Upphittad märklig katt

Cillaramsa

Trådstartare
Vi hittade en utmärglad och skruttig katt nästan hemma hos oss i söndags. Den gick vingligt och var otroligt mager och sårig på nosen. Vi råkade ta hem den (sönerna vill så gärna) trots att jag är orolig för sjukdomar som kan gå på våra två. Den har bott i källaren nu och ätit upp sig lite. Det är en hona, verkar snäll och van vid människor, men hon reagerar inte på ljud. Hon vinglar till höger med bakbenen, men är inte halt och går gärna omkring nu när hon fått mer energi. Äter, dricker, kissar och bajsar men är som sagt lite underlig i beteendet, antagligen beroende på att hon inte verkar höra något. I dag har hon knallat omkring uppe i huset när sonen ser att hon fått gula knottriga utslag på nosen. Såg läbbigt ut, jag satte ner henne i källaren igen. Jag har köpt avmaskning som hon ska få ikväll, och ringde och rådfrågade veterinären som tyckte att vi kunde mata henne i någon vecka och sedan komma dit och kolla henne.

Nå, frågan är vad tror ni? Kan hon ha blivit påkörd? Hon kan vara såpass muskelförtvinad att hon rör sig konstigt, men hon vinglar åt höger hela tiden. Kan hoppa upp och ned, men ramlade i trappen igår på väg nedåt. Kan hon ha några läskiga sjukdomar? Verkar inte stämma på kattpest eller vingelsjuka eller annat jag kollat. Vad kan utslagen vara? Hon ser inte angripen ut av tex skabb eller så, normal i päls men mjällig.

Piggar hon på sig och inte har nåt läskigt kan hon såklart stanna kvar hos oss. Är dock orolig att hon kanske inte kan reda sig mot de andra katterna när hon inte verkar höra?
 
Sv: Upphittad märklig katt

Eftersom hon inte reagerar på ljud och vinglar skulle jag gissa på att det har med öron och balanssinne att göra. Hur ser hon ut i öronen?

Jag skulle hålla henne avskiljd från de andra katterna tills veterinären har kollat henne. Det är klart hon kan bära på något smittsam och tills ni vet är det bättre att ta det säkra före det osäkra. Även om det inte är något farligt kan det ju vara lite extra besvärligt att behöva behandla flera katter istället för bara en.

Om det är så att hon är helt döv kan hon klara sig bra med de andra katterna ändå. De brukar anpassa sig, både den döva katten och de andra katterna. Jag fick hem en döv omplacering och det var inga problem att introducera honom för de andra katterna jag hade. De funkade bra ihop. Han bor nu tillsammans med två hörande katter, en hund och två människor.
 
Sv: Upphittad märklig katt

Tack för svar!
Ja, det låter ju rimligt.
Måste ringa veterinären och få en tid, det känns lite sådär. Har inga stora förhoppningar i alla fall.
 
Sv: Upphittad märklig katt

Har du kollat öronen?
Hon kan ha så mkt skabb så det blir inflammation (?) och sätter sig på balansen.
Mkt skabb täpper ju även till och hörseln blir lidande.
 
Sv: Upphittad märklig katt

Nu har jag kollat katten hos vet. Hade tänkt mig ta bort den, eftersom hon är döv och verkar lite märklig. Men han tyckte att hon kunde få en chans. Han sa att hon var mycket sliten och hade tappat precis alla muskler, hon är bara skelett och skinn. Hon hade inga tecken på sjukdomar och såg bra ut i öron och ögon. Frisk men utmärglad, alltså. Den förlorade hörseln hade han ingen teori om, men ansåg att hon skulle klara sig fint med mina katter. Och dessutom en hona, så de borde inte ge sig på henne. Hon fick vaccin och ska få äta upp sig vilket kunde ta ett par månader. Hon får mat av olika sorter och är pigg, springer omkring och pratar (konstigt, men hon hör ju inte) och verkar må bra.

Frågan är bara: vad för proteinfoder kan man köpa så hon får upp hullet lite snabbare? Hon föredrar burkmat men får både och.
 
Sv: Upphittad märklig katt

Veterinärerna brukar sälja en del speciella "recovery"-foder, t ex Hill's a/d. För mycket protein på en gång kan nog bli påfrestande för njurarna, som kanske är lite ansträngda nu av undernäringen. Blötfoder är säkert bättre än torrt, eftersom hon behöver mycket vätska i sin kropp också. Kött eller köttfärs i mycket små portioner tror jag du kan ge, kanske någon klick fet, laktosfri gräddfil om hon gillar det och magen tål det. Viktuppgången behöver inte gå fort. Är hon frisk kommer hon att gå upp sakta men säkert med din goda omvårdnad.
 
Sv: Upphittad märklig katt

Tack för tips. Hon har precis kissat på mattan. Annars har hon gått på lådan.Och så kryper hon in under mitt täcke och sover helt täckt. Lite lustig är den allt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 832
Senast: Sparksfly
·
Övr. Katt Hej alla! Jag har en gammal katt. Hon har alltid varit lite speciell och som liten tippade jag på att hon inte skulle bli särskilt...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: TinyWiny
·
Hundträning Hej! Jag har gått lite viltspår med tidigare hundar, men inte stött på just detta beteende, så jag vill gärna bolla lite tankar med er...
Svar
7
· Visningar
1 397
Senast: Ldsi
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp