Uppsägning projektanställning

Hedblomster

Trådstartare
Jag jobbar kommunalt 80%, nu har min arbetsplats sökt pengar till ett projekt och min chef har bestämt att jag ska ta det projektet vilket ger mig 7 timmar extra i veckan mellan september och maj. Vi har inte skrivit några papper om det så jag vet inte vad som gäller riktigt, min chef har bara sagt att hen ska prata med lönekontoret om hur vi lägger in de här timmarna så att projektpengarna betalar den lönen men att det antagligen blir någon slags projektanställning.

Nu har jag hittat ett jobb som jag verkligen vill söka, fast jag inte alls var på jakt efter ett nytt jobb. Men KAN jag ens söka ett nytt jobb? En tidbegränsad projektanställning är man kanske förpliktigad att stanna kvar på tiden ut? Jag vill inte fråga min chef riktigt för jag vill inte att hen ska veta att jag söker nytt jobb, eftersom jag tänkt stanna kvar där länge om jag inte skulle få just det här jobbet. Känns som en knepig situation. Ville egentligen inte ha projektet ens men man måste visa framfötterna och det var känt att jag ville ha fler timmar, och så fanns det ingen annan som kunde ta det. Någon som vet vad som gäller? De kan liksom inte bara hitta en ny så lätt till min position bara sådär om jag får nytt jobb, men det finns kanske andra inom arbetsplatsen som kan täcka upp. Vill nästan inte söka jobbet pga lojalitet men det KAN också vara mitt drömjobb så.
 
Klart du kan söka? Du har ju inget livstidskontrakt på nuvarande jobb?
Haha nej, inte livstidskontrakt men ändå en tidsbegränsad anställning (dvs projektet som är 7 h i veckan) till och med maj... Läste detta och blev fundersam: https://lawline.se/answers/3251

Man råkar inte bryta mot någon lag och får betala skadestånd eller något tänkte jag lol. Men är paranoid antagligen. Skulle kunna jobba kvar på ett jobb tills jag dör bara för att de inte ska bli besvikna på mig, typ.
 
Alltså, söka är det ju bara att göra. Det är först om du får komma till intervju och sen blir erbjuden ett jobb som det finns något att fundera vidare över ;)

Så sök om du är nyfiken på tjänsten!

(och sen bör uppsägningsvillkor framgå i ditt anställningsavtal, antingen direkt eller med hänvisning till det avtal som gäller för arbetsplatsen)
 
Alltså, söka är det ju bara att göra. Det är först om du får komma till intervju och sen blir erbjuden ett jobb som det finns något att fundera vidare över ;)

Så sök om du är nyfiken på tjänsten!

(och sen bör uppsägningsvillkor framgå i ditt anställningsavtal, antingen direkt eller med hänvisning till det avtal som gäller för arbetsplatsen)

Haha ja, men jag vill inte bli överrumplad! Känns bara som att det vore onödigt att söka om jag inte skulle kunna ta jobbet. Fast saker har ju en tendens att lösa sig... Jag hittar inte anställningsavtalet just nu men har för mig att jag har tittat i det förut utan att se något, det känns väldigt... Kort. Men det skulle kunna vara det här Allmänna bestämmelser som gäller.
 
Om de absolut inte vill släppa dig kan du be om 15% tjänstledigt de första månaderna på det nya jobbet.
 
Innan du har skrivit på något avtal om projektanställning så är du i alla fall inte bunden till något.
Söka nytt jobb kan man alltid göra!
Men för att inte hamna i en knepig sits ifall du får jobbet så bör du vara vaksam på villkoren i projektantställningen, om de skiljer sig från din vanliga anställning.
Om du är fast anställd på 80% och sedan får projektanställning på 17,5% (40 timmarsvecka) under en begränsad tid så tycker jag det verkar märkligt om de inte skulle vilja gå med på att du får in villkor för uppsägning i kontraktet för projektanställningen. Om det ens blir så att du ska ha separat anställningsavtal för projekttimmarna, kanske går det att lösa på något annat sätt?
Ifall det blir tal om att du ska skriva ett extra avtal för projektantsällning, och du inte har fått det andra jobbet (än) - kan du ta hjälp av facket så att villkoren blir rimliga för dig?
 
Innan du har skrivit på något avtal om projektanställning så är du i alla fall inte bunden till något.
Söka nytt jobb kan man alltid göra!
Men för att inte hamna i en knepig sits ifall du får jobbet så bör du vara vaksam på villkoren i projektantställningen, om de skiljer sig från din vanliga anställning.
Om du är fast anställd på 80% och sedan får projektanställning på 17,5% (40 timmarsvecka) under en begränsad tid så tycker jag det verkar märkligt om de inte skulle vilja gå med på att du får in villkor för uppsägning i kontraktet för projektanställningen. Om det ens blir så att du ska ha separat anställningsavtal för projekttimmarna, kanske går det att lösa på något annat sätt?
Ifall det blir tal om att du ska skriva ett extra avtal för projektantsällning, och du inte har fått det andra jobbet (än) - kan du ta hjälp av facket så att villkoren blir rimliga för dig?
Tack för input! Jag gick in på intranätet nu och där står att för tidsbegränsad anställning som ska pågå längre än 3 månader gäller 1 månads uppsägningstid så det borde ju vara lugnt om så skulle bli fallet :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 677
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 201
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 177
Senast: Soapbubble
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 977
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp