Upplands lagserie!

Welsh

Trådstartare
Äntligen är det över för detta år stor sorg att det dröjer ett helt år till nästa gång. Vet inte vart laget hamnade, långt ner troligen men jag har haft roligt. Roligast var nog sista omgången då jag var tvungen att byta häst. Min ponny blev sjuk kvällen innan så jag fick lov av tävlingsledaren att byta till makens ponny. 20 år gammal som mig veterligen inte har gått maraton någon gång. Själv har jag bara kört henne 1 ggr innan tävlingen och hon har provat på giggen heller. Hur som helst så skötte hon sig exemplariskt bortsett från att hon gärna hade velat racat på lite mer i maraton. Strong gjort av en så pass gammal ponny! nu några dagar efteråt så börjar mina fingrar att räta ut sig igen. :banana:
 
Ja, haha! Även jag tycker att sista omgången var den klart roligaste! :banana:
 
Det gick väl väldigt bra för dig denna gången eller? Studerade inte resultatlistan så noggrannt men tyckte mig se att du fick bra poäng. Själv är jag mkt nöjd med att lyckas få Bella att stå stilla i halterna. Det är inte hon kännd för.( fråga Djursholms ridskola!) Fick bäst betyg på halterna annars var det rätt låga poäng. Bella är stel och inte dressyrkörd. Fast låg inte domaren ganska lågt över lag. Ni i toppen hade inte så höga poäng heller. Synd att det inte var fler maraton hinder. Jag såg dig i WM porten, fort gick undan!!!! Snyggt kört.
 
Jo, den här gången gick det riktigt fint för oss - det kändes bra för vi har kört rätt länge nu (sedan Geshira var fyra - och nu är hon sju) så det är väl lite av en arbetsseger. När det gäller maraton så måste jag ändå säga att det gör sitt till att ha en maratonvagn. Vi välte ju med giggen förra året (precis i det hinder där min sambo var funktionär - vilket faktiskt påskyndade maratonvagns-inköpet :D) men som tur var blev ingen skadad: vare sig jag, groomen, hästen eller åskådare. Det hade ju kunnat gå hur illa som helst och ändå körde vi inte sådär fantastiskt fort då, utan däcket "fastnade" i ett spår i gräset vid en sväng och sedan behövdes det tydligen inte mycket mer för att vagnen skulle tippa över. Ryyyys.
Med maratonvagnen är tyngdpunkten lägre + att groomen kan göra mer = högre fart.
Sedan gillar Geshira maraton så då springer hon gärna. Inne på dressyren håller jag istället på att gnaga av mig armen av frustration när hon sakta lufsar fram.

Dressyrdomaren satte ganska låga poäng denna gång, så jag får nog känna mig hedrad av att ha håvat in en del ändå. Men när det gäller dressyren är bara att inse att det poängen till ganska stor del beror på vad domaren gillar att se. Det är verkligen en bedömningssport och samma körning kan te sig olika i olika domares ögon. Jag vet en del domare som inte blir charmade alls av min häst och min körning. Nån som vill se en häst med mycket uttryck och energi, till exempel...
 
Den här gången tittade domaren mkt på gången. Jag fick neddrag på att Bella inte var bogfri i sina rörelser i traven samt att hon gick över töm. Varje punkt stod det något om hennes stela trav istället för att kritisera mina vägar och volternas rundhet. jag är inte så intresserad av att veta att min gamla ponny är stel i 10 olika punkter hellre veta om mina volter är runda och serpentinerna bra lagda men smaken är som baken. Jag är van att döma lätta klasser på klubbnivå dressyr och där tittar vi på ridvägarna mer än formen och gången. kommer igen nästa år! :rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 192
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
27 791
Senast: GotAsecret
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 122
Senast: AmandaJ
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp