"Uppsutten" bangång

korrebrun

Trådstartare
Under Uddens tävling ihelgen testades "uppsutten" bangång. Terrängbanan var öppen under 45 min för att ryttaren skulle kunna "gå" banan till häst/ponny. Meningen var att ekipaget skulle kunna bekanta sig med hindren, fundera över vägval och vada igenom vattnet. Bangången skulle ske i skritt. Tränare/förälder var välkommen att gå med. Inga hinder fick hoppas- undantaget vattenvad.
Arrangören rekommenderade dock inte fotgängare att gå banan under den uppsuttna bangången. Ryttarna uppmanades att vara tillbaka från banan en kvart innan klassen började, för att banpersonalen behövde komma på plats osv. Den uppsuttna bangången var frivillig.
(Texten är en omskriven version av en informationstext som delades ut vi startanmälan)

Ni som var där, skriv vad ni tyckte om detta! Ni som inte var där, skriv eventuella tankar som dyker upp.

Arrangören behöver hjälp med att få in åsikter för att kunna vidareutveckla idén, styrka den, och eventuellt få till en TR-ändring, så kom igen nu, ni brukar ju vilja skriva vad ni tycker ;)

Sv: "Uppsutten" bangång

Fantastisk ide´i debutant klass!! Kanske inte i lätt klass kan jag tycka för då skall hästarna ha gått såpass mkt. (även om det inte alltid är så)
DET hade jag kunnat åka långt för med min unghäst som skall ut nästa år kan jag säga !!

GULD VÄRT!!

Vi gick banan till häst, min dotter var skeptisk och trodde inte att hennes ponny skulle hålla sig på mattan men jag tyckte att det var bra att prova när man fick tillfälle.

Vi hade uppviglat två nyblivna innehavare av ft-märket att starta så de red sin första P70 och för dem var det jätte nyttigt, de var lite orsaken till att jag ville att min dotter också skulle följa med så att hon kunde gå före ner i vattnet så att deras ponnyer fick en alltigenom positiv upplevelse.

Alla "mina" tjejer var nolla på hinder och ingen tvekade på vattnet eller på att gå ifrån de andra hästarna som annars kan vara problem när man när ny i sporten. Överlag tror jag att det var lite hinderfel i terrängen.

Jag tycker absolut att detta är något man kan göra i mån av tid för de lägsta klasserna. :bow:

Senast ändrad:

Jamen det måste ju vara den bästa idén EVER!!!!:bump::bump: Fast jag skulle vilja förfina den lite till så att det erbjöds visning med typ rutinerad ryttare eller annan banvisare som berättade lite kortfattat vid typhindren, grav,vatten mm, vad man ska tänka på.

Och att få vada genom vattnet är ju perfekt, det är ju ett hinder som är extra tråkigt att inte komma igenom med unghäst.

Mera sånt här!:bow::bow:

Haha det var typ så vi gjorde, min dotter har ju ridit i ft i två år nu och ponnyn är super rutinerad, jag kan väl en del sen min tid (även om det borde var preskriberat :angel: ) så det var faktiskt några som hakade på oss som inte hade varit ute så mycket.

Jamen det måste ju vara den bästa idén EVER!!!!:bump::bump: Fast jag skulle vilja förfina den lite till så att det erbjöds visning med typ rutinerad ryttare eller annan banvisare som berättade lite kortfattat vid typhindren, grav,vatten mm, vad man ska tänka på.

Vad fan kan du aldrig vara nöjd :angel:

Under Uddens tävling ihelgen testades "uppsutten" bangång. Terrängbanan var öppen under 45 min för att ryttaren skulle kunna "gå" banan till häst/ponny. Meningen var att ekipaget skulle kunna bekanta sig med hindren, fundera över vägval och vada igenom vattnet. Bangången skulle ske i skritt. Tränare/förälder var välkommen att gå med. Inga hinder fick hoppas- undantaget vattenvad.
Arrangören rekommenderade dock inte fotgängare att gå banan under den uppsuttna bangången. Ryttarna uppmanades att vara tillbaka från banan en kvart innan klassen började, för att banpersonalen behövde komma på plats osv. Den uppsuttna bangången var frivillig.
(Texten är en omskriven version av en informationstext som delades ut vi startanmälan)

Ni som var där, skriv vad ni tyckte om detta! Ni som inte var där, skriv eventuella tankar som dyker upp.

Arrangören behöver hjälp med att få in åsikter för att kunna vidareutveckla idén, styrka den, och eventuellt få till en TR-ändring, så kom igen nu, ni brukar ju vilja skriva vad ni tycker ;)

Det här är det vi har pysslat med i Tyskland i åratal med unghästarna och jag tycker att det är jättebra i lägre klasser.

Där öppnas banan ca 40 min innan första start så alla får gå in, enbart i skritt, och titta på hindrena + vada genom vattnet.

Det är också en av de idéer som jag gärna velat se i Sverige också så tummen upp :D

Vad fan kan du aldrig vara nöjd :angel:

Jo, jag blir nöjd när:

Alla banor har denna förnämliga visning inkl mitt eget tillägg
Klockan återinförs i alla klasser
16 fel i banhoppning återinförs
5 stopp i terrängen återinförs i låga klasser
Ett speciellt hoppTR för FT införs där det specas vilka typer av banor o hinder som SKA finnas o FÅR förekomma. Allt som inte står där får inte finnas.:devil:
Och allt annat som jag klagat på i alla andra trådar blir som jag vill

DÅ ÄR JAG NÖJD!:banana::bump::banana::bump::banana:

Jo, jag blir nöjd när:

Alla banor har denna förnämliga visning inkl mitt eget tillägg
Klockan återinförs i alla klasser
Ett speciellt hoppTR för FT införs där det specas vilka typer av banor o hinder som SKA finnas o FÅR förekomma. Allt som inte står där får inte finnas.:devil:
Och allt annat som jag klagat på i alla andra trådar blir som jag vill

DÅ ÄR JAG NÖJD!:banana::bump::banana::bump::banana:

:bow: Visa ord! :bow:

:bow::bow::bow:

Då skulle sporten bli värd att utöva igen!

Minnaa- numera avdankad fälttävlansryttare som är mkt tveksam till att börja igen. Insett att dressyr kan vara riktigt trevligt :p

Varför vill du återinföra 16 fel i hoppningen och 5 stopp i terrängen? Eftersom den kommitté vi har nu verkar kräva mer än rimliga motiveringar för allt skulle det vara kul att höra.

Varför vill du återinföra 16 fel i hoppningen och 5 stopp i terrängen? Eftersom den kommitté vi har nu verkar kräva mer än rimliga motiveringar för allt skulle det vara kul att höra.

Jag kan inte svara för Novalie men jag svarar för varför jag tycker det.

Att åka ut på 3 stoppet på en unghäst i terrängen där det är ca 15 språng är alldeles för snålt, det är ju inte konstigt om en unghäst stannar på 3 olika hinder. Jämför med banhoppningens avdelning B där det är 3 stopp på kanske 9 språng. Stannar dom 3 ggr på samma hinder är det ju en annan sak så det kan ju vara kvar.

Likaväl i banhoppningen på en unghäst, har du 2 stopp och ett riv så är du ute och hur lätt är inte det på en unghäst. VARFÖR följer man inte banhoppnings TR där man är ute på mer än 20 fel? Varför skall ft hästarna ha större krav på sig än vad banhoppningshästarna har? Är det verkligen rimligt?

Sedan behöver man inte ha 5 stopp i terrängen i */**/*** för där skall dom inte stanna så mkt för då är ju något fel. Sedan är det ju hur lätt som helst att få mer än 12 fel i **/*** banhoppning, det räcker ju bara att komma fel in i en 3-kombination så är det kört sen.

Det här låter som något som man skulle vilja ha i alla debutantklasser så att vi nybörjare får en förhoppningsvis säkrare terrängrunda.

Jättebra idé!! Det är ju tillämpat en hel del utomlands, äntligen har det kommit till Sverige.

Eftersom min siamesiska elaka tvillingsyster, fio, redan har svarat mina svar ang. varför mina krav om stopp i hopp o terräng ska återinföras så har jag inget mer att tillägga där....:cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka