Uppladdningsbara batterier

Hittarinte

Trådstartare
Jag har nyligen börjat köpa och använda uppladdningsbara batterier, och tror att det är en bra grej för miljö och klimat. Lite dyrt initialt, men det går säkert jämnt ut över tid.

Nu har det börjat kännas helt galet att köpa och kasta engångsbatterierna, och jag förundras över att jag gjort så hela mitt liv utan att fundera på det. Känns helt sjukt att förbruka batteriet på det sättet!

Men fortfarande är det ju engångs som är vanligast, hur kan det vara så? Finns det nån hake med de laddbara som jag inte upptäckt ännu?? Eller är det bara (som vanligt) en fråga om kostnad på kort sikt..?
 
Jag tyckte inte de laddningsbara gick att ladda så många gånger för att det skulle vara värt
Efter kanske fyra laddningar så tog batterierna slut på nolltid
Men det är nog tio år sedan jag hade laddningsbara batterier så förhoppningsvis fungerar de längre idag
 
Jag använder inte vanliga batterier till så mycket mer än tex tv-dosor, så dom tar ju ”aldrig” slut endå så känns onödigt att köpa uppladdningsbara batterier. Om jag däremot använde det till fler saker så kanske det hade varit ett alternativ, men som nu, nej.
 
Uppladdningsbara vanliga batterier har jag så dålig erfarenhet av att jag inte köper det längre. Antalet gånger de höll i förhållande till vad de kostade gick inte ens jämt upp i jämförelse med engångsbatterier. Däremot försöker jag så långt det går att köpa produkter som laddas upp visa usb uttag när jag köper nya batteridrivna produkter.
 
Jag tyckte inte de laddningsbara gick att ladda så många gånger för att det skulle vara värt
Efter kanske fyra laddningar så tog batterierna slut på nolltid
Men det är nog tio år sedan jag hade laddningsbara batterier så förhoppningsvis fungerar de längre idag
De har nog blivit betydligt bättre, runt 400 laddningar om de laddas helt och flera gånger mer om man inte laddar ur dem helt skall ett bra batteri klara i dag.
 
Jag har laddningsbara från IKEA som är 8-10 år. Då rekommenderades de som bra köp, men var ändå hyfsat låga i pris. Använda till pannlampa och ficklampa vintertid. Ingen aning om hur många gånger jag laddat dem, men tror det tog max ett år för dem att betala sig?
Viktig skillnad att jag alltid kan ha bra ljus för att jag kan ladda redan när första tecknen på att de börjar bli dåliga kommer. Slippa försöka använda mesta möjliga så de verkligen är slut innan de slängs och tjafsa med att testa om de har ljus kvar, gå ut, upptäcka att de inte hade det i ute temp, eller att det som var kvar bara var 10 minuter... Värda pengarna bara för det.
 
De har nog blivit betydligt bättre, runt 400 laddningar om de laddas helt och flera gånger mer om man inte laddar ur dem helt skall ett bra batteri klara i dag.
Så bra
Jag funderade lite hur mycket batterier jag använder och det är till tv dosorna, väckarklockan och den trådlösa musen.
Och samtliga håller i flera år så är det då lönt att köpa uppladdningsbara? För den dagen man köper tex en ny tv så är det ju nödvändigtvis inte samma storlek på batterierna i dosan
 
Så bra
Jag funderade lite hur mycket batterier jag använder och det är till tv dosorna, väckarklockan och den trådlösa musen.
Och samtliga håller i flera år så är det då lönt att köpa uppladdningsbara? För den dagen man köper tex en ny tv så är det ju nödvändigtvis inte samma storlek på batterierna i dosan
Laddningsbara är nog bara bra om det är något som drar mycket ström, jag har till mina ficklampor och där fungerar det kanon men de laddas varje vecka nu under vintern. Till fjärrkontroll, datormus och liknande som drar lite är vanliga bättre och mera miljövänliga också tror jag.
 
Jag kör numera allt som går på AA eller AAA på Ikeas laddbara, och de är otroligt mycket bättre nu än för ett gäng år sedan. Har alltid ett par stycken i laddaren, och byter innan de är helt slutkörda. (Laddaren är av modellen som underhållsladdar så de inte går sönder av överladdning.)

Så när jag köper laddbara grejer föredrar jag numera att de går på AA-batterier istället för att ha fast batteri. (Tex ficklampa, tandborste, rakapparat...) Dels behöver jag aldrig lägga något på laddning när jag vill använda, dels kan jag själv cirkulera batterier så att inget blir "utslitet" för att batteriet är slut och inte går att byta.
 
Oj vad synd! Jag har ju just börjat, så vi får väl se...

Dålig kvalité på batterier, laddare (känt märke) som tog värme och började smälta (var hemma och kunde förhindra brand), kassa laddare (har 8 olika från olika, kända märken) med glapp i laddningen, värme (se tidigare), oladdade batterier etc har gjort att jag gått från uppladdningsbara icke-inbyggda batterier.
 
Jag har en uppsättning uppladdningsbara från Claes O som är lite, lite större än engångsbatterier - VÄLDIGT irriterande! De ryms inte i alla apparater!
Måste nog kika på IKEAs istället, förbrukar en hel del engångs.
 
Man kastar ju inte engångsbatterierna som det står i trådstarten, man lämnar dem till återvinning så att de och materialen i dem kan återvinnas och användas i nya, kanske uppladdningsbara, produkter.

Jag har haft uppladdningsbara batterier, men då (10 år sedan) var de av usel kvalitet. Kan tänka mig att de är mycket bättre nu. Hoppas också att fler apparater ska kunna gå att ladda upp i framtiden, typ Apple TV-dosan laddar man med samma sladd som till telefonen och den håller flera år på en uppladdning. Är tunn och lätt. Vanliga TV-dosan med tre AAA-batterier och stor som en långsmal tegelsten känns väldigt utdaterad i jämförelse.
 
Det har under lång tid inte varit aktuellt för mig med uppladdningsbara småbatterier. Kvalitet och prestanda har inte hållit anständig nivå, produkterna har helt enkelt inte varit riktigt mogna för marknaden - ungefär som @Lovisaleonora beskriver. Idag ser det annorlunda ut imho, jag använder en del uppladdningsbara AA från Ikea även yrkesmässigt. Deras småbatterier (AA med 2450 mAh) har nog bäst rykte idag bland uppladdningsbara såvitt jag kan bedöma.
Sen behöver man tänka på att inte alla apparater är ok med den lägre spänningen från vanliga uppladdningsbara batterier (1,2 istället för 1,5 volt), men det fungerar problemfritt i förvånansvärt många fall.
 
Man kastar ju inte engångsbatterierna som det står i trådstarten, man lämnar dem till återvinning så att de och materialen i dem kan återvinnas och användas i nya, kanske uppladdningsbara, produkter.

Ja det kändes så självklart så jag inte ens tänkte på att skriva det...
 

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 419
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 158
Senast: Raja
·
Övr. Barn Min tolvåriga dotter rider i samma grupp som en tjej som jag länge tyckt varit lite udda - hon pratar ofta (men inte alltid) väldigt...
2
Svar
30
· Visningar
5 885
Senast: Mirre
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp