Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du säger att den hoppningen som visas på 4-årschampionatet inte är den man vill ha som hopphäst. Jag fattar verkligen inte hur du tänker!?
I Tyskland bedöms ju hopphästarna så på varje tävling från 4 till 6 års ålder. Alltså poäng på ridbarhet och hoppteknik. Det har på samma sätt där diskuterats om det verkligen är de hästar som hoppar med bäst teknik som hoppar bäst i senare ålder. Hästar med spektakulär superb hoppteknik premieras med de högsta poängen och vinner.
Faktum är att man fortsatt med de bedömningssystemen, för det ÄR de hästarna som hoppar bäst teknikmässigt som unghästar som hoppar bäst i senare ålder också. (Visst finns det undantag även här, det finns självklart hästar som hoppar mer med vilja än med snygga språng.) De flesta av de tyska ryttarna i toppen rider idag på hästar som fått topplaceringar när de gick Bundeschampionatet som unghästar!!
Ta Cyrano de Bergerac som vi haft uppe i en annan tråd. Han fick 9,0 på sin hoppning som unghäst, och senare har han gått de högsta klasserna med Franke Sloothak.
![]()
Även Shutterfly gick unghästklasserna med skitbra poäng. Det går att göra listan hur lång som helst!
De bästa hästarna lär sig anpassa sig när hindren blir större. De är extremt försiktiga och välhoppande som unghäst, men med rutinen så kommer också erfarenheten och de överhoppar sig inte lika mycket!
I ärlighetens namn så är det ju inte en sådan överhoppande häst man vill ha som brukar få höga poäng just där!
Usch vilken dålig ton du har...igen.
Denna tråd har blivit pajkastning mellan 2 människor istället för att handla om ursprungsfrågan.
Det verkar som om du medvetet vill ändra hennes ord så de inte passar dig.
Jag ser dock inte någon större skillnad i hur de svenska 4-åringarna bedöms kontra de tyska unghästarna, därför jag jämför det. Samma typ av hästar premieras med höga poäng på båda ställena.
Lite nyfiken bara, men tycker du inte att någon ska visa sina unghästar? Hur ska vi då se snabbt vad hingstarna lämnar? Att vänta tills alla är upper i tävlingsbar ålder är väl lite sent?
Har du något annat förslag?
En av anledningarna till att Tyskarna är så snabba i sin avel är att de besiktigar hingstarnas avkommor tidigt. Redan när de första avkommorne är 2,5 har du en BRA bild på vad hingstarna lämnar!! Skulle skita sig helt om alla skulle tävlas först!
Du kan inte skriva "man", för jag och många med mig VILL ha just de hästarna! Annars hade inte bedömningarna gått till så...
Jag ser liksom inte någon större skillnad i hur de svenska 4-åringarna bedöms kontra de tyska unghästarna, därför jag jämför det. Samma typ av hästar premieras med höga poäng på båda ställena.
Något som är lite intressant är att det är premier i klasserna för unghästarna. Gör att det blir lite mer attraktivt att ta med dem ut på tävling än om man får bara en rosett.
Resultat från en vanlig 6-årsklass, indelad i flera grupper:
http://eventcontent.hippoonline.de/...ent=252&evtname=32&ID_Abschnitt=1407&lang=DEU
En kompis hade tre till final förra året i Flyinge i 4-års. Alla gick Falsterbo i år. Inget konstigt alls, kvalade sina första rundor! Måste sett helt andra hästar än du gjort!
Men varför skulle de stanna när det bli tittigt som 5-åringar om de inte gjort det som 4-åringar? De måste ändå ha sina felfria rundor innan de bedöms med siffror i kval och final!
För två år sedan var dessa hästar bland de 10 bästa i Flyinge som 4-åringar.
Undercover, Double o Seven, Bleckert Boy, Liberace och Her Courchevel. Tror alla dessa presterat bra senare också!