Uppsutten hoppning på 3årstest???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 148
  • Visningar Visningar 10 148
Sv: Uppsutten hoppning på 3årstest???

:bow::bow:
Tack för dina exempel o ditt kunnande.
Och ditt sätt att lära ut det utan att bli oförskämd mot de som trott annat.

Fein Cera var toppplacerad som unghäst. Lika så Gladdys S, Paramo K, Stakkato, Clinton, Cyreneika, Air Jordan, Coleur Rubin osv.

Listan går att göra hur lång som helst. Alla dessa är hästar som skulle gått i topp på vårt 4-årschampionat. Hästar som jag skulle vilja ha som hoppryttare!

Lite nyfiken bara, men tycker du inte att någon ska visa sina unghästar? Hur ska vi då se snabbt vad hingstarna lämnar? Att vänta tills alla är upper i tävlingsbar ålder är väl lite sent?

Har du något annat förslag?

En av anledningarna till att Tyskarna är så snabba i sin avel är att de besiktigar hingstarnas avkommor tidigt. Redan när de första avkommorne är 2,5 har du en BRA bild på vad hingstarna lämnar!! Skulle skita sig helt om alla skulle tävlas först!

Trevligt att få in lite andra röster!

Kicket: Menade absolut inte att det skulle bli någon form av pajkastning:crazy: det blir liksom bara frustrerande när man försöker förklara hur man tänker, men det feltolkas och till slut har man snärjt in sig i sina egna förklaringar...:)

Jag har mkt att lära och jag suger åt mig som en svamp när jag lyssnar på de kunniga. Jag tycker det är jättekul och det är därför jag håller på. Jag kan långt ifrån tillräckligt men jag är villig att lära och jag har kommit en liten bit på väg. Anser att man aldrig blir fulllärd...:)

tror ni de skulel fungera att ta bort "snabbast felfri vinner" i tex. Falsterbo o på breeders och införa poängbedömning där också?
Skulle inte de vara bättre för utbildningen av hästen? Samt att de skulle kunna ingå i avkommebedömningen av hingstarna även om de tar några år innan det kan läggas på? Att följa upp med något liknande 4-års?
Hästarna kvalar ju alltid på felfria rundor och inte på tid, vilket är skolande och bra men sedan i finalen så vill man vinna så måste man rida fort och om då unghästfinalerna ska vara ett ställe att visa framtida storhoppare på förstör de inte lite i utb. att tokrida? bättre med poängbedömning i finalerna!? Vilket som sagt kan gynna fadershingsten också. Som det är nu kan man ju inte ta med de på något vis direkt.

Nu gled det kanske ifrån 3-års lite men det kanske skulle göra så att även de "allra bästa" (som ngn påstog faller bort för att "dom bästa ryttarna" inte vill visa) kommer med och blir bedömda? Samt hästarna får fler chanser än vid 3 o 4 års ålder att få poäng.

Bevisligen fungerar det i tyskland? Och kollar man på breeders o i Falsterbo så är det bra många som inte har ngt där att göra, som snarare förstör än utvecklar hästen genom att gå in där!

Senast ändrad av en moderator:

I Tyskland så har de poäng i kvalen, inga tidshoppningar. Sen i finalen för 5 och 6-åringar går de hästar som har över en viss poäng till omhoppning. Omhoppningen är sedan på tid. Så det är fortfarande de mest välhoppande hästar som går till omhoppning.

Resultat hannover 6-åringar:

http://eventcontent.hippoonline.de/263/docs/erg39.pdf

Poängen står under tiden.

Du säger att den hoppningen som visas på 4-årschampionatet inte är den man vill ha som hopphäst. Jag fattar verkligen inte hur du tänker!?

I ärlighetens namn så är det ju inte en sådan överhoppande häst man vill ha som brukar få höga poäng just där!

I Tyskland bedöms ju hopphästarna så på varje tävling från 4 till 6 års ålder. Alltså poäng på ridbarhet och hoppteknik. Det har på samma sätt där diskuterats om det verkligen är de hästar som hoppar med bäst teknik som hoppar bäst i senare ålder. Hästar med spektakulär superb hoppteknik premieras med de högsta poängen och vinner.

Faktum är att man fortsatt med de bedömningssystemen, för det ÄR de hästarna som hoppar bäst teknikmässigt som unghästar som hoppar bäst i senare ålder också. (Visst finns det undantag även här, det finns självklart hästar som hoppar mer med vilja än med snygga språng.) De flesta av de tyska ryttarna i toppen rider idag på hästar som fått topplaceringar när de gick Bundeschampionatet som unghästar!!

Vad jag vet så har jag INTE skrivit ngt om det Tyska sättet att bed unghästar, jag anser faktiskt att det är ett betydligt bättre sätt! Och jo den lilla jag har hemma har fått bra poäng i Tyskland på sin teknik, men den ena av domarna som dömer just 4års i Sverige ansåg att den inte hoppade tillräckligt spektakulärt för att kunna få höga poäng.

Ta Cyrano de Bergerac som vi haft uppe i en annan tråd. Han fick 9,0 på sin hoppning som unghäst, och senare har han gått de högsta klasserna med Franke Sloothak.

Klein_Sloothaak17.jpg

Även Shutterfly gick unghästklasserna med skitbra poäng. Det går att göra listan hur lång som helst!

De bästa hästarna lär sig anpassa sig när hindren blir större. De är extremt försiktiga och välhoppande som unghäst, men med rutinen så kommer också erfarenheten och de överhoppar sig inte lika mycket!

Återigen så har du missat min poäng och att jag inte jämför 4års i Sverige med de tyska bed vilka jag tycker är bra

I ärlighetens namn så är det ju inte en sådan överhoppande häst man vill ha som brukar få höga poäng just där!

Du kan inte skriva "man", för jag och många med mig VILL ha just de hästarna! Annars hade inte bedömningarna gått till så...

Jag ser liksom inte någon större skillnad i hur de svenska 4-åringarna bedöms kontra de tyska unghästarna, därför jag jämför det. Samma typ av hästar premieras med höga poäng på båda ställena.

Senast ändrad:

Usch vilken dålig ton du har...igen.
Denna tråd har blivit pajkastning mellan 2 människor istället för att handla om ursprungsfrågan.
Det verkar som om du medvetet vill ändra hennes ord så de inte passar dig.

Och du har läst mer än mina inlägg??

Jag anser inte att man måste ha domarutbildning för att kunna ha kommentarer ang bed sätten i Svergie eller ens vara aktiv på ALLA tester. Då blir jag förbannad!

Har inget med min ton att göra!

Och VAR har jag ändrat hennes ord?

Jag ser dock inte någon större skillnad i hur de svenska 4-åringarna bedöms kontra de tyska unghästarna, därför jag jämför det. Samma typ av hästar premieras med höga poäng på båda ställena.

Inte enligt den ena av domarna eller ens ryttarna som visar dessa 4åringar

Lite nyfiken bara, men tycker du inte att någon ska visa sina unghästar? Hur ska vi då se snabbt vad hingstarna lämnar? Att vänta tills alla är upper i tävlingsbar ålder är väl lite sent?

Har du något annat förslag?

En av anledningarna till att Tyskarna är så snabba i sin avel är att de besiktigar hingstarnas avkommor tidigt. Redan när de första avkommorne är 2,5 har du en BRA bild på vad hingstarna lämnar!! Skulle skita sig helt om alla skulle tävlas först!

Som jag skrivit innan i tidigare inlägg.

och återigen du kan dra upp ett helt gäng tyska hästar för de har en helt annan utbildning och nje de hoppar inte likadant som de som vunnit 4års i Sverige

Och nej återigen (fattar inte varför det är svårt att läsa VAD jag skriver) så har jag emot bed sättet inte själva bedformen!! Om man läse de inlägg som jag svarat på så menar en domaraspirant att vi INTE skulle föda upp tävlingshästar i första hand och det är DET jag vänder mig emot!!

Trodde inte att du skulle tycka tvärtom faktiskt :confused:

Du kan inte skriva "man", för jag och många med mig VILL ha just de hästarna! Annars hade inte bedömningarna gått till så...

Jag ser liksom inte någon större skillnad i hur de svenska 4-åringarna bedöms kontra de tyska unghästarna, därför jag jämför det. Samma typ av hästar premieras med höga poäng på båda ställena.

Var tar de vägen då?? Varför går de runt i 5års och inte kvalar in dit (eller knappt kvalar in med nöd och näppe)?? varför ser man många av dessa vinnare ute som har skyhögt med fel när de försöker på "riktig" tävling??

Oftast stannar de när det blir lite tittigt etc. Och jo jag både ser dem ute och även här hemma på våra tävlingar när de lämnar in sina kvalpapper

En kompis hade tre till final förra året i Flyinge i 4-års. Alla gick Falsterbo i år. Inget konstigt alls, kvalade sina första rundor! Måste sett helt andra hästar än du gjort!

Men varför skulle de stanna när det bli tittigt som 5-åringar om de inte gjort det som 4-åringar? De måste ändå ha sina felfria rundor innan de bedöms med siffror i kval och final!

Något som är lite intressant är att det är premier i klasserna för unghästarna. Gör att det blir lite mer attraktivt att ta med dem ut på tävling än om man får bara en rosett.

Resultat från en vanlig 6-årsklass, indelad i flera grupper:

http://eventcontent.hippoonline.de/...ent=252&evtname=32&ID_Abschnitt=1407&lang=DEU

Det är just detta jag menar vilket jag tydligen inte lyckats förmedla i mina inlägg :crazy:

För två år sedan var dessa hästar bland de 10 bästa i Flyinge som 4-åringar.

Undercover, Double o Seven, Bleckert Boy, Liberace och Her Courchevel. Tror alla dessa presterat bra senare också!

En kompis hade tre till final förra året i Flyinge i 4-års. Alla gick Falsterbo i år. Inget konstigt alls, kvalade sina första rundor! Måste sett helt andra hästar än du gjort!

Men varför skulle de stanna när det bli tittigt som 5-åringar om de inte gjort det som 4-åringar? De måste ändå ha sina felfria rundor innan de bedöms med siffror i kval och final!

Hur gick de i finalen? Vann de??

För två år sedan var dessa hästar bland de 10 bästa i Flyinge som 4-åringar.

Undercover, Double o Seven, Bleckert Boy, Liberace och Her Courchevel. Tror alla dessa presterat bra senare också!

Vissa av dessa har inte gjort så bra resultat nej, eller rättare sagt rätt oljämna resultat.

Och jo jag gillade Undercover väldigt mkt men jag såg också honom veckan innan finalen just i Flyinge på Pay and Ride där han både stannade och rev en hel del. Det gjorde han dock inte i finalen.

Jo jag vet för jag var inne på banan samtidigt som han var!

Men för att en häst ska vinna båda åren krävs rätt mycket tur, det är levande varelser vi talar om. Men att de ändå deltar i finaler (2 av 3) tycker jag tyder på att det är bra hästar vid båda tillfällena.

Det går att hårddra och hitta hästar som misslyckats självklart, men jag tror jag förklarat hur jag ser på det. Jag tycker det är ett helt okej sätt unghästarna bedöms på idag, jag kan inte komma på något bättre sätt just nu!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 901
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 500
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
1 129
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 910
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Surkål