Uppföljare till filmer

Hermelin

Trådstartare
Vid lunchen idag hade vi en diskussion där vi (nästan) var överens om att det här med att göra uppföljare till filmer var ett fenomen som framförallt tog fart på 80-talet. Tänk Polisskolan och Rambo.

Men hade vi fel? När gjordes den första 2'an? Och varför...
 
Spontant skulle jag säga 70-talet för det jag tänker på som uppföljare. Alltså en film som mer eller mindre gör samma sak igen, inte en film som faktiskt fortsätter på en större story arc. En snabbgoogling påpekar Bondfilmerna också, och då blir det ju ännu tidigare.

Poängen med den typen av uppföljare är väl helt enkelt att man inte behöver lägga något arbete på att etablera karaktärer eller ens konflikter och man har en färdig publik. Den som gillar att se John McClane slåss mot omöjliga odds samtidigt som han släpper några kärva vitsar här och där, de kommer att gå och se nästa film utan någon övertalning.
 
Vid lunchen idag hade vi en diskussion där vi (nästan) var överens om att det här med att göra uppföljare till filmer var ett fenomen som framförallt tog fart på 80-talet. Tänk Polisskolan och Rambo.

Men hade vi fel? När gjordes den första 2'an? Och varför...

SVT Retro gjorde ett program om detta nyligen, går att se HÄR.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Så. Jag och partnern har äntligen fasta jobb båda två, vet hur och vart vi vill bo osv. Vi är otroligt överens om allt ifrån storlek på...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 200
Senast: Red_Chili
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 440
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp