Uppsittningsproblem

M

MALINox

Känner att jag vill ha lite feedback och hjälp med pållen och våra uppsittningar. Fungerar som medryttare/inridare av en nyss fyllda femårig arabgrabb. När jag började rida honom vägrade han stå still vid uppsittning, varför jag använde mig av den metod som tidigare fungerat så bra, dvs att när hästen går, helt sonika vända huvudet mot mig tills han stannar, och då ge efter på tygeln. Å upprepa detta tills han står still genom hela uppsittningen! Har fungerat bra, även om han fallit ur vissa dagar, så har det gått bättre och bättre.

Men nu till problemet, för någon vecka sedan fick han för sig att det inte var ok att stå still längre. Så fort jag sätter foten i stigbygeln så börjar han gå...å döm om min förvåning, plötsligt fungerar det inte att vända in huvudet, för nu har han lärt sig att gå rakt trots att han har huvudet vid sadeln :confused:

Har ägnat 30-40 minuter varje ridpass till att försöka sitta upp, utan resultat. Vilket har slutat med att jag antingen ber någon i stallet ställa sig vid hans huvud, då står han blickstilla, eller att ta fram en kloss och klättra upp på den, lägga mig på mage i sadeln och sedan svinga mig upp. Då står han oxå komplett still. :devil:

Naturligtvis funderar jag på om han kan ha ont i ryggen?? Har känt över hela ryggen på honom utan att finna några hållpunkter, han reagerar inte vid påläggning av sadel, spänning av sadelgjord och reagerar inte när jag sitter upp på de andra sätten, utan enbart när han ska stå still själv, och jag ska hoppa upp från marken. Han är jätteglad under resten av tiden, tycker om att komma ut och jobba, så jag kan inte finna att han strejkar pga att han är uttråkad eller ovillig.

Att hästen ska stå still vid uppsittning är en av mina principer, som jag vägrar ge efter på. Det går ju inte heller att vara beroende av att någon kan stå brevid honom, alt. att jag har en kloss att klättra på.

Jag tror för egen del att det är ett testande från hans sida, men det svåra är att han inte svarar på de vanliga knepen som brukar fungera. Så nu ber jag om råd och hjälp....säkert andra som haft samma problem och som vill dela med sig av smarta tips och råd!

Tack på förhand! :bow:
 
Sv: Uppsittningsproblem

Hmm.. Hanterar inte själv till 100% enligt NH men jag har nyligen läst på en del om ämnet, tittat på Parelli videos och läst lite böcker bland annat (och har hunnit praktisera en del under åren på min förra och min nuvarande häst).

Min första tanke: Hur respektfullt är det att låsa fast hästens huvud? Parelli t ex tycker ju att man ska be om lov för att få hoppa upp på hästen.
Det är en bra och rättvis metod, men ska man följa principerna så stämmer inte "westernuppsittningen" (om jag får kalla det så) riktigt med Parellis metoder. Men det skulle nog bli svårt för sej att gå riktigt grundligt till äga om du bara är medryttare och mer eller mindre måste rida. För då ska man ju inte hoppa upp förrän man fått hästens respekt på marken vilket kan ta ett tag. Annars kan man ju alltid göra hästen uttråkad genom att lära den rygga för synligt tryck på marken, stå stilla när du ber den osv och sen helt enkelt be om det igen och igen och igen. Utan att hoppa upp förrän hästen står stilla utan att du har tillrättavisat den på en stund.
Grundregeln då är väl att ta ett steg i taget - först lära hästen lita på dej, sedan lära den flytta benen och huvudet för tryck genom att använda olika faser (mjuk - lite hårdare- hårdare - jättehårt) och sedan göra samma sak för synligt tryck i grimskaft.
Sedan får man se till att låta hästen vara ifred när den gör om man vill. Dvs om du ber hästen stå still och den gör det låter du den vara ifred ett tag. Tar den ett steg flyttar du tillbaka den och låter den vila, ev. klappa/klia lite som belöning. När du sedan har lärt den att stå stilla bör du inte ha några problem med uppsittningen OM den verkligen lärt sej det hela, det är bara att flytta tillbaka om hästen går.

Själva uppsittningen är bra att dela upp (och vara konsekvent med att hästen ska stå stilla under hela tiden du sadlar, ryktar m.m. inte så att man bestraffar den utan bara för att förklara att det faktiskt är det du vill, och så får man visa respekt för hästen genom att inte dunsa på sadeln eller spänna gjorden för hårt åt gången).
1. Hästen står stilla, sadlad. Du ställer dej i potition för att hoppa upp bredvid hästen.
2. Kontrollera att hästen fortfarande står stilla, sedan kan du dra lite i ena stiglädret för att förbereda hästen på uppsittningen, korrigera om hästen då flyttar sej, men belöna med lite klapp och att vara ifred när den gör rätt (MYCKET bättre effekt om man tränat en del annat innan med samma princip - belöning med att få vara ifred och vila).
3. Sätt i foten i stigbygeln med dej själv i full balans. Läng stiglädret eller hoppa upp från en högre yta om du blir osmidig och tappar kollen på hästen. Ta inte spjärn i stigbyglarna förrän du märker att hästen faktiskt står stilla.
4. Lägg vikt i stigbygeln och res dej upp så du står upp i den ena stigbygeln, håll i dej i sadeln med ena handen för balans och andra håller du tyglarna (eller helst grimskaftet) övergången till att stå i stigbygeln bör gå ganska snabbt för att du ska hinna komma i balans om hästen skulle börja röra sej. Du kan välja om du vill ha hästens huvud böjt i den här fasen (om den kan stå avslappnat då) eller om du helt enkelt ska stanna hästen om den börjar gå. Gör det isåfall bestämt så hästen verkligen förstår att du menar allvar (segdra inte, ta hellre lite och sen snabbt ryck till om han inte lyssnar på en gång, helst innan hästen har börjat gå utan bara tänker framåt)
5. När hästen står stilla i det här läget kan du lägga över benet och sätta dej ner. Var noga med att tillrättavisa om hästen börjar gå innan du bett om det.

Blir hästen stressad i något läge när du har en eller två fötter i stigbyglarna kan det vara bra att ställa sej på marken igen för att lättare kunna flytta tillbaka och lugna ner hästen. Om den blir riktigt stressad kanske du får göra något annat en stund, gå över lite bommar eller nåt så han får annat att tänka på. Med dej på marken.
Sedan kan man avancera men bara så länge hästen känns lugn, stöter man på en mental "mur" kan man inte krossa sej igenom den, bara försöka lirka igenom den genom att sudda ut gränsen mer och mer.

En till sak som har med respekt att göra är att det är ditt ansvar att de till att ridingen/uppsittningen inte orsakar obehag för hästen. Annars kommer den inte lita på och respektera dej. Trycker sadeln - rid barbacka, har hästen lätt för att tappa balansen vid uppsittningen - hoppa upp från en pall, har hästen ont någonstans så den sammanknippar det med ridning - låt bli att rida!
 
Sv: Uppsittningsproblem

Hihi, kom förresten på att det kanske är "snällare" att också översätta medonen till icke-NH eftersom det går snabbare att lära in.

Gör samma som i föregående steg, men använd då ett snabbt ryck i tyglarna och ett bestämt "nej" som tillrättavining om hästen flyttar sej. Stå kvar i samma position tills hästen står stilla.
1. Ena foten i stigbygeln - stillastående (tillrättavisning om den rör sej, ganska hårt om det behövs, huvudsaken är att man får resultat så är det en känslig häst kan man göra lite, är det en "hård" eller okänslig häst får man säga till på skarpen utan att bli arg själv) det här är ett viktigt steg, för nu kan du faktist ta ut foten helt och ta tillbaka hästen om den går iväg. Hästen SKA stå kvar på samma ställe, så backa tillbaka den om den drar iväg. Men var lugn och passiv när den står stilla. Belöna med rösten och säg "bra" när hästen gör rätt. Tänk på att vara avslappnad själv men se till att det aldrig finns risk att hästen springer över dej när du står på marken (då får du ryta till rejält och flaxa med armarna för att hästen ska hinna reagera innan den kliver över dej).
2. Hästen står lugnt med ena foten i stigbygeln och är avslappnad. Res dej snabbt upp i stigbygeln i balanspositionen, och gör samma procedur om hästen går iväg - tillrättavisa genom tyglarna "nej" och lugn och beröm när hästen gör rätt. Belöna inte alltför överdrivet i det här stadiet för hästen bör redan veta sitt ansvar och vad som är rätt. Skiter det sej här kanske du får börja om från början igen.
3. Lägg över benet och sätt dej ner mjukt i en ganska snabb rörelse för att hitta balans. Fortfarande ska hästen stå still. Ovillkorligen. Tills den är lugn och lydig och du kan be den gå.

Gör hest det här på ett inhägnat område. Skulle den testa dej maximalt får du vara uppfinningsrik - drar den iväg så du skulle behöva segdra i tyglarna och det inte fungerar med pondusen av tillsägelsen kanske du får styra in i något tills den stannar, typ nosen in mot staketet, eller att du använder dej at böjningen men överdriver rejält och samtidigt flyttar rumpan på hästen (lär isåfall gärna in det från marken först - att flytta rumpan för tryck) tills hästen tycker det blir för jobbigt. Då kan den inte gå framåt. Men om den lärt sej undvika böjningen skulle jag låta bli det.

Till en början är "chockmetoden" det bästa sättet att bryta hästens testande innan det gått för långt. Säg till rejält första gången. Hästen komemr sedan fråga dej om du verkligen menar vad du säger och då får du vara väldigt konsekvent. Respekt har mycket att göra med huruvuda hästen vet att du menar vad du säger så slarva inte. Men man behöver inte vara lika överdriven 4-5 gångerna man säger till, bara tillrättavisa.

MEN kolla soms sagt upp det ysiska, för har hästen till en början stått still när du bett den och sedan försökt lära sej knep för att komma undan kan det vara så att den faktiskt tycker det är obehagligt.
 
Sv: Uppsittningsproblem

Tack för ditt inlägg!

Kan ju korrigera själv med att säga att jag inte låser fast hästens huvud vid sadeln, utan enbart vänder huvudet åt mig så snart hästen börjar gå. Själva uppsittningen börjar alltid på helt lång tygel och hästens huvud vänds enbart mot mig när han går. Så fort den stannar så ger jag efter, så i slutändan är meningen att hästen ska stå still på helt långa tyglar under hela uppsittningen. Har fungerat superbra på tidigare hästar! Här har resultatet hela tiden varit lite mer tveksamt! Det har varit gånger då han stått helt stilla och varit superduktig, vilket resulterar i massor med beröm, andra gånger har det behövts snurrats några varv innan det har fungerat.

När jag läser dina svar så känns det faktiskt som om jag redan har gjort allt det du föreslår. Jag börjar med att stå brevid hästen vid uppsittningsläge, plockar och drar lite i stiglädret så han är uppmärksam på vad som ska ske. Då står han helt still. Problemet kommer när jag sätter foten i stigbygeln, å jag har så pass långa stigbyglar att jag kan göra det utan att lägga tyngden i dem. Så fort jag gör det så börjar han gå, å det är inte tal om att det hjälper varken med ett lätt tag i tygeln eller ett ryck, han fortsätter att gå, å om han stannar, så börjar han gå så snart jag släpper efter. Jag är noga med att kontrollera så att jag inte petar honom i sidan med tån, men det gör jag inte. Annars har jag använt mig av exakt den metod du pratar om, att man tar uppsittningen steg för steg.

Det som gör mig mest fundersam är ju att han står komplett still när jag sitter upp, om någon står precis brevid, eller när jag hoppar upp via kloss, vilket innehåller alla moment. Jag hoppar då från klossen och lägger mig på mage i sadeln, sen sätter jag foten i stigbygeln och reser mig upp och lägger över benet. Då reagerar han inte alls. Så problemet är eg biten från marken och upp i stigbygeln. å det gör ingen skillnad om jag står mot staketet eller mitt på banan. Det får mig att tvivla på tanken om något fysiskt, om han hade ont av ex sadeln, så borde det göra lika ont när jag hoppar upp på de andra sätten, eftersom jag belastar i stigbygeln även då?!

Annars är han duktig vad det gäller ledarskap och respekts övningar. Han står lös i stallgången och står där still hela tiden, han går lös efter mig såväl på ridbanan som till och från stallet!

Men men, ja ska ta mig en tur till stallet och se hur det går idag!
Fler tips önskvärda!
 
Sv: Uppsittningsproblem

Ja, alltså om hästen bara går är det troligen en respektfråga. Du måste då kräva effekt när du ber honom att stanna. Hur du gör det är upp till dej hur du föredrar att hantera hästen och vilka signaler du vill ge MEN du måste få effekt. Kanske chockmetoden skulle vara något ändå? ;) Om man ger en onormalt hastig och stor signal till hästen är det lättare att få hästen att stanna upp och fundera vad du håller på med.

Parelli t ex förespråkar ju att man inte ska "göra ingenting" om hästen stressar upp sej eller börjar använda fel hjärnhalva så den inte lyssnar. När hästen gör mer ska även du göra mer. Och att du verkligen förklarar för hästen att du menar det du säger.
 
Sv: Uppsittningsproblem

Nja, jag funderar över om det är så mycket mer respektfyllt att rycka hästen i munnen när den inte står still än att "låsa" hästens huvud... Personligen tycker jag att det låter som en sämre lösning, allra helst med tanke på att MALINox skriver att då hon böjt huvudet på hästen så ger hon efter så fort hästen står stilla.

Själv brukar jag ofta låta hästen gå runt mig i en cirkel om den inte vill stå stilla när jag sitter upp. Jag håller inte på och "tjafsar" om att den ska stå stilla. Vill den gå så får den gå men enbart i en cirkel runt mig. Efter ett tag så brukar hästen konstatera att det är rätt jobbigt att gå runt i en så liten cirkel och inte heller särskilt roligt så därför stannar den av sig själv till slut - beröm.
Beroende på hur grön hästen är kör jag olika långt på uppsittningen, i vissa fall enbart att sätta foten i stigbygeln och i andra fall hela vägen. Det som jag gör gemensamt är att jag går "så långt jag kan" i uppsittningen tills hästen börjar gå runt. Då stannar jag på det "stadiet" under hela tiden hästen går runt. När den sedan stannar berömmer jag hästen genom att jag sitter av (om jag till exempel bara har foten i stigbygeln tar jag ur foten när hästen stannar). Därefter låter jag hästen fundera ett tag på vad som hände och leder eventuellt hästen en bit för att sedan gör om det. Till slut brukar hästen inse att om den inte står stilla så får den bara gå runt runt och väljer då det minst jobbiga att göra- att stå stilla. Hitentills har detta fungerat på alla hästar som jag har ridit in och det har blivit några stycken...

Hoppas att detta tips kan hjälpa dig lite grand med uppsittningen
/Sara
 
Sv: Uppsittningsproblem

Tack å tack för tips och inlägg!

Idag är hästen värd allt beröm i hela världen! :love:
Måste få berätta... :bump:

Vi gick som vanligt upp till ridbanan och gick ett varv runt, stannade, spände ett hål i gjorden, gick ett varv till och spände ytterligare ett hål. Sen ställde vi oss mitt i banan och bara stod, jag släppte tyglarna och stod brevid hästen...efter lite tramp och försök till att gå iväg,som stoppades med ett nej och att vi backade några steg varje gång han gick framåt så stod pållen still. Började släppa ner stigbyglarna och gick och ställde mig i uppsittningsläget. Så fort han gjorde minsta tendens till att börja gå så tog jag i tyglarna och backade honom ett par steg.
Efter ytterligare en stunds stillastående satte jag upp ena fossen i stigbygeln, pållen trampade framåt och bakåt varvid jag hoppade med och sa nej och tog lite lätt i tyglarna! Efter en stund stannade han, massor med beröm och lite skön massage på rumpan! Tog ur foten och satte sedan i den igen, efter tre upprepningar stod han helt still! Började då gunga och trycka lite i stigbygeln, smekte honom samtidigt lugnande på rumpan! Sen tryckte jag ifrån och hoppade upp, hästen stod helt still på långa tyglar! :banana:

Tonvis med beröm till pållen! :love:

Å det lustiga är att jag inte gjorde något annorlunda än de andra gångerna...men men! Det är sånna här tillfällen som får en att jubla och som gör allt jobb värt mödan!!
 
Sv: Uppsittningsproblem

Att vända huvudet till ens fötter är en strechövning för mej... det skulle således aldrig funka här, hästen kan röra sej iaf :p

När jag ridit hästar som vart på trav (kallblodstravare) som har svårt att stå still för de är vana vid att det är rejs på en gång.
Då får hästen ha långa tyglar och jag har ett litet tag i ena sidan bara och hästen snurrar runt ett tag och jag väntar tills den stannar... efter ett litet tag brukar hästen fatta att jag inte tänker göra ett jota förens den stannat.
Att ha ett kort tygeltag funkar dåligt med hästar som är på språng, då blir det back istället.

Skulle hästen ha ryggont skulle du snarare märka det genom att den sjönk ned när du satte dej när du satt dej eller lägga öronen platt bakåt, stampa runt, vifta med svansen... kanske om du har otur resa sej.

När det gäller hästar under in/tillridning eller unga hästar i övrigt så korrigerar jag inte alls om det inte är en situation där jag riskerar att skadas.
En häst som inte lärt sej att stå still är det bara väldigt osnällt att daska till för att den inte gör det, det får väl ta tid då.
Ingen häst är dum i huvet, den kopplar vad du vill i sinomtid, bara det att det tar längre tid för vissa (valacker har jag märkt är segare än ston).
 
Sv: Uppsittningsproblem

Låter trevligt :)
Min häst blev lite surare vid uppsittning efter att jag försökte klänga mej upp från en pall häromdagen. Kan tänka mej att han tyckte det var obehagligt. Han stod fortfarande stilla vid uppsittningen (jag hoppar upp från en ramp så jag slipper egentligen uppsittningsmometet) men surade en del. Det var ju mitt eget fel såklart men samtidigt vill man att hästen ska tolerera en del.

"Daska till" är som sagt rätt onödigt för det är en framåt signal. Men att förstärka vad man vill rukar fungera bra. Lycka till med träningen :)
 
Sv: Uppsittningsproblem

Varför jag vill att hästen ska stå helt still vid uppsittning är för att jag anser att det är en av de mest riskfyllda momenten under hela hanteringen/ridningen.
Man är i ett väldigt utsatt läge eftersom man varken sitter på, eller står brevid hästen.
F.ö tror jag att man skrämmer hästen mer än nödvändigt om man ska slänga sig upp i halvfart medans hästen traskar omkring osv, samt att risken för snedbelastningar ökar om hästen inte är i full balans vid uppsittningen.

Så för alla unghästar som jag ridit in är det grundläggande kunskap att stå still vid all hantering. Att stå still ska vara lugnt och avslappnat.

Eftersom jag vet att pållen faktiskt kan stå helt still, så känns det som att jag kan kräva det av honom, utan att kräva för mkt!

Hmm, ja det kanske är så att valacker är segare? Har tidigare bara ridit in ston, som varit mkt lättlärda :D

Ja det är inte dumt att träna på att sitta upp med pall eller andra hjälpmedel heller. Det accepterades trots allt mkt bra hos pållen! Så nån nytta var det säkert till :rofl:
 
Sv: Uppsittningsproblem

Vad bra att det funkade med stillaståendet :) Nu vet du ju helt bestämmt att det går!

Jag håller med om att det är otroligt viktigt att hästen står stilla när man sitter upp. Rent allmänt tycker jag att det är ett måste att lära hästen att stå stilla på "kommando". Annars kan det bli skador och problem för både på häst och ryttare... Jag har bott på Island där man rider en hel del med löshästar. Rider man långa sträckor så måste man ju sitta av ibland och eventuellt byta häst och för att göra det så måste man stanna löshästarna. Sitter man då av och löshästarna får för sig att fortsätta gäller det att man snabbt kan komma upp på hästryggen igen...Är man mitt upp i ett hästbyte eller om hästen man ska rida inte vill stå still finns risken att man får gå resten av vägen :smirk:

Jag för min del har upplevt att valacker ofta är mer lättlärda än hingstar och ston eftersom de inte riktigt tillhör något av könen. Då kan de koncentrera sig bättre på vad man håller på med och har inte riktigt samma behov av att hävda sig. Men naturligtvis så skiljer det sig från häst till häst.

/Sara
 
Sv: Uppsittningsproblem

Haha, undrar vem det var som sa: "En valack säger man till, en hingst frågan man och ett sto lämnar man in en två veckor lång ansökan till" :D
Tycker valacker är trevliga att jobba med. Ston kan vara så olika från dag till dag, men däremot är de ofta känsliga.
 
Sv: Uppsittningsproblem

Haha...ja mitt förra sto måste ha missat den informationen i livets skola eftersom hon var väldigt lättlärd! Men å andra sidan är det få saker som krånglar mer än ett brunstigt sto... :crazy:

Haha pållen är mkt rädd för islänningar...alla andra hästar går bra, men dom där små olikfärgade rackarna som går i hagen, dom är riktigt otäcka!

Japp, nu vet ju jag att han kan det där med uppsittning, så då får vi hoppas att han kommer ihåg att jag vet det :angel:
 
Sv: Uppsittningsproblem

Lättlärdhet har med individer att göra, humöret på om det är sto/valack/hingst, och i liiten mån hur samarbetsvilliga de är.

Det där med en två veckor lång ansökan har nog snarare med att göra att man är skraj för hästens temperament :D dvs om hästen har mycket hormoner vill man få den på sin sida genom att mesa om man inte har ett bra ledarskap redan ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Skulle behöva lite tips. Vår Bella född 2010 har flyttat till nytt stall. Hon har nu bott i nya stallet en vecka. problemet är...
Svar
8
· Visningar
1 344
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 205
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 433
Senast: Hedinn
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 976

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp