Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Kanske inte, men jag tror jag behöver tid för att processa besvikelsen och styra om. Jag hoppades så mycket på att det skulle hjälpa att gå kurs men istället blev det platt fall.

Vet inte vad mer vi skulle kunna göra utöver nosework. Det känns otäckt att ens prova nåt nytt ifall det skulle gå lika dåligt, och det kryllar inte direkt av kurser som kan ge inspiration. Nu har vi provat rally och nosework, det som återstår av lokala BKs utbud är agility som jag har noll intresse av, eller nånting inom brukset. Hur vi ska fixa det när vi inte ens fixar rally där man får prata med och peppa hunden under pågående moment, det vete gudarna. :crazy:
Har ju lite samma sak med min tös. Hon är mer känguru än hund när vi hamnar på nya kurser i ny miljö. Och vi kan inte heller skylla på åldern riktigt längre, hon är 2,5 år. Hos henne finns dock en stor motor att arbeta och will to please. Sista lydnadskursen vi gick på, var vi definitivt sämst. En allmän kurs för jakthundar för en ny tränare, där de andra hundarna var mellan 8 månader och 1 år och hon var över 2. Där ville man gå och gömma sig bakom en gran 🫣

Jag har turen att ha en privat hundskola där vi går våra flesta kurser och antalet deltagare brukar vara runt 6 ekipage.
Där har jag gått spårkurs och det funkar väldigt bra. Kan ju inte svara för hur träning hade sett ut på kurs hos dig, men vi tränar alltid en hund i taget. Detta för att instruktören ska kunna coacha under tiden. Under tiden väntar de andra hundarna i bilen, så det blir en träningsform som funkar väldigt bra för oss.

Kanske kan du ställa frågan hur upplägget ser ut på en spårkurs? Det är fantastiskt roligt och hundarna brukar gilla den typen av träning. Samtidigt som spårträning tröttar dem ordentligt mentalt, precis som nw.

Är det kurser i själva specialgrenen i brukset eller är det brukslydnaden? Jag tänker att ni kan prova en spårkurs, och strunta helt i lydnaden.

Ja, det är lydnadsdelen som känns tveksam. Nosa är hans största intresse i livet så han skulle säkert fixa både vilt- och personspår. Men jag har inte provat mer än några få jätteenkla personspår hemmavid, sen blev jag för rädd för att snubbla över stock och sten och bryta alla ben i kroppen medan hunden ångar på. 🫣

Det finns inte så många privata kursarrangörer häromkring, det är i stort sett gå på BK eller köra helt själv som gäller. Jag har aldrig sett nån spårkurs annonseras ut hos klubben men jag kan väl maila och fråga om dom planerar att ordna nån och hur upplägget brukar se ut.

Och 4 år är väl ingenting? Nosework och rally kan du köra långt upp i åldrarna.

Nä, inte på det stora hela, men det känns jättejobbigt att komma på klubben med en hund som är i den åldern och inte kan mer. Tycker alla andra där har så unga hundar som är jätteduktiga. Min får istället representera allas fördomar om såna där sega och hopplösa labbar, och jag får råd som är så basic att man storknar. För han är ju fyra, då ska dom vara bättre än han är så det måste vara så att jag inte har den blekaste aning vad jag pysslar med. 🙃

Ja, det är lydnadsdelen som känns tveksam. Nosa är hans största intresse i livet så han skulle säkert fixa både vilt- och personspår. Men jag har inte provat mer än några få jätteenkla personspår hemmavid, sen blev jag för rädd för att snubbla över stock och sten och bryta alla ben i kroppen medan hunden ångar på. 🫣

Det finns inte så många privata kursarrangörer häromkring, det är i stort sett gå på BK eller köra helt själv som gäller. Jag har aldrig sett nån spårkurs annonseras ut hos klubben men jag kan väl maila och fråga om dom planerar att ordna nån och hur upplägget brukar se ut.

Nä, inte på det stora hela, men det känns jättejobbigt att komma på klubben med en hund som är i den åldern och inte kan mer. Tycker alla andra där har så unga hundar som är jätteduktiga. Min får istället representera allas fördomar om såna där sega och hopplösa labbar, och jag får råd som är så basic att man storknar. För han är ju fyra, då ska dom vara bättre än han är så det måste vara så att jag inte har den blekaste aning vad jag pysslar med. 🙃
Ja det finns många med unga hundar som är jätteduktiga. Och det finns instruktörer som inte fattar att alla hundar är inte träningsmaskiner. Och som ger korkade basicråd. Jag har t ex fått höra ” har du provat med med godis?” 😅
Der är svårt att hitta riktigt bra instruktörer men man får ta till sig det som funkar just då. Strunta i resten.
Bra kämpat med labben!

Tay var iväg och tränade agility igår med husse, sista ordentliga passet innan SM och nu blir det vila och lite gymnastikhoppning på sin höjd. Ska bli så kul att se honom och husse köra sitt första individuella SM ihop :heart .

Jag har tappat lite rallyträning sista tiden då jag haft fullt upp med valp och varit väldigt trött. Det jag har gjort är att tagit ut Spock (och även Tay fast det inte behövs) på nytt ställe när man ändå varit iväg och åkt och kört ett kort pass utanför en affär eller liknande. Har bara varit ute efter fokus och följsamhet och belönat upp det.

Kan trösta dig med att min tok är 8,5 år och kan sitt endast med hjälp av köttbulle. Men, token är gladast i världen och inkallning är knasbollen fena på. Jag hade ambitioner men livet kom emellan, nu är min motivation borta. Vi har kul ändå.

Nu när vi är klara med kursen så har jag i alla fall mer tid och ork att fortsätta mina hemmastudier, så jag började lyssna på boken Det goda hundägarskapet som jag sett en hel del snack om.

Fick ganska snabbt avbryta när jag insåg att människans s k revolutioniserande metod till stor del är baserat på Amichien Bonding. Ett tänk som utgår ifrån missuppfattningar om alfavargar och att hunden konstant försöker ta över ledarskapet. Hunden ska helst inte ta några egna initiativ alls, då försöker den klättra i rang. Ja, ni fattar.

Jag tycker inte det är gott hundägarskap att använda metoder som saknar förankring i modern vetenskap, men alfakomplexen lever och frodas ute i stugorna så jag är inte förvånad att hon lyckas sälja in det. Kommer inte lyssna klart och är glad att det bara var en ljudbok så jag inte måste begå bokbränning för att rena mitt hem.

Senast ändrad:
Nu när vi är klara med kursen så har jag i alla fall mer tid och ork att fortsätta mina hemmastudier, så jag började lyssna på boken Det goda hundägarskapet som jag sett en hel del snack om.

Fick ganska snabbt avbryta när jag insåg att människans s k revolutioniserande metod till stor del är baserat på Amichien Bonding. Ett tänk som utgår ifrån missuppfattningar om alfavargar och att hunden konstant försöker ta över ledarskapet. Hunden ska helst inte ta några egna initiativ alls, då försöker den klättra i rang. Ja, ni fattar.

Jag tycker inte det är gott hundägarskap att använda metoder som saknar förankring i modern vetenskap, men alfakomplexen lever och frodas ute i stugorna så jag är inte förvånad att hon lyckas sälja in det. Kommer inte lyssna klart och är glad att det bara var en ljudbok så jag inte måste begå bokbränning för att rena mitt hem.

Även om du släppt rallyn tycker jag podden "från start till mål" är trevlig, även Kickans podd "vardagslydnad och rallylydnad" är trevlig.
Sen "Bad dog agility" om man orkar lyssna på engelska om man väljer avsnitt som är mer basic. Mycket av tänket med agilityträning, belöningar, kriterier osv går utmärkt att applicera i andra sporter. Sen finns ju "Agilitypodden" tex avsnitt 6 om belöningar, avsnitt 11 var roligt med annorlunda ras i agilityn (vinthundar) avsnitt 34 om inlärning osv kan ju vara intressant även om man inte tränar just agility 🙂.

Även om du släppt rallyn tycker jag podden "från start till mål" är trevlig, även Kickans podd "vardagslydnad och rallylydnad" är trevlig.
Sen "Bad dog agility" om man orkar lyssna på engelska om man väljer avsnitt som är mer basic. Mycket av tänket med agilityträning, belöningar, kriterier osv går utmärkt att applicera i andra sporter. Sen finns ju "Agilitypodden" tex avsnitt 6 om belöningar, avsnitt 11 var roligt med annorlunda ras i agilityn (vinthundar) avsnitt 34 om inlärning osv kan ju vara intressant även om man inte tränar just agility 🙂.

Tack för tips! :bow: Jag följer några hundpoddar på Spotify men det är alltid bra med flera som har vettigt tänk. Jag lyssnar mest på svenska men inte för att det är jobbigt med engelska, utan pga kulturkrock kring hur man ser på hundarna och olika träningsmetoder. Såklart inte i alla engelsktalande poddar men tillräckligt många för att jag ska vara lite på min vakt.

Glad midsommar alla bukehundar med familj! 🌸🌳

Bifogade filer

• 1000036088.webp
    1000036088.webp
    1,1 MB · Visningar: 912
Glad midsommar!

20260619_164509.webp

Nu har jag gått av sista natten och startar min semester 😁. Husse har åkt 3 timmar tur och retur och hämtat släkting och Lilo fick hänga med, hon sov så gott i bilen 🥰. Sen var de och firade lite midsommar med husses släkt och jag var hemma och sov med stora grabbarna. Nu har de hängt ute i trädgården och sitter mest och spanar på våra ankor medans jag fixat lite på altanen.

Blir en lugn kväll för oss och jag kommer lägga mig tidigt då jag bara sovit nån timme idag.

E898F9EF-CFE4-4DA6-B004-D6FE0B846600.webp

Nu är vi på banan igen under pass två efter semestern! Glad Trassel som skötte sig jätte bra. Trodde vi tappat det i förrgår men det verkar vara lätt att komma igång. Om några gånger sitter det säkert ännu bättre hoppas jag. Inte helt nöjd nu, vill att det ska bli mer konsekvent och jämnt resultat. Men vi har tid på oss,

Milou var suverän. Först tränade vi rally och fokuserade på bärande av föremål och runda koner. Runda konerna har aldrig varit särskilt svårt, han fattar vad jag menar och sidbytet efter blir naturligt. Bärande av föremål tränar jag båda varianterna, att ge ut min hand och plocka upp och bära. Ta emot från hand har vi gjort förr så det går bra och han kan bära långt nu.

Plocka upp är rätt nytt, visat honom övningen en gång men aldrig tränat. Han vill ha sin stickade morot 🥕 utan att vänta och sen när jag säger Ta upp så vet han så klart inte vad dom orden betyder utan gör lite allt möjligt annat än just ta upp moroten men med lite tålamod så sitter han nu precis bredvid mig, väntar på kommando, lyfter upp moroten och när jag går följer han med fot och bär den tills jag tar tillbaka moroten. Det gick snabbt att lära in. Från noll till hundra på några minuter, det är min grabb. Duktiga Milou :heart . Han är så härlig att träna med. Taggad men kontrollerad.

Sen filmade jag en liten bit av ett trickträningspass som jag tänkte lägga på Instagram så mina föräldrar och kinesmänniskor skulle kunna se men det blev jätte inzoomat på Instagram så det gick inte att ladda upp men det var roligt i alla fall att göra sakerna.

Super nöjd med båda grabbarna idag!

Jag vet inte om det är rätt att operera men blir han inte bättre är alternativet till operation att avliva.
Oj, det låter inte så bra men vad är det du vill ha bort med kastreringen?. Jag skulle nog kastrera i första hand om du tror det kan vara lösningen. Ge honom en till chans? Nu vet jag ju inte allt som ligger bakom beslutet men jag personligen vill göra precis allt (eller inte vad som helst så klart. Inom rimliga omständigheter) för att se om det blir bättre men du känner ju din hund bäst. Och jag vet ju inte alla omständigheter. Vad säger veterinären när du pratar med dom om situationen med kastrering som utväg?

Oj, det låter inte så bra men vad är det du vill ha bort med kastreringen?. Jag skulle nog kastrera i första hand om du tror det kan vara lösningen. Ge honom en till chans? Nu vet jag ju inte allt som ligger bakom beslutet men jag personligen vill göra precis allt (eller inte vad som helst så klart. Inom rimliga omständigheter) för att se om det blir bättre men du känner ju din hund bäst. Och jag vet ju inte alla omständigheter. Vad säger veterinären när du pratar med dom om situationen med kastrering som utväg?
Förlåt, mina tankar var nog inte tydliga i min första post. Det är 2 olika hundar.

Operationen är en korsbandsskada. Det är en stor och dyr operation med lång rehab och han har redan atros i ett annat ben + ljudrädslor som förvärrats med åldern och som gör mig ledsen för hans skull. Men jag är generellt också en göra allt person. Jag älskar knashunden.

Förlåt, mina tankar var nog inte tydliga i min första post. Det är 2 olika hundar.

Operationen är en korsbandsskada. Det är en stor och dyr operation med lång rehab och han har redan atros i ett annat ben + ljudrädslor som förvärrats med åldern och som gör mig ledsen för hans skull. Men jag är generellt också en göra allt person. Jag älskar knashunden.
Hunden du beskriver här skulle jag (tyvärr) låta somna in :( Framförallt om ljudrädslorna påverkar i vardagen. Vardagsrädslor + lång rehab och att även ha artros (som jag då antar att märks eftersom du vet om det?) känns inte som någon höjdarlivskvalitet.

Hunden du beskriver här skulle jag (tyvärr) låta somna in :( Framförallt om ljudrädslorna påverkar i vardagen. Vardagsrädslor + lång rehab och att även ha artros (som jag då antar att märks eftersom du vet om det?) känns inte som någon höjdarlivskvalitet.
Värst är fyrverkerier och skott, även åska. Han reagerar också på lukten av ex. krut. Har det blivit mycket under en period (nyår) kan även andra höga smällar vara jobbigt. Jag skulle säga att det är någon incident i veckan där han reagerar på något och vill gå hem. Inne går bättre än ute. Så inte hela tiden varje dag men ibland och klart det påverkar honom.

Atrosen upptäcktes som en svag hälta/rörelsestörning höger fram och han fick både Previcox och Librela. Det senaste halvåret sen vi började gå hos Annika Falkenberg har han varit helt haltfri och kunnat sluta med alla mediciner! Men min oro är såklart att det kommer bli mycket sämre om han behöver avlasta efter en operation höger bak.

Värst är fyrverkerier och skott, även åska. Han reagerar också på lukten av ex. krut. Har det blivit mycket under en period (nyår) kan även andra höga smällar vara jobbigt. Jag skulle säga att det är någon incident i veckan där han reagerar på något och vill gå hem. Inne går bättre än ute. Så inte hela tiden varje dag men ibland och klart det påverkar. Dessutom har det blivit värre med åldern och han kommer fortsätta bli äldre.

Atrosen upptäcktes som en svag hälta/rörelsestörning höger fram och han fick både Previcox och Librela. Det senaste halvåret sen vi började gå hos Annika Falkenberg har han varit helt haltfri och kunnat sluta med alla mediciner! Men min oro är såklart att det kommer bli mycket sämre om han behöver avlasta efter en operation höger bak.
Du borde absolut inte sluta med Previcox. Även om hunden är hältfri så finns den kroniska inflammationen kvar i leden/lederna och därför är det viktigt med antiinflammatorisk behandling. Han kommer ha det väldigt tufft under de första två månaderna innan han belastar det opererade bakbenet ordentligt och artrosen i frambenet kommer bara bli värre. Jag tycker det är bra att du funderar ordentligt på det här för han kommer tyvärr inte kunna välja och det är en tidsfråga innan det andra korsbandet ryker och behöver opereras och då blir det ytterligare belastning på frambenet igen.
Jag hade varit väldigt, väldigt tveksam till att gå vidare med tanke på artrosen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka