Upptäcka känssjukdom vid graviditet

R

russel

Ja, är det ngn som har gjort det?

Träffade idag en gammal vän, och vi blev sittandes och pratade om precis allt i flera timmar. Går inte in på detaljer, men denne har iaf fått barn, ca ett år sedan. Berättade att vid kontrollen hade det upptäckts att hon hade en könssjukdom. Det blev ett sabla rabalder. Hon och pappan hade varit ihop länge (ja de är det forf), och båda började beskylla varandra för otrohet. Hon litar på honom, och han på henne, så efter gräl, och de pratat mkt kring detta, så blev de sams.

Min fråga är alltså, kan man bära på ngt i flera år, utan att vare sig killen lr tjejen känner ngt?
Ville inte gå in på detaljer med henne, har inte träffats på länge, så blev överraskad att hon pratade så "intimt" med mej, trots lånd tid sen senast vi gjorde det.
 
Sv: Upptäcka känssjukdom vid graviditet

Min fråga är alltså, kan man bära på ngt i flera år, utan att vare sig killen lr tjejen känner ngt?

Ja, det kan man. Tex herpes kan ligga latent i flera år och sen bryta ut. Även klamydia är det inte säkert man märker av.
 
Sv: Upptäcka känssjukdom vid graviditet

Tack båda för era svar.

Jo visst har jag hört att man kan gå länge utan att märka ngt, men började endå undra då det i deras fall gäller 7-8 år om jag inte minns helt fel.
Vilka sjukdomar gäller detta då? Är det herpes och klamydia som är de allra vanligaste man inte märker av?
Tur man ska på gynundersökning snart. Haft och har ett långt lyckligt förhållande, och sådana här överraskningar vill man inte vara med om. Känns som det var bra jag träffade henne idag, aldrig tänkt i dessa banor innan.
 
Sv: Upptäcka känssjukdom vid graviditet

Ja, det kan man. Tex herpes kan ligga latent i flera år och sen bryta ut. Även klamydia är det inte säkert man märker av.


Vad är det som gör att det helt plötsligt bryter ut då, om man bärt på det så länge utan att märka av det?
 
Sv: Upptäcka känssjukdom vid graviditet

Kan vara så att immunförsvaret är lägre i en period och då orkar kroppen inte med att försvara sig längre.
 
Sv: Upptäcka känssjukdom vid graviditet

Ahh, så dum jag känner mej:o
Jag vet ju att immunförsvaret blir lägre, men kopplade inte ihop det med "plötslig könssjukdom", lr hur jag ska beskriva vad jag menar.
Jisses så tankarna började snurra efter att hon berättade om allt detta för mej, vilken jobbig tid de hade där i början, ist för att vara lyckliga över att de väntade barn. Som tur är, så gick ju allt bra, och de är en liten lycklig familj idag. Men vilken mardröm det måste ha varit. Båda misstänkte varandra.
 
Sv: Upptäcka känssjukdom vid graviditet

Vad är det som gör att det helt plötsligt bryter ut då, om man bärt på det så länge utan att märka av det?

Herpes är ett virus som ligger latent mellan "utbrotten". Jag har själv inte riktigt förstått fullt ut hur det kan fungera att det inte blir "utbrott" direkt efter smittotillfället för alla. Trots idog läsning (eftersom jag själv fick herpes när jag var 20 år gammal). Det finns dock en hel del info om just herpes här:
http://www.harduherpes.nu/
 
Sv: Upptäcka känssjukdom vid graviditet

Herpes är ett virus som ligger latent mellan "utbrotten". Jag har själv inte riktigt förstått fullt ut hur det kan fungera att det inte blir "utbrott" direkt efter smittotillfället för alla. Trots idog läsning (eftersom jag själv fick herpes när jag var 20 år gammal). Det finns dock en hel del info om just herpes här:
http://www.harduherpes.nu/


Tack för sidtipset. Hade försökt googla runt lite, innan jag skrev här, men blev inte så mkt klokare. Den sidan gav iaf bra info om just herpes.
Jisses säger jag bara. Så mkt man kan börja nojja sig för, som sagt, tur man ska till gyn snart. Man "blir ju sjuk" bara av att läsa och höra olika saker ju.
 
Sv: Upptäcka känssjukdom vid graviditet

Tack för sidtipset. Hade försökt googla runt lite, innan jag skrev här, men blev inte så mkt klokare. Den sidan gav iaf bra info om just herpes.
Jisses säger jag bara. Så mkt man kan börja nojja sig för, som sagt, tur man ska till gyn snart. Man "blir ju sjuk" bara av att läsa och höra olika saker ju.

Ingen idé att noja! Förmodligen är du frisk! :)
Tyvärr är det nog svårt att få något svar på om du skulle ha just herpes eller ej; de undersöker inte regelmässigt sånt om man inte har besvär = blåsor just när man kommer dit. Blodprov kan visa om man har det, men jag har försökt få sådant gjort (för att konstatera om jag har typ 1 eller 2) utan att lyckas. Så; om du skulle ha det latent så kan du fortsätta vara lyckligt ovetande! Du lär märka om du skulle få ett utbrott. :crazy:

Klamydia botas med penicillin och det är obligatorisk smittspårning på det, vilket innebär att man måste uppge tidigare sexpartners (smittbärare) och dessa får sedan kallelse att testa sig de också.

Annars tror jag väl det inte finns så många könssjukdomar man kan ha utan att märka det. Nåja, vi har ju den värsta förstås; HIV. :crazy:
 
Sv: Upptäcka känssjukdom vid graviditet

Ingen idé att noja! Förmodligen är du frisk! :)
Tyvärr är det nog svårt att få något svar på om du skulle ha just herpes eller ej; de undersöker inte regelmässigt sånt om man inte har besvär = blåsor just när man kommer dit. Blodprov kan visa om man har det, men jag har försökt få sådant gjort (för att konstatera om jag har typ 1 eller 2) utan att lyckas. Så; om du skulle ha det latent så kan du fortsätta vara lyckligt ovetande! Du lär märka om du skulle få ett utbrott. :crazy:

Klamydia botas med penicillin och det är obligatorisk smittspårning på det, vilket innebär att man måste uppge tidigare sexpartners (smittbärare) och dessa får sedan kallelse att testa sig de också.

Annars tror jag väl det inte finns så många könssjukdomar man kan ha utan att märka det. Nåja, vi har ju den värsta förstås; HIV. :crazy:

Ja jag har ju absolut inga besvär, men du förstår hur jag menar, jag blir liksom lite sjuk, lr iaf väldigt nojjig. Har man inget att oroa sig, för, så hittar man på något att oroa sig för.

Vad beror det på då, att du inte kunnat få ngt svar? Är det svårt rent allmänt, lr måste du pricka precis då du fått besvär? Du behöver inte svara om du tycker det är för personligt, blev bara lite nyfiken, så ta inte illa upp, och svara inte om du inte vill.

Jisses alltså, har läst runt lite nu. Tydligen kunde man, enligt en sida, bära på kondylom bra länge utan att märka det. Är det sant?
 
Sv: Upptäcka känssjukdom vid graviditet

Vad beror det på då, att du inte kunnat få ngt svar? Är det svårt rent allmänt, lr måste du pricka precis då du fått besvär? Du behöver inte svara om du tycker det är för personligt, blev bara lite nyfiken, så ta inte illa upp, och svara inte om du inte vill.

Ingen fara! Jag har haft det så länge nu att det känns rätt avdramatiserat. Jag har mycket sällan besvär; kanske bara en gång vartannat år ungefär. Och ibland känner jag mig inte ens tvärsäker på att det är herpesblåsor utan tror att det rör sig om kanske lite ömma slemhinnor pga skav eller dylikt. Tackolov för det! Första utbrottet var som ett rent helvete.

Jag tog ju ett prov första gången jag fick det och DÄR bör det stå vilken sort det är. Men jag ringde den Vårdcentralen för några år sen och de kan inte hitta min journal... :crazy: bedrövligt. Så; enda sättet att få veta är att gå till någon läkare när jag har blåsor. Nu känns det överspelat; det var mer aktuellt DÅ eftersom jag och pojkvännen (numera sambo) funderade lite huruvida jag kunde smitta honom eller ej. Han har munherpes (typ 1) och om jag också har det (fast i underlivet) så borde jag kanske inte kunna smitta honom med det. Nåja, vi har tagit risken. Och ännu så länge (5 års relation) så har han inte fått någon könsherpes (Och jag ingen munherpes). Såvitt vi vet. Om det nu inte smittat och ligger latent då... men i så fall är vi lyckligt ovetande.
 
Sv: Upptäcka känssjukdom vid graviditet

Under grav med min yngste son, så fick jag ett utbrott av kondylom!!!:eek:

Jag blev fullkomligt skogsgalen!!
Men med lite uträkning visade det sig att det kom från min fd man...
Det kan, enligt min BM, ligga latent ett bra tag innan det bryter ut..

Men det var inte roligt....
 
Sv: Upptäcka känssjukdom vid graviditet

Oj, det lät inte alls roligt. Sa dom ngt om varför det bröt ut just då? Var det för att immunförsvaret var nedsatt? Men det kanske är svårt att säga varför det bröt ut just precis då.
 
Sv: Upptäcka könssjukdom vid graviditet

Ingen fara! Jag har haft det så länge nu att det känns rätt avdramatiserat. Jag har mycket sällan besvär; kanske bara en gång vartannat år ungefär. Och ibland känner jag mig inte ens tvärsäker på att det är herpesblåsor utan tror att det rör sig om kanske lite ömma slemhinnor pga skav eller dylikt. Tackolov för det! Första utbrottet var som ett rent helvete.

Jag tog ju ett prov första gången jag fick det och DÄR bör det stå vilken sort det är. Men jag ringde den Vårdcentralen för några år sen och de kan inte hitta min journal... :crazy: bedrövligt. Så; enda sättet att få veta är att gå till någon läkare när jag har blåsor. Nu känns det överspelat; det var mer aktuellt DÅ eftersom jag och pojkvännen (numera sambo) funderade lite huruvida jag kunde smitta honom eller ej. Han har munherpes (typ 1) och om jag också har det (fast i underlivet) så borde jag kanske inte kunna smitta honom med det. Nåja, vi har tagit risken. Och ännu så länge (5 års relation) så har han inte fått någon könsherpes (Och jag ingen munherpes). Såvitt vi vet. Om det nu inte smittat och ligger latent då... men i så fall är vi lyckligt ovetande.

Så skönt att du slipper ha besvär, efter att ha läst runt lite så kan det göra riktigt ont har jag förstått.

Men jisses så trist, borttappad journal. Har varit med om samma sak. Låg inne för operation, och efter ngra återbesök var min journal puts veck. Efter ytterligare ngra besök, träffade jag en aningens förvirrad läkare. Han hade med sig båda mina journaler.

Så skönt att ni inte smittad varandra, lr ja, som ni vet iaf.

Tack för dina svar!
 
Sv: Upptäcka känssjukdom vid graviditet

KL:
Anledningen till att det bröt ut på mig var, enligt BM, att det är väldigt vanligt att just vårtor bruter ut mer under graviditet.
Det försvann utan behandling, och har inte dykt upp igen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Möjligtvis är denna tråd något av en "skriva av sig"-tråd, men jag har funderat länge och kan behöva input av folk som är mer insatta...
Svar
17
· Visningar
3 996
Senast: lundsbo
·
Relationer Känner mej helt vilsen och vet inte riktigt vad som är upp eller ner just nu. Väljer att skapa ett anonymt konto för det här problemet...
Svar
4
· Visningar
1 666
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 277
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp