Uppfostran

mian1

Trådstartare
Hur är egentligen en väluppfostrad häst? Inte en såndär fantastisk häst som bara existerar en på miljonen, utan en vanlig väluppfostrad häst. Hur mycket får en väluppfostrad häst lov att protestera mot t.ex. sprutor eller annat som orsakar smärta eller obehag hos de flesta hästar?
Och måste den väluppfostrade hästen fungera lika bra för alla som hanterar den eller kan en häst som mest lyder sin ägare och som testar främmande ändå vara väluppfostrad eller är den då alltid ouppfostrad?
Vad kännetecknar en ouppfostrad häst? Eller en som får för mycket eget utrymme? Och vad kännetecknar en häst som är kuvad? Där uppfostran har kvävt hästens egen vilja.
Hur långt får din häst gå vad gäller egen vilja och egna idéer?

Mina får protestera hur mkt de vill mot sprutor, jag ger dem det ändå och ser till att ha allting färdig när vi går in i boxen eller ut i hagen och ger sprutan. Då är det bara en snäll farbror och jag som pratar och rätt som det är sticker det till i halsen när gubben skulle klappa pållen.
Det viktigaste är att det går snabbt så lär de sig på ett par tre gånger. Dumt att börja bråka med dem utan välj en veterinär som kan ge sprutor i farten.
Sen håller jag inte på och daltar efteråt utan struntar i pållen, gör ingen grej av det.
Så mina får protestera hur mkt de vill, jag ser bara till att vara så smart att jag kan utföra det jag ska ändå så snabbt som möjligt.
De måste lära sig att det är aldrig lönt att fjanta för man slipper inte undan iallafall. De lär sig oxå att det tråkiag är snabbt överstökat.

Jag tänker inte i termer som uppfostrad eller ouppfrostad längre.

En häst som är trevlig att hantera är en häst som lyssnar på människor som ger rätt signaler, som svarar rätt och schysst. De bedömer varje människa för sig och ger var människa en chans att visa sig "värdig".

I mina ögon SKA en bra häst protestera om något är otrevligt, annars är någonting tokigt - hästen ska känna att den blir lyssnad på och problemet fixat om den säger till. När det handlar om något som är nödvändigt ont, då är det tyvärr ett nödvändigt ont... :(

Hästar som är mindre trevliga att hantera är sådana som av någon anledning "stängt av" kommunikationskanalerna och inte svarar korrekt. Detta händer oftast pga dålig hantering, men det brukar inte ta särskilt lång tid för dem att öppna sig. De anser att människor i allmänhet är kräk, och har ingen som helst tanke på att ge varje ny individ en chans.

De kuvade hästar jag sett har i regel bara en sak gemensamt, och det är att de inte svarar på beröm eller positiv förstärkning av något slag. De bara lallar på, och lallar på, men reagerar ofta väldigt starkt om någon "hotar" med en smäll, fast om denne någon slår så gör det varken från eller till. I övrigt skiljer det sig väldigt mycket, vissa beter sig relativt "normalt", andra är helt uppenbart apatiska och andra är stresspaket utan dess like.

Hästen får göra och tycka precis vad den vill, bara den "frågar" innan den gör något. Den brukar oftast vara roligare än mig ;) så ideer är alltid välkomna.

Igår förmiddag skulle jag bugat och samtyckt oavkortat i ditt inlägg, men efter att min spruträdda (och då menar jag verkligen spruträdd) häst igår eftermiddag orsakade vår veterinär (och vän) ett brutet finger blir allt lite mer komplicerat.

Vi har alltid just med den här hästen gjort precis som du gör med dina.....avdramatiserat saken och sprutat i farten eller också har jag sprutat själv i samband med några vardagsrutiner. Igår skulle vi vaccinera både mot virusabort och stelkramp och det blev alltså två sprutor. Med den här hästen har man bara en chans på sig och det gick ju bra som vanligt i farten ........första sprutan .......men inte andra. Vet. åkte in i väggen och skadade handen.

I fortsättningen kommer vi alltid att spruta henne själva både för hästens och veterinärernas skull.......gissa om jag mår pyton av att min häst skadat vår kära veterinär.......inte kul :cry:

Hästen är i övrigt mycket snäll och sympatisk när hon lärt känna och litar på folk, men hon lär sig samtidigt snabbt vilka som sticks....och blir då som förbytt.

Men då har du ett respektera människans område problem.
Oavsett hur obehagligt en häst tycker att sprutor är så får den ALDRIG kasta sig på en människa för det. Den får hoppa bort hur mkt den vill men aldrig nånsin PÅ en människa.Det ska göra ont att hoppa på en människa.

Det var ingen "attack" från hästens sida....hon reagerade blixtsnabbt/reflexmässigt framåt en kort bit och tyvärr var det en liten väggsnutt (svårt att beskriva) i vägen.
(Alltså ingen spark eller trängning mot väggen)
Naturligtvis är det lätt att vara efterklok.......vi borde ju sett till att det inte fanns några hinder i vägen.

Har du några bra förslag för att träna bort beteendet tar jag gärna emot dem, men som sagt.....med folk hon känner och litar på är hon en "annan" häst och ända tills nu har ditt knep att spruta i farten funkat.
Vi har alltså inte upplevt vaccinationer och spruträdda hästar som något större problem tidigare.

Skulle du själv lita på att hästen går att spruta i farten nästa gång (då utan vägg i vägen :crazy:)
Jag tror inte jag vill chansa med veterinären som "stuntman".

Känns som om det är lättare att jag sprutar själv (oftast gör vi så) eftersom det då inte brukar vara några problem. Det blir lugnare och säkrare för både oss och hästen.

Jag anser att grundläggande saker skall fungera vem som än gör det, för att en häst skall anses vara väluppfostrad.

Vem som helst skall kunna sätta på grimman på ett "normalt" sätt, vem som helst skall kunna leda hästen till/från hagen och gå igenom grinden utan bekymmer. Vem som helst skall kunna ta in hästen i stallet/boxen, ställa upp i gången, utföra vanlig skötsel såsom kratsning av hovar, byten av täcken, borstning, sårvård osv.

Även lastning är en sådan sak som jag tycker skall vara icke-personbundet, hästen skall vara så trygg med transportåkande att det inte skall spela någon större roll vem som håller i grimskaftet eller skickar på den.

För min del handlar det nog mest om bekvämlighet och säkerhet - jag vill kunna veta att Om jag av någon anledning inte kan ta mig ut skall någon kunna ta in min häst om han är skadad, eventuellt då även lasta honom och åka till klinik osv.

Hovslagaren skall kunna hämta och lämna hästen i box/hage utan att jag närvarar osv.

Hästen skall alltså ha sådan respekt för tvåbeningar att han inte hoppar upp i knät på någon om något blir läskigt, inte stövlar över någon vid grinden, inte hoppar på den som fodrar...ja, jag kan fortsätta i evigheter.

Vill inte påstå att jag är helt framme (allting fungerar inte alltid som jag önskar ens med mig) - men det är mina mål för att kunna säga att han är väluppfostrad och lätthanterad.

Här är Mina funderinga kring frågorna, jag säger inte att det är rätt eller fel utan bara min personliga uppfattning.

Hur är egentligen en väluppfostrad häst?
En häst som visar människan samma hänsyn som den visar en flockmedlem av högre rang. Att vara uppmärksam, lyssna och lita på att det som händer är ok om människan säger så. Dvs, den skall klara av att ta en spruta om dess människa är lugn och visar att det är ok. Gäller det något smärtsamt tycker jag det är bra om hästen visar det- så att man märker det och kan underlätta. Hästen skall visa samma hänsyn för alla människor, men det är förståeligt om den inte litar på människor den inte känner.

Vad kännetecknar en ouppfostrad häst?
En häst som inte visar människan den hänsyn en flockmedlem av högre rang bör visas. Hästen går "på" människan, vänder baken till, lyssnar inte kanske t.o.m. biter o sparkas om det "inte passar".

Hur långt får din häst gå vad gäller egen vilja och egna idéer?
Jag är nog en rätt hård person vad gäller de regler jag har. Med regler menar jag sånt jag lärt hästarna att de skall göra/klara. T.ex. stå still där man parkerar dom, gå, stanna,svänga på kommando. Det kan vara avgörande i oväntade farliga siuationer och därför måste de reglerna alltid gälla. Annars är jag nog en softis, har hästen nån ide om vad som skall göras, så ber jag att vi gör min ide klart o så gör vi som han tyckte sen om situationen tillåter. Jag vill gärna att min häst skall ha egna ideer(inom vissa gränser- hästen skall alltid visa människan hänsyn), det visar på arbetslusta och framåtanda och det är viktigt. Men det får inte vara ideer som innebär att smita från uppgifter jag bett honom utföra. Har jag sagt en sak är det så, sen får han visa vad han tycker om det och så kan vi komprommissa till nästa uppgift. Sammarbetet mellan häst o människa skall vara roligt för båda parter men det får inte bli farligt, hästen måste lyda när det gäller.
Det händer att mina hästar inte lyssnar, men hur jag reagerar till det beror på situationen. De är väluppfostrade och hittar inte på dumheter för att göra det utan pga av oförståelse eller förmodligen bristande kommunikation från min sida. Hästspråk är ju inte mitt modermål så det blir ibland alldeles tokigt :angel:

Får man ifrågasätta personliga åsikter? ;)

Vad är det som gör människan till en flockmedlem som är högre i rang? Människor som är hafsiga i kroppsspråket, "ljuger" (visar sig tuffa när de är rädda), som är ofokuserade och helt enkelt allmänt otrevliga - varför ska de visas respekt? Eller ska man få respekt bara för att man är människa?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 872
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig... 2
Svar
28
· Visningar
5 434
Senast: Polibek
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 441
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns... 2
Svar
24
· Visningar
3 617
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka