Bukefalos 28 år!

Uppklassning, kan jag göra såhär?

Eqetan

Trådstartare
Hej allihopa!
Planerar att försöka klassa upp från Lokal lätt till Nationell lätt klass i år. Som jag förstår det krävs det 2 genomförda Dressyr+maraton (LA) eller 2 fullständiga tävlingar (LA).

Men kan jag klassa upp genom att köra 1 Dressyr+maraton (LA) + 1 fullständiga tävlingar (LA)?

Behöver ponnyn ponnylicens för att få starta nationell?
Om vi lyckas klassa upp till nästa år, vilken licens behöver jag?

Tack på förhand:)
 
Sv: Uppklassning, kan jag göra såhär?

Hej allihopa!
Planerar att försöka klassa upp från Lokal lätt till Nationell lätt klass i år. Som jag förstår det krävs det 2 genomförda Dressyr+maraton (LA) eller 2 fullständiga tävlingar (LA).

Men kan jag klassa upp genom att köra 1 Dressyr+maraton (LA) + 1 fullständiga tävlingar (LA)?

Behöver ponnyn ponnylicens för att få starta nationell?
Om vi lyckas klassa upp till nästa år, vilken licens behöver jag?

Tack på förhand:)

På Lokal nivå kan man bara köra 2 grenar per meeting så en "fullständig tävling" är det inte fråga om. Alltså att köra Nat. L:A måste man har kört 2st lok L:A dressyr + maraton.
Ponnyn behöver licens (och mätintyg) för att tävla Nat.... för dig...kolla på SvRF:s licens sida ;)
 
Sv: Uppklassning, kan jag göra såhär?

I dressyren så måste du ha 80 poäng för att få räkna den som godkänd och du får inte bli utesluten i maratonmomentet. Det räcker alltså inte att "bara" genomföra.

Sen behövs ju ryttalicens också utöver hästens licens. Men det hade du kanske koll på ;)

En del klubbar ordna dressyr och precision och om du är med där så har du möjlighet att tillgodoräkna dig dressyren vid det tillfället.
 
Sv: Uppklassning, kan jag göra såhär?

Jo, att man ska vara godkänd (max 80straff) samt ej utesluten i maraton, för att tävlingen ska räknas som genomförd, det visste jag.

Jag uttryckte mig otydligt i första inlägget, mitt problem är att det är svårt att hitta tävlingar där man har möjlighet att starta mataron. Dressyr och precision finns det ganska gott om.

Det arrangeras en "Fullständig lokal och nationell lätt inkl DM för Stockholm" 27/8. Om man bara får starta 2 grenar, får man välja själv då?

Samma klubb arrangerar även en kombinerad lokal tävling, proppen har inte kommit ut, men jag hoppas att maraton ingår där. Utöver det arrangeras det fler tävlingar med maraton inom rimligt avstånd för mig, vad jag vet.

Anledningen till att jag vill klassa upp är att, med alla nya regler så tycker jag att "tävlingsmomentet" borttaget i precision. Tänker framför allt på idealtiden i precision. Att man dessutom inte får galoppera i maraton känns också trist, eftersom jag har lagt ner en hel del arbete för att hitta en bra galopp och tränat på kommunikationen även i lite högre hastigheter.
 
Sv: Uppklassning, kan jag göra såhär?

Tag kontakt med arrangören och hör vilka grenar de ska ha med i sin LättA. Om inget annat så kan du ju vara med och påverka så det verkligen blir maraton och dressyr. Det är ju lätt när de ändå ska ha maraton i Nat Lätt. De lättklass tävlingar jag har varit på hittills så har de haft maraton och dressyr för att hjälpa kuskar att kvalicifera sig. På många ställen har de koncup och konträningar där man kan vara med så att man ändå får köra lite precision.

Förstår att du vill kvala upp till Nat Lätt så du får köra alla grenarna när man ändå är iväg. ;)
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 840
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 291
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 450
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 297
Senast: Jamienoble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • SD:s trollfabrik
  • Libbsticka

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp