Nu till dom okunniga frågorna. Hur ofta behöver en bc valla för att må bra?
Hur långt är ett snöre? Utgår jag från mina två pojkar så skulle den ena kunna leva ett fullvärdigt liv utan vallning, även om jag då skulle ta bort det absolut bästa han vet från honom. Han måste dock inte valla för att må bra, han kan gå längre perioder utan vallning om han får annan aktivering.
Den andra behöver se djur regelbundet för sitt mående. Han måste inte nödvändigtvis aktibt valla men han behöver få vara runt djur och iaktta dem. Nån vecka utan kontakt med djur och han blir reaktiv, grinig och utvecklar problembeteenden. Efter ett pass i fårhagen är han som en solstråle i humör och världens lättaste hund att ha men utan vallning är han inte en rolig hund att leva med.
Skulle du fråga dem så vill de valla varje dag.
Tröttnar dom aldrig under tiden om ni är ute länge eller har dom ork och koncentration hela tiden eller tar man pauser ?
När man lär in brukar man köra korta pass. Precis som i annan träning så är korta pass där det blir rätt att föredra framför längee pass där det blir fel. Jag tror att det så de flesta tränare lägger upp det som är rutinerade att deras unghundar kör korta, korta pass som sen ökas upp.
Nej, de tröttnar aldrig, mina skulle jobba tills de stupar och de behöver ju kunna jobba hela dagar. Dock så kommer mina aldrig säga nej till jobb och då får ju jag tänka på att inte jobba dem till utmattningsgränsen eller så att de överhettas på sommaren tex.
Sen finns det ju border collies som i enstaka fall inte vill valla och ett gäng som inte är bra på det. I vissa fall är det ett handhavande fel och i andra fall så har hunden inte det som krävs för att jobba med djur.
Blir dom glada varje gång dom ska valla eller ser dom det som ett jobb och bara gör det?
Mina bc killar är otroligt olika i många avseenden men det dom har gemensamt är att jobba med djur är det bästa som finns. Det finns inget annat när de jobbar, inte mat, inte vilt, inte kompisar, inte löptikar mm utan vallningen är deras starkaste drift som slår ut allt annat när de är I jobb.
Shelties är ju också vallhundar från början, kan man valla med dom som finns kvar nu? Eller är det för bortavlat?
Jag som sett en hel del kroppsvallare skulle säga att vallningen är väldigt urvattnad i de flesta raser som inte aktivt används till det. Man kan ha tur och få en begåvad individ men då är det just tur.
Sen är kroppsvallar vallningen väldigt mycket annorlunda än vad man gör med bc. Jag tycker det intressant att man tagit ett gäng raser som har olika användningsområden ursprungligen och att de ska tryckas in i en mall och helt enkelt göra prov på samma sätt allihopa...
Jag har sett några shelties valla men inte stött på eller hört talas om nån som är nåt att ha i riktigt arbete.