Uppsägningstid - inget kontrakt?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Monifa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 172

Monifa

Trådstartare
Hur funkar det med uppsägningstid om man inte har något kontrakt eller muntligt avtal på bostaden man bor i?

Hyr ett hus i andrahand av min chef (gårdsarrendator) som i sin tur hyr huset av ägarna till gården. Vet ej vad som står i deras kontrakt.

Finns det några allmänna regler som kliver in om man inte har kontrakt?
Ska antagligen flytta om 3 veckor och vore ju rätt gött om jag slapp sitta med en hyra för längre tid än jag kommer bo där.

Sv: Uppsägningstid - inget kontrakt?

Den normala uppsägningstiden på bostäder är 3 kalendermånader skulle jag tro. Skulle det bli tvist kan jag inte tänka mig att du kommer undan med mindre än en kalendermånad. Det enklaste är väl att tala med din hyresvärd, denne vill troligen ha chansen att få i en ny hyresgäst.

Jag hade samma bekymmer för några månader sedan. Hörde mig för och står det inget skrivet i ett kontrakt som är underskrivet utav dig så får du flytta när det passar dig.

På mitt stod det att hyresvärden har tre månaders uppsägning men på mig som hyresgäst var ingenting skrivet i den rutan. Så jag hamnade i tjafs med honom då han inte ville förlora hyra iom att jag tänkte sticka "direkt".
Sa till att jag kommer ringa runt o fråga vad som gäller. Iom att ingenting stog gällande hyresgästens uppsägningstid så fick jag flytta när det passade.
Detta trodde han inte på även om jag pratat "med vad dom nu heter".
Var snäll o sa att jag stannar en månad till så du hinner hitta någon ny. Jag själv hittade nästa hyresgäst och inom en månad var jag borta.

Har redan en som står och väntar på att få grönt ljus för att flytta in. Pratade med denne som äger bostaden då jag pratat om att jag ska flytta en tid och då sa hon bara "kom inte en vecka innan bara" men det är ju mellan henne och personen jag hyr utav. I deras kontrakt står inget om uppsägningstid.

Darkie: Bra då hoppas jag att det funkar så för mig med. Vi har inget kontrakt skrivet och finns inga papper över huvudtaget om att jag bor i huset. Eller jo en räkning från första månaden.

Har du en som väntar o inga papper så e det bara att köra :)
Hyresvärden har ingenting att säga till om då , och den förlorar ju heller inga pengar iom att du har en som väntar. Och en räkning från första månaden är ingenting som visar att du bor där nu så det kan du vara lugn med :)

Om det finns en godkänd hyresgäst som kan flytta in direkt så hade det med största sannolikhet varit okej att du flyttade omgående även om du hade haft uppsägningstid inskriven i kontraktet (som du inte ens har). Det har det iallafall alltid varit för min del och jag har alltid haft kontrakt med tre månaders uppsägningstid. Om det har funnits någon som vill flytta in tidigare så har hyresvärden godkänt det. Visst kan de sura och kräva tre månaders hyra men det brukar de inte göra och i ditt fall finns det ju inte ens ett kontrakt som hyresvärden kan hänvisa till.
Förklara läget för hyresvärden så ordnar det sig säkert :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 901
Senast: Wille
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 810
Hemmet Ni vet ju hur jag tjatat om att få flytta ut på landet. Nu verkar jag ha hittat ett litet hus att hyra! Muntligt är i princip allt... 2 3
Svar
56
· Visningar
7 032
Senast: MissFideli
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som de flesta kanske vet så bor jag med sambo i Australien, på en liten turistö som har ca 2800 permanenta boendes samt ca 2500 turister... 2
Svar
20
· Visningar
3 635
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka