Bukefalos 28 år!

Uppresande tygeltag vid lång hals?

Gypsy_Vanner

Trådstartare
Fungerar ett uppresande tygeltag på en häst som går med huvudet nedåt (inte bakom lod) och med lång hals? Eller finns det andra bättre saker att göra för att "korta" halsen?? :crazy: O_o
 
Sv: Uppresande tygeltag vid lång hals?

Jag själv gillar inte för mycket "handjobb" jag är av uppfattningen att hästen visst lyfter på huvudet men så fort man slutar "resa upp den med tygeln" dyker den igen.

Den kanske inte har styrka att gå i högre form?

Jobba hästen mer för skänkeln, där den måste lyssna och jobba med ryggen...
 
Sv: Uppresande tygeltag vid lång hals?

Rid mycket tempoväxlingar, gångartsväxlingar och halvhalter så får du en bättre samling och kommer förmodligen uppleva att halsen blir kortare. Men sen är det såklart en styrkefråga (och exteriörfråga). Ett uppresande tygeltag är mer en nödlösning men det kommer inte hjälpa hästen till samling i längden.
När min häst får sina ryck (han brukar nämligen dyka några gånger med huvudet tills han får tillfälle att lägger av brutala bockserier) använder jag det tygeltaget, men inte annars.
 
Sv: Uppresande tygeltag vid lång hals?

handlar nog om styrka hos hästen, när den blivit starkare och kan flytta tyngpunkten längrebak så kommer "halsen komma upp" (framdelen av hästen eg.) och runda sig och bli lättare :). som chilodeur sa, mkt tempoväxlingar och övergångar! det stärker hästen i längden så den orkar bära sig själv. även ex. skolor hjälper.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
887
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 053
Senast: mily
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 261
Senast: Livi
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 330
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp