Uppfödarutbildningen "försvann"?

Red_Chili

Trådstartare
Om jag förstått det hela rätt så var det förut så att man var tvungen att klara av uppfödarutbildningen för att få regga kennelnamn, men att det nu tagits bort så att man bara behöver betala en slant så får man sig sitt namn.

Har jag uppfattat det rätt så långt?

Är det i såfall någon som vet varför det inte längre är krav på att klara uppfödarutbildnngen? (Ju mer detaljerade svar desto gladare blir jag)

Tillägg: Är det någon som vet när kravet på att gå uppfödarutbildning försvann?
 
Senast ändrad:
Sv: Uppfödarutbildningen "försvann"?

När du ändå tar upp ämnet undrar jag också:

Är det någon extra årlig utgift för kennelnamn förutom de 2.000:- som nu erlägges för att registrera?
 
Sv: Uppfödarutbildningen "försvann"?

När var "förut"? När familjens ena kennelnamn skapades för nästan 10 år sedan så behövdes ingen uppfödarutbildning i alla fall. När jag skaffade mitt för något år sedan så behövdes det heller ingenting, så var det där i mellan eller långt före?

Jag kan tyvärr inte svara på varför, kanske försökte dom få fler att regga kennel istället för att föda upp i skymundan, så att det skulle kunna hållas lite mer koll kanske?
 
Sv: Uppfödarutbildningen "försvann"?

Och nej, det är det inte.

Du får nöja dig med att betala årsmedlemskapet, som vanligt. Det andra som kostar hos SKK senare, är deras avgifter för registrering, stamtavlor, eventuell röntgen avläsning etc.
 
Sv: Uppfödarutbildningen "försvann"?

När jag skaffade mitt för dryga 12 år sedan fanns inget krav heller på utbildning för att skaffa kennelnamn.

Vet att det var så på "stenåldern", men varför det kravet försvann vet jag inte.
 
Sv: Uppfödarutbildningen "försvann"?

Då mindes jag rätt från barndomen i alla fall då :p Min styvmamma behövde inte heller gå någon utbildning, och reggade kennelnamn hos SKK för 17 år sedan.
 
Sv: Uppfödarutbildningen "försvann"?

Tror det där kravet försvann på 70/80-talet eller kanske tom lite tidigare än så..

*ligger precis på "minneskanten" för mitt onödiga vetandeurymme :o*
 
Sv: Uppfödarutbildningen "försvann"?

Tror det där kravet försvann på 70/80-talet eller kanske tom lite tidigare än så..

*ligger precis på "minneskanten" för mitt onödiga vetandeurymme :o*

Va? har DU någonsin brist på "onödigt" vetande? :p

Näe, alltså, jag minns att "min" uppfödare nämnt att man förut behövde klara uppfödarutbildningen för att få kennelnamnet, men jag minns inte vad hon sagt om det närmare än så.
Jag tycker det verkar väldigt bra att man ska klara uppfödarutbildningen för att få ett kennelnamn (eller iaf kunna visa på något vis att man har all kunskap som behövs för att få föda upp hundar) och undrar om det egentligen finns någon anledning till varför det inte finns några krav på det.

Icke-existerande krav för att få avla på hundar i kombination med att många raser inte har några krav för att få regga avkommor osv tror jag inte är speciellt lyckat..
 
Sv: Uppfödarutbildningen "försvann"?

Nåja, jag är ju 70-talist själv, men har för mig att jag för x antal år sedan läste om det där och där stod också anledningen till varför det togs bort.

Hur som, så lär infon ploppa upp när jag minst anar det och om jag då kommer ihåg tråden och om ingen annan svarat, ska jag lägga in det här :rofl:
 
Sv: Uppfödarutbildningen "försvann"?

Va? har DU någonsin brist på "onödigt" vetande? :p

:o Det är inte alltid det jag vill plocka fram lyckas tränga sig ända upp till ytan och bli greppbart och jag hör nog till skaran som har en del undanstoppat i just arean för onödigt vetande är jag rädd för :crazy:

Fast det finns ju också saker som jag säkerligen inte har en endaste susning om också.
 
Sv: Uppfödarutbildningen "försvann"?

Uppfödarutbildningen verkar ju finnas kvar i någon form, men frivillig som sagt.

Därav mina citationstecken kring "försvann" i trådens rubrik. Jag har själv påbörjat uppfödarutbildningen, så jag vet att den finns kvar, det jag tycker är tråkigt är att den är frivillig och inte ett måste för att få avla hundar. (eller ja, för att få regga hundar iaf)
 
Sv: Uppfödarutbildningen "försvann"?

Ska tydligen finnas något gammalt förslag (runt 2007) hos skk om att införa kravet på utbildning. Det röstades ner av någon anledning.
 
Sv: Uppfödarutbildningen "försvann"?

kravet försvann någon gång i början på 80-talet, "min" uppfödare hamnade precis på gränsen och behövde därför inte genomgå någon utbildning....
som det lät på henne så var det inte helt lätt att klara kraven för att få registrera kennelnamn, så jag spekulerar friskt kring tankar om ökat penningflöde till kennelklubben om det kravet slopades.

jag tycker det är en självklarhet att på något sätt inhämta den kunskap man behöver för att föda upp hundar innan man registrerar kennelnamn, men tyvärr är ju inte reglerna sådana.

stor eloge till chinese-crested-klubben (minns inte vad den heter :) ) som infört diplomering för uppfödare, som en form av kvalitetssäkring, både skriftlig och muntlig examinering ang hunduppfödning i allmänhet, samt mer rasspecifika faktan. en variant man definitivt bör lägga fram som förslag till sin rasklubb.
 
Sv: Uppfödarutbildningen "försvann"?

en variant man definitivt bör lägga fram som förslag till sin rasklubb.

Säkerligen bra för en del klubbar, men med tanke på hur många jaktklubbar (o)fungerar i mångt och mycket annat så skulle det bli en ren katastrof på sina håll om de skulle ha den positionen :cool:
 
Sv: Uppfödarutbildningen "försvann"?

stor eloge till chinese-crested-klubben (minns inte vad den heter :) ) som infört diplomering för uppfödare, som en form av kvalitetssäkring, både skriftlig och muntlig examinering ang hunduppfödning i allmänhet, samt mer rasspecifika faktan. en variant man definitivt bör lägga fram som förslag till sin rasklubb.

Låter lovely! Men det har alltså inte uppmärksammats speciellt mycket? (eller har jag bara råkat missa det?)
 
Sv: Uppfödarutbildningen "försvann"?

Dvärgschnauzerringen ordnar en egen cirkelutbildning med 3 olika steg specifikt inriktad på dvärgschnauzer. När man har gått denna samt SKK:s utbildningar får man ett diplom. Dock är det inget prov efter och det tycker jag är bra! De som väljer att gå är ju intresserade och tillgodogör sig säkert kunskapen bra iaf.

Tillägg: Utbildningen som ringen ordnar är kostandsfri för medlemmar.
 
Sv: Uppfödarutbildningen "försvann"?

Super! Jag antar att du gått den? var den bra anordnad i så fall?

Finns det fler klubbar som har sådant? Visst borde det gå att få in något liknande i fler klubbar..? (ÅH vad jag fick många roliga idéer nu...)
 
Sv: Uppfödarutbildningen "försvann"?

Jag fick mitt kennelnamn för nästan 18 år sedan, ingen uppfödarutbildning behövdes då. Goldenklubben har en uppfödarutbildning, dock är det till största delen inriktad på exteriör och det är ju inte mitt prio 1 precis.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 858
Senast: Rosett
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 022
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 816
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp