Uppgifter om gamla hingstar på nätet...

Jodå, Drabant kommer jag mycket väl ihåg. Jag kan fortfarande se planschen med alla hingstarna framför mig. Man studerade hingstarna ingående och drömde sig bort till en värld där man red dessa vackra varelser över ängarna i full galopp, naturligtvis i full kontroll :rofl: Verkligheten var en annan. I den var man otroligt lycklig när man fick borsta på en privathäst. Att man 30 år senare skulle ha haft flera egna hästar, och barn som var uppväxta med hästar hemma fanns inte i sinnevärlden. :D Alla dessa gamla halvblodshingstar ger mig en nostalgitripp :)

Har du någon kläm på hur många avkommor Safari fick i Sverige? Det verkar ju lite klent med 29 avkommor på 8 år i Danmark, men han var kanske i det närmaste pensionerad och avändes bara av det stuteri där han stod. :confused:

Jag hade ingen aning om att man använde hbl i russaveln, däremot har jag en korsningsponny som kommer ifrån Gotland som förmodligen är russ/arab. Han har okänd härstammning, men det jag luskade reda på då jag köpte honom för 23 år sedan var att stället han troligen kom ifrån brukade använda araber det ena året och fullblod det andra året till russton. En seglivad korsning blev det i alla fall, han är nu snart 33 år och verkar inte tycka att det är dax att kasta in hatten än. Tur är det, för han ligger närmast mitt hjärta :love:

Vad står det om Cherie i stamboken, ffa extriört? Jag vill gärna ha kläm på sådant när jag en dag skall välja hingst åt min dam, så att man ser till att mormors ev. brister är starka sidor hos hingsten, även om Cherry är korrekt där.

Självklart älskar man sin häst oavsett härstammning, fast jag som älskar att ta föl på mina ston borde titta mer på stamtavlor innan köp :crazy: Turligt nog har det i de flesta fall haft bra härstammning och korrekt extriör,så det har blivit några föl genom åren. :)
 
Ok, jag tog det rätt ur minnet, kände igen lite namn bara... Då är modern inte en helsyster till min kompis gamle häst heller. Jag vet att han hade en helsyster eCiceron i alla fall och tyckte att namnet var bekant :).
Men, det finns ju ett par Gotlandsstammar! :)

Nu har jag gjort en snabbkoll på den här stofamiljen. Även svårklasshästen La Femme 14493 (fälttävlan) eFurioso III - Rockad - Jovial - Harras - Geijser - Khediven IV etc kommer därifrån. Jag tror annars inte att stostammen lämnat så mycket.

Mvh Cissi
 
Jag kollade upp Safari på Heste Data, och det registret är tyvärr inte helt komplett :(

På den tiden Safari stod i Sverige så registrerade man inte hästar så som vi gör idag, den infördes ju 1980, så jag kan bara se att han har 42 stamboksförda ston i stamboken 1987-1990.

Det står inte så mycket om Cherie i stamboken :(, bara att hon var fux, stjärn och 157 cm. Förutom ditt sto fick hon två hingstar, en 1982 e:Karakoll och en 1987 e:Furidant.

Nanette var fux med 4 vita fötter och 163 cm. Förutom Cherie fick hon en hingst 1973 e:Excellens som såldes till Flyinge med kastrerades. Han hette Jaipur. Sen fick hon tvillingar både 1975 och 1976 men de dog :(

Mormorsmor Ninette var fux med stjärn och vita bakfötter, 158 cm. Hon lämnade 8 föl, 2 blev stamboksförda ston och 2 remonter.

Khediven IV var i avel på Gotland 1932-1933. Han är morfar till russhingsten Khediven V RR 105!

Jag tänker låta betäcka mitt sto i vår, och eftersom det är hennes mormorsfar som inte är godkänd får fölet gröna papper :) Fast jag skulle aldrig ha en Ceylon-dotter som älskar att hoppa utan en Flamingo-dotter med dressyrmeriter :crazy: Men som sagt, blir man kär så blir man! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp