrig har fått tillbaka sina hundar och mina tankar går nu till dem (som t ex Martha, som trots sökande i 4 månader aldrig fann sin hund) som aldrig fick tillfället att träffa sin hund igen. Den väntan, oron och frågeställningarna som aldrig blev besvarade.

Och vi är många som lär oss av våra misstag, liksom du som nu håller lite extra hårt i kopplet. Det gör jag med nu, vill jag lova. Även om jag också vet att saker och ting kan ske för de flesta av oss. Vi är inte mer än människor och våra hundar är inte mer än hundar. Säkerheten är nu uppdaterad och rutinerna om än starkare. Även om jag trodde att de var glasklara.

Tack för din delade oro!

Vad skönt att Cane är tillbaka!! :) Hoppas ni får en härlig sommar med trevliga vandringar tillsammans med er flock!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka