Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Ser fler och fler uppfödare som använder Chat GTP eller liknande för att göra valpannonser, även när det gäller tex porträttfoton av valpar till salu. Man SER så tydligt att även hunden i fråga blivit "förbättrad" av ai-verktyget vilket det än är, och det stör mig något oerhört. Ska jag köpa en valp så vill jag ju se en ärlig bild av just den valpen. Inte en "tillfixad" bild av den.

Gah. Jag ogillar hur AI används även i vanliga fall, men nu håller jag på att bli knäpp. Jag vill inte vara med längre.
Hatar det så mycket. Snart flyttar jag offgrid och äter typ gräs och kaniner (jag är vegetarian btw). Jag vill inte heller vara med.

Det är ju intressant hur signalkänsliga hundarna är ändå, eller hur man nu ska uttrycka det.

Ebrah kan det här med att lägga sig på kommando, men trots det så är hon ibland otroligt seg på det och ibland verkar det vara lite som att hon chansar på om hon ska sitta eller lägga sig. Ibland är det absolut så att hon är för pepp för att riktigt försöka, hon chansar hejvilt på alla tricks hon kan, men det är ju inte alltid det jag vill :p

Nu ikväll bestämde jag mig för att träna rallylydnad igen och klura lite extra. Det blev handsignaler för det mesta, till stor del för att jag har ont i halsen pga förkylningen. Jag brukar dock halvt medvetet köra handsignaler även när allt är bra, för att det fungerar så bra. Någonstans under träningspasset så började jag fundera på hur jag egentligen gör skillnad på sitt och ligg. Förut har jag tagit handen mot marken vid "ligg", men det kan ofta resultera i att hon gör vacker tass eller bara sprattlar runt rent allmänt. Dessutom fungerar det uselt vid tex läggande under gång. Hur jag kommunicerar "ligg" utan att sänka handen? Jag fick fundera en stund.

På något vis insåg jag att jag faktiskt omedvetet brukar göra skillnad med handen. Vid "sitt" så är handen avslappnad. Möjligen att jag höjer den lite. Vid "ligg" så knyter jag handen hårdare. Det sker automatiskt när jag ska sänka handen, men tydligt var att hon reagerar på att jag knyter handen även utan att sänka den.

Så vi började finslipa på det. Knyta näven = ligg. Höja handen lite = sitt. Det krävdes bara några få medvetna repetitioner från min sida för att det skulle fungera klockrent. Innan ikväll hade jag ingen aning om att det var så jag kommunicerade med henne :rofl:

Och nu har de fått leka med barnen på gården, fått springa som idioter i hagen här bredvid och slappat på tomten. Livet på landet ändå :heart: Jag kommer verkligen aldrig frivilligt bo mer stadsnära än vad jag gör nu. Inte ens ett villaområde känns lockande. Ett litet hus ute på vischan. Det är såhär vi har det bra.

Var och tittade på hundutställning med mamma och kenneln där Trassels pappa kommer ifrån var där så jag var ju tvungen att hälsa på i deras tält så klart. Dom vann allt. Både bäst i rasen och bästa kennel. Visade sig att alla deras hundar på plats var släkt med Trassel.

Som typiska kineser blev det en hel del hopp och bus i ringen, även bland dom vuxna :D. Lekfulla och energiska som rasen ska vara även om det inte riktigt är det som ska bedömas på en utställning 😅 Men det var roligt att se så många glada och otroligt fina hundar. Vi hade klarat oss där insåg jag men nu blev det inte så. Fick bli en titta på dag.

Sökdag med rasklubben idag — alltid lika roligt 😍 Tänk om fler skulle våga sig ut och testa. Idag var vi faktiskt många, men i största allmänhet är det rätt trist hur få det ändå är som är aktiva med sina rottisar här uppe.

att.I6XeiKFEGPUaQCIEZ4KrwoeXYvFckL_oeyVODm1QhWI.webp

Idag har vi tagit det lugnt, men en rastningsrunda i lite ovant område blev det, sedan ville ena barnet på gården träna tricks med hundarna och jag passade då på att byta sängkläder :p Vi avslutade dagen med en liten promenad och spring i hagen dit vi också tog några leksaker. Nu är hundarna väldigt nöjda och glada, och jag kan slappna av och känna att de har det bra ändå.

IMG_3574.webp

Jag vet inte vad jag ska säga, det här är inte vårt år...

Tyvärr befinner vi oss hos veterinär igen. Hon har tydliga smärtor i munnen som dykt upp, och små sår som inte verkar vilja försvinna. Veterinär tyckte att det såg märkligt ut och hon har dessutom svullna lymfknutar. Utöver att hon nyss blev diagnosticerad med hypotyreos så var hon ju även inne för bara någon vecka sedan för akut diarré och att hon blev så sänkt att hon över huvud taget inte ville ställa sig upp eller gå. Sedan är vi ju även inne regelbundet för cytopoint-sprutor mot allergi och vid årsskiftet opererades hon för pyometra.

Det är verklingen inget bra år alls för oss. Men alla åkommor känns som "om vi bara får behandling för detta, då kommer hon vara frisk" sen kommer nästa grej. Jag går lite sönder inombords även om vissa saker är mindre saker, eller vad man ska kalla det. :(

Blev plötsligt ett himla liv på hundarna så jag rusade ut och tänkte näe kattjäklar har ni lämnat nått dött som de kan tjafsa om nu igen? Nej nej, inte det. Lita har tagit en kycklingfilè jag hade på tining på köksbänken...alltså såhär brukar hon inte hålla på och stjäla wtf!!:rage::rage:

Våra hundar är trötta för dom har varit med på semesterresa till västkusten. Där har dom varit runt på nya ställen helt nya miljöer och människor. Särskilt trött är yngre hunden det är hon som är nervös och stressad och har svajig mentalitet.
Hon är tre år i september och jag har släppt tanken att hennes utfall och skällande mot andra hundar och ibland människor kommer att gå över. Tycker istället synd om hunden som troligen går runt med stresshormoner i kroppen en stor del av tiden. Inser också att hunden antagligen mått bättre om jag inte dragit runt henne på olika hundkurser och träningar. Vi har fått en del hjälp att lära oss hantera hennes utfall men hennes personlighet är som den är. Och är nu så trött på alla hundtränare på sociala medier som utlovar att fixa hundens beteendeproblematk bara jag går en kurs. Det här är hennes gener och dom är som dom är.
Vissa aktiviteter jag gjort med henne har nog tagit mer på henne än vad det gett.
Samtidigt som hon är en stressad hund är hon så mjuk och följsam när jag tränar med henne och hade tänkt tävla nosework och rally men är det bättre att avstå när hunden går upp så i stress? Mår hon bättre av att knata omkring i hemmiljö vilket hon egentligen har för mycket energi för?
Har kört viltspår vilket hon älskar men mina knäproblem gör att jag inte orkar lägga mer utmanande spår längre.
Bara träna hemma och inga tävlingar faller på att jag inte får upp motivationen att träna seriöst.
Lite osorterade tankar bara för den som orkade läsa.

Visa bifogad fil 189671

Jag vet inte vad jag ska säga, det här är inte vårt år...

Tyvärr befinner vi oss hos veterinär igen. Hon har tydliga smärtor i munnen som dykt upp, och små sår som inte verkar vilja försvinna. Veterinär tyckte att det såg märkligt ut och hon har dessutom svullna lymfknutar. Utöver att hon nyss blev diagnosticerad med hypotyreos så var hon ju även inne för bara någon vecka sedan för akut diarré och att hon blev så sänkt att hon över huvud taget inte ville ställa sig upp eller gå. Sedan är vi ju även inne regelbundet för cytopoint-sprutor mot allergi och vid årsskiftet opererades hon för pyometra.

Det är verklingen inget bra år alls för oss. Men alla åkommor känns som "om vi bara får behandling för detta, då kommer hon vara frisk" sen kommer nästa grej. Jag går lite sönder inombords även om vissa saker är mindre saker, eller vad man ska kalla det. :(
Usch, vilken otur ni har. Hur mår hon idag?

Lilla Trassel på 6 kg lägger sig som en liten boll på mig eller så nära det bara går, jag flyttar mig och han följer efter tills jag inte längre får plats i sängen. Milou gör självklart detsamma och har alltid gjort …Och det går inte att puffa bort dom för dom gör sig lealösa så det inte går att rubba dom. Små, envisa jyckar helt enkelt.

Vet inte hur många som tagit i en nakenhund men dom är väldigt varma, förr, för hundratals år sedan eller för två tusen år sedan så användes dom bland annat som värmekälla eftersom deras kroppsvärme blir så mycket starkare mot vår hud jämfört med pälsade hundar.

Det viktigaste för dom är att vara nära, helst på mig. På bilden fick Milou första priset för han var först och hann lägga sig rakt över mina ben så Trassel stackaren fick nöja sig med att vara väldigt nära, hud mot hud.

IMG_9041.webp

Våra hundar är trötta för dom har varit med på semesterresa till västkusten. Där har dom varit runt på nya ställen helt nya miljöer och människor. Särskilt trött är yngre hunden det är hon som är nervös och stressad och har svajig mentalitet.
Hon är tre år i september och jag har släppt tanken att hennes utfall och skällande mot andra hundar och ibland människor kommer att gå över. Tycker istället synd om hunden som troligen går runt med stresshormoner i kroppen en stor del av tiden. Inser också att hunden antagligen mått bättre om jag inte dragit runt henne på olika hundkurser och träningar. Vi har fått en del hjälp att lära oss hantera hennes utfall men hennes personlighet är som den är. Och är nu så trött på alla hundtränare på sociala medier som utlovar att fixa hundens beteendeproblematk bara jag går en kurs. Det här är hennes gener och dom är som dom är.
Vissa aktiviteter jag gjort med henne har nog tagit mer på henne än vad det gett.
Samtidigt som hon är en stressad hund är hon så mjuk och följsam när jag tränar med henne och hade tänkt tävla nosework och rally men är det bättre att avstå när hunden går upp så i stress? Mår hon bättre av att knata omkring i hemmiljö vilket hon egentligen har för mycket energi för?
Har kört viltspår vilket hon älskar men mina knäproblem gör att jag inte orkar lägga mer utmanande spår längre.
Bara träna hemma och inga tävlingar faller på att jag inte får upp motivationen att träna seriöst.
Lite osorterade tankar bara för den som orkade läsa.

Nu bad du förvisso inte om tips, men gillar hon viltspår men din kropp säger ifrån så prova lägga utmanande spår på gräs, asfalt, grus, jord, snö… underlag som är enklare för dig, men svårare för hunden :) så kan du aktivera henne i miljöer som har mindre risk att driva stress.

Nu bad du förvisso inte om tips, men gillar hon viltspår men din kropp säger ifrån så prova lägga utmanande spår på gräs, asfalt, grus, jord, snö… underlag som är enklare för dig, men svårare för hunden :) så kan du aktivera henne i miljöer som har mindre risk att driva stress.
Tack! Har faktiskt tänkt på att lägga hårda spår men att gå med blod o klöv i stockholmsförort känns inte helt bra 😅 förutom att bli betraktad som smått galen vet jag inte vad blodspår kan sätta igång ? Polisen kanske 😅?
Får väl skärpa mig och sätta ut noseworkpreparaten lite oftare.

Nu fortsätter jag på samma tankegång men skulle kanske skriva under oseriös avel.
Det värsta med en stressad och nervös hund är ju inte alla anpassningar vi tvingas till utan det är ju lidandet för hunden. Att bli helt utslagen efter en hundträning, promenad med många möten, familjesemester. Att ständigt gå på spänn och spana av omgivningen efter oväntade möten. Inte kunna kissa i nya miljöer osv. Vill verkligen skicka en känga till alla oseriösa uppfödare som orsakar onödigt lidande.
Nu uppfattade jag aldrig våra hundars uppfödare som oseriös det kan ha varit otur för vår andra hund från samma uppfödare har inga problem.
Ville mest skriva av mig.
Och hunden ifråga har fina egenskaper också 😊

Tack! Har faktiskt tänkt på att lägga hårda spår men att gå med blod o klöv i stockholmsförort känns inte helt bra 😅 förutom att bli betraktad som smått galen vet jag inte vad blodspår kan sätta igång ? Polisen kanske 😅?
Att göra spår i övergångar gräs-asfalt/grus-gräs är också mer utmanande, ifall ni har gångvägar i närheten av där du bor :) går ju att lägga personspår istället för viltspår.

När jag tränade hårda spår, dvs på asfalt, med Ascot så var det personspår. Åtminstone vid inlärning skulle vi då blöta ner där spåret gick (alltså när man gick spåret) för att doften skulle bli lite starkare/fastna bättre.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka