Har ju lite samma sak med min tös. Hon är mer känguru än hund när vi hamnar på nya kurser i ny miljö. Och vi kan inte heller skylla på åldern riktigt längre, hon är 2,5 år. Hos henne finns dock en stor motor att arbeta och will to please. Sista lydnadskursen vi gick på, var vi definitivt sämst. En allmän kurs för jakthundar för en ny tränare, där de andra hundarna var mellan 8 månader och 1 år och hon var över 2. Där ville man gå och gömma sig bakom en granKanske inte, men jag tror jag behöver tid för att processa besvikelsen och styra om. Jag hoppades så mycket på att det skulle hjälpa att gå kurs men istället blev det platt fall.
Vet inte vad mer vi skulle kunna göra utöver nosework. Det känns otäckt att ens prova nåt nytt ifall det skulle gå lika dåligt, och det kryllar inte direkt av kurser som kan ge inspiration. Nu har vi provat rally och nosework, det som återstår av lokala BKs utbud är agility som jag har noll intresse av, eller nånting inom brukset. Hur vi ska fixa det när vi inte ens fixar rally där man får prata med och peppa hunden under pågående moment, det vete gudarna.![]()
Jag har turen att ha en privat hundskola där vi går våra flesta kurser och antalet deltagare brukar vara runt 6 ekipage.
Där har jag gått spårkurs och det funkar väldigt bra. Kan ju inte svara för hur träning hade sett ut på kurs hos dig, men vi tränar alltid en hund i taget. Detta för att instruktören ska kunna coacha under tiden. Under tiden väntar de andra hundarna i bilen, så det blir en träningsform som funkar väldigt bra för oss.
Kanske kan du ställa frågan hur upplägget ser ut på en spårkurs? Det är fantastiskt roligt och hundarna brukar gilla den typen av träning. Samtidigt som spårträning tröttar dem ordentligt mentalt, precis som nw.
Jag följer några hundpoddar på Spotify men det är alltid bra med flera som har vettigt tänk. Jag lyssnar mest på svenska men inte för att det är jobbigt med engelska, utan pga kulturkrock kring hur man ser på hundarna och olika träningsmetoder. Såklart inte i alla engelsktalande poddar men tillräckligt många för att jag ska vara lite på min vakt.