Uppladdningsbara batterier

Jag har köpt mina på ica maxi tillsammans med laddaren. Ändå håller de inte längre än några gånger, sen får de så kort användningstid att de är obrukbara i stort sett.
Bedrövligt, då är det ju knappt försvarbart. De jag nämner från Ikea håller med säkerhet många tiotals cykler, förmodligen något hundratal.
 
Vi har allt från Duracell till ”billigt lågprismärke”. Inga av dem har hittills (på flera år) blivit så mycket märkbart sämre. Konstigt. O_o
Jag använder de i stortsett bara till min pannlampa i stallet. Den drar batterier som en tokig, ett vanligt batteri håller ca 3-4 h under vinterhalvåret (då man använder pannlampa). Därför gick jag över till laddbara, men med dåligt resultat. Men jag kanske har haft otur, det vore ju trevligt om de räckte längre.
 
Har bla också haft till pannlampa, och det har funkat bra. Kanske är det temperaturen? Om det är riktigt kallt håller ju alla batterier sämre. Kanske blir tydligare med uppladdningsbara? Nä. Ingen aning egentligen. :p
 
Du pratar nog om något annat nu väl? Vanliga uppladdningsbara AA-batteriner håller fortfarande inte mer än 3-4 gånger.
Så få gånger måste nog nästan vara rekord, om det är någorlunda kvalitet skall de hålla åtminstone ett par hundra gånger , högkvalitetsbatterier som panasonic kanske upp till tusen gånger eller mer. Äldre typen laddade ur av sig själv efter några månader men de nya skall inte göra det. Kanske fick du ett par gamla, de håller inte att lagras så jättemånga år.

Jag har storleken över AA i mina ficklampor och de två batterierna jag har är laddade runt hundra gånger och har nästan samma kapacitet som när de var nya (går att se på min laddare).

Fotnot. Wikipedia anger 180-2000 laddcykler.
 
Senast ändrad:
Så det är Ikeas man ska köpa alltså?
Jag förbrukar en hel del AA-batterier under höst och vinter, typ 80-100st, och det hade ju varit najs att använda uppladdningsbara i stället om de är bättre för miljön än vad det är att köpa vanliga och sedan lämna dem till återvinning.
 
Det jag märkte när jag var ihop med mitt ex var att de laddningsbara batterierna höll inte lika länge som engångbatterierna, sett till batteritiden. Det var förvisso några år sedan så vet inte hur det ser ut på marknaden idag, hoppas i alla fall att den blivit bättre.
 
Här är en till som har både laddare och batterier från IKEA och använder dem massor. Babyvakt som går några timmar per dag, pannlampor, ficklampor, ljusslingor, leksaker osv. Älskar dem. Möjligt att de håller lite kortare tid än engångs men vi har laddat dem MÅNGA gånger och märker ingen skillnad mot när de var nya. Varje gång jag byter batterier tänker jag hur illa de hade känns att lägga dem i återvinningen istället för i laddaren 🙏
 

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 480
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 263
Senast: Raja
·
Övr. Barn Min tolvåriga dotter rider i samma grupp som en tjej som jag länge tyckt varit lite udda - hon pratar ofta (men inte alltid) väldigt...
2
Svar
30
· Visningar
5 921
Senast: Mirre
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp