Uppladdningsbara batterier som inte laddas upp

Marvin

Trådstartare
För några år sedan köpte jag en GP Power Bank för uppladdning av mina kamerabatterier. Problemet är att batterierna ändå alltid tar slut. Det spelar ingen roll hur länge jag har dem i laddaren (och det blir grönt), när jag sätter in dem i kameran så varnar den direkt för låga batterier, och sen dör kameran efter en stund. Lägger jag nyladdade batterier i kameran och tar med den till stallet, men inte får tillfälle att fota förrän 2-3 dagar senare, så är batterierna stendöda när jag äntligen får tillfälle.

Och så här har det varit från början, inte något som kommit efterhand. :mad:
Jag är så less på döda batterier!! Köpte sen starkare batterier, men de dör lika snabbt.

Hur ska man göra för att det ska funka?

Sv: Uppladdningsbara batterier som inte laddas upp

Min erfarenhet är att det inte beror på batterierna, utan faktiskt kameran. Köper man en digitalkamera tycker jag att man ska lägga ett par extra hundra för att få en kamera med tillhörande batteri. Kamerorna med vanliga AA ÄTER!! (bokstavligt talat) batterier. Kul när halva semesterkassan går åt för att köpa batterier för att man ska få ett kvartsfyllt minneskort..
Fast det är ju mina erfarenheter..

Så är det säkerligen. Köpte inte kameran själv, fick den i present. Jag drömmer om en digital systemkamera, men det kan jag ju fortsätta med. :crazy:

Ett tips är att alltid ta ur batterierna när du inte plåtar.

Jag har alltid batterierna i kameraväskan och sätter i dom när jag ska använda kameran. Sätter alltså inte i dom hemma om jag ska åka någonstans.

batterier är ingen oändlighetsvara, ju fortare de laddas upp (med tex 1 timmes eller 15 minuter snabbladdare) destå fortare dör dem. dina har troligen laddats och laddats ur i för många cykler och bör därför bytas ut. jag rekkomenderar gen3 batterierna, säljs oftast som ready 2 go eller med laddning i förpackningen, dessa är överlägsna gamla typer med hög självurladdning.

ta hem en kjell & co katalog om du vill veta mer, sjukt mycket matnyttigt i dem.

(i ditt fall är troligen cellerna alldeles för kristalliserade och tar därför full alddning men kan inte ge ifrån sig dem, och batteriernas läckspänning och självurladdnign sköter resten, kan ta ett par timmar bara innan de är döda)

antingen är batterierna eller laddaren slut/trasig.. att laddbara batterier blir dåliga med tiden är inget ovanligt, även laddare blir sämre med åren.. således skulle jag rekommendera dig i att investera i ny laddare och nya batterier.

nu tycker jag du skall skilja på vad som är och inte är sant. Det är inte batteritypen som avgör om huruvida det slukar eller inte.. faktum är att två r6 (det du kallar AA) ofta innehåller betydligt mer energi än ett kompaktkamerabatteri. min canon kompakt har ex 3,6v 0,65A = 2,64W, 2st standard AA = 2,4v 2,2A= 5.28W.. alltså det dubbla ganska precis.

snarare så är det faktumet att kamerabatteriet ofta är nytt och fräsht när det används jämte laddbara AA som du har plockat ur tvfjärren när du väl behövde de till kameran.

Min kamera äter också uppladdningsbara batterier. Bäst är att köpa ett par vanliga dyra batterier. De håller längst.

att laddbara batterier blir dåliga med tiden är inget ovanligt, även laddare blir sämre med åren

Det är jag helt med på, men nu har det varit så här ända från början, det är det som stör mig. Och det var helt nya batterier för ändamålet, inte begagnade från tv-fjärren... Blev så less igår bara. Nu är bägge batteriparen gröna igen (laddningstid ca 12 timmar). Har ingen kameraväska, får väl fundera ut vad jag ska göra av batterierna under tiden. Men de laddas ur i väskan också. (Provat det med).

Jag tänker köpa nya, men frågan är nu hur jag ska göra för att inte samma sak ska hända igen. Med helt nya batterier, ska man ladda dem innan man använder dem första gången? Eller inte?

byt laddare också om det är så fall.. det kan lika gärna vara fel på den.. speciellt om det varit såhär från första stund.

Ja, får väl göra det. Frågan om hur man bäst sätter igång ett par nya batterier kvarstår dock?

ladda de fullt innan användning.. sedan ser du till att köra de så gott som tomma innan du laddar de igen, som man bör försöka med varje gång... nyare/dyrare/bättre battericeller är mindre känsliga för slarv av detta men det är inte optimalt.

kör med uppladdningsbara batterier i min digitalkamera från stenåldern.. När de var nya sa exptertgubben att jag skulle låta dem laddas i 16 timmar (som det stod som max på paketen) och sedan börja fota som vanligt. Han sa också att de inte når sin fulla kapacitet förrän de laddats upp och ur ca 3 ggr.
Gjorde dock misstaget att glömma dem i laddaren i ca 22-23 h och efter det tar de slut på 10-15 minuters fotande utan blixt så jag lyckades helt enkelt förstöra dem. :cool: Tipset är alltså att aldrig ladda dem längre än vad som står som laddningstid på förpackningen/i bruksanvisningen. ;)

har man en bra laddare så slår den av när batterierna är fulladdade.. billiga/enkla eller när man ful-laddar med trafo så finns ju inget stopp, då bränner man cellerna.. antagligen det du råkat ut för..

yes, det låter som det.. (blir trött på mig själv, men shit happens :D)

Min laddare ska slå av när batterierna är fulladdade och indikatorn ändrar sig från rött till grönt. Men den kanske inte gör det, batterierna är alltid varma när jag tar ur dem.

Tack för att du klargjorde hur man ska göra med de nya batterierna!

Liknande trådar

IT & mobiler Har en iPhone 6s som är runt 3,5 år gammal. Senaste halvåret har den börjat krångla, hakar upp sig när jag surfar och sidan fastnar...
Svar
18
· Visningar
1 841
Senast: Raderad medlem 6459
·
Relationer Jag vill först och främst varna för det kan ev. bli ett rörigt inlägg. Men jag hoppas att du orkar läsa det! Kort bakgrundsinfo: *... 2
Svar
23
· Visningar
3 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka