Jag vill inte ha fler barn!

Scharlotte

Trådstartare
(OBS! Långt)
Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar...

Jag är gift sedan många år och bor på en hästgård tillsammans med man och vår 5årige son. Vi delar vårt hästintresse och har 4st hästar tillsammans, min make har även ett brinnande hundintresse och har en liten kennel(0-1kull/år). Vi har även några andra smådjur på gården.

Innan vår son föddes så hade vi "bestämt" att vi skulle ha två barn inte allt för långt ifrån varandra i ålder. Min man tycker de är viktigt med syskon då han vuxit upp i stor familj, själv är jag ensambarn.

Att bli med barn var inte så enkelt som vi trodde, men tillslut med hjälp av hormonterapi för mig och hjälp med insemination blev jag gravid. Jag hade en ganska tuff graviditet med rejält illamående som började i månad 2 och inte slutade förens i månad 7. Jag låg inne 4 ggr på sjukhus för att vätska upp och få lite näring i mig. Jag som var normalviktig från början gick ner 20kg, förlorade all muskelmassa och var i det stora hela bara ett skelett med stora tuttar och mage.

Förlossningen gick bra men det var nu eländet började. Jag säger elände för det var så jag upplevde bebis och småbarnsåren. Jag älskar min son över allt annat men den första 2-3åren var jobbiga. De första månaderna när dygnen aldrig ville ta slut, äta-skita-sova-äta-skita-sova, han gick inte att lägga i vagnen för då skrek han, det var bara att sitta med honom i famnen om jag skulle få ngn som helst vila själv. Jag hade även stora problem med amningen fick eksem som gjorde att när han sög kändes det som att man drog en rasp fram och tillbaka över bröstvårtorna. Så När han var ca 1mån slutade jag amma och satt istället med bröstpumpen fram tills han var 3mån. Då gav jag upp och började ge ersättning istället och det var det bästa jag någonsin gjort!

Men... då där vid 5mån kom kolliken istället... han skrek och skrek och skrek.. och vi bar och bar och vyssade och vyssade men inget hjälpte. Som tur var sov han lite på nätterna iallfall.

Min son blev äldre och piggare och piggare. Maken till unge att nå överallt, han kunde klättra innan han kunde gå och allt inom räckhåll hamnade på golvet. Vårt hem blev en sabla röra med saker stående på hyllor i takhöjd eller utdragna längs hela golvet. Jag vet att det är sådant man kan förvänta sig av småbarn och att det bara visar att jag har en levnadsglad nyfiken och mkt självsäker liten kille, men för mig var det jobbigt, mycket jobbigt.

Nu är han 5år och kan mycket själv. Jag har fått tillbaka min kropp( tog ca 2-3år innan jag hade musklat upp mig igen efter graviditeten) och mitt liv med hästarna tillbaka. Jag har en välväxt liten kille som klarar av att roa sig själv en stund och jag har äntligen börjat förstå tjusningen med att ha barn.Nu kan vi ju leka med varandra.:)

(Ska nämnas att min man har varit den perfekte pappan + lite till. Varit hemma med mig( jag var sjukskriven ett tag efter förlossningen) + varit pappaledig, Han har matad och bytt och städat lagat mat tagit hand om djuren mm. Ska faktiskt säga att han mer har varit "mamma" i vårt förhållande än jag varit.)

Nu till mitt problem...
När vår son blivit fyra och jag började se ljuset i tunneln, säger min make att nu är det väl hög tid för en till. Kanske det, svarar jag, och går iväg med en stor klump i magen, för vad jag egentligen vill svara är NEJ!!! aldrig i livet!
Min makes biologiska klocka verkar dock ticka för fullt och jag får utstå en kampanj av titta så söt bebis, längtar du inte efter en till, vi måste ju börja nu för det tog ju lite tid förra gången osv. Han håller i bekantas bebisar och ser alldels förtjust ut och folk tittar menande på mig och min mage. Jag har fullständig panik inombords och försöker vänligt men bestämt tacka nej till bebishållande/ bebis snusande.

Vi har pratat om det flera gånger och när jag försökt tala mer om ur jag känner det, ser han så ledsen ut i ögat så att jag slutar. Jag har gjort allt för att skjuta på det hela, min senaste ursäkt var att vi måste renovera först( han har inte varit så pigg på att snickra) men nu i sommar så drog han igång det hela med motiveringen att nu gör vi det här i sommar så kan vi försöka i vinter igen. :(

Renoveringen är snart klar.... och min klump i magen väger ton. Jag är gift med den bästa pappan i världen men jag vill inte ha fler barn. Jag vill inte gå igenom helvetet igen. Jag älskar vår son och han duger utmärkt som han är, jag vill inte ha fler syskon. Jag vet att jag är självisk som vill ha tid för mig själv och mina hästar, men det är bara så jag är inte den där "urmamman" som ger upp hela sitt liv bara för att ha barn, det är inte jag.

Så jag behöver råd och tips... Hur ska jag förklara för honom hur jag känner, utan att såra honom fullständigt.:( Karln är ju ute och köper bebiskläder för fariken..(ursäkta språket). Måste jag stå för det jag lovade innan allt började(minst 2 barn)?

Älskar du inte vår son? undrar han. Jo, men jag vill inte ha fler...:cry:

/Lotta
 
Sv: Jag vill inte ha fler barn!

Det är nog bara att ta tjuren vid hornen och säga som det är, att du ångrat dig och inte vill ha fler barn. Det finns ju liksom inget vackert sätt att linda in det, när det är så det är. Sånt där är jättesvårt, nr den ena vill och inte den andra, men det är ju som det är, det är nog bara att lägga korten på bordet.
 
Sv: Jag vill inte ha fler barn!

Jag vill heller inte ha fler barn. Ett barn räcker gott och väl.

Jag tyckte graviditeten och småbarnsåren var väldigt jobbiga. Så här i efterhand hade jag nog en depression, vilket gjorde att maken var den som tog hand om det mesta och min mamma. Jag skulle aldrig gå igenom det igen. Gjorde till och med en abort när barnet var runt 2 år. Jag orkade bara inte med allt en gång till.

Maken har alltid stöttat mig. Det är ändå jag som får gå igenom en graviditet och när jag läser vad du fått gå igenom, nä aldrig att jag skulle göra det en gång till.

Jag tycker att du ska tänka på dig själv. Du mår bra nu, barnet är mer självgående och du känner att du inte orkar med allt en gång till. Och så är det bara. Maken får helt enkelt gilla läget. DU går först i detta.

Kram Coop
 
Sv: Jag vill inte ha fler barn!

Jag tycker att du ska visa din man ditt inlägg...
jag förstår att du tycker att det är jobbigt att behöva förklara när han blir lessen och han kan inte sätta sig in i dom känslor du har inför dels det du lovat honom och dels de känslor du har inför att behöva bli gravid igen. Jag tycker att ditt inlägg är mycket konstruktivt skrivet!

Jag å andra sidan förstår dig mycket väl... :angel: Min som fyller snart 6 och jag hade både graviditet och bebisår liknande dina och han är en virvelvind - mycket älskad såklart :love: men det räcker med EN virvelvind...
Fast jag sa redan när jag var gravid att det här gör jag inte om :angel: och så är det - punkt.

Om du lider så mycket som du gör av tänka dig en ny graviditet, så har man faktiskt rätt att ändra sig - trots att man har lovat.
Någonstans måste du välja mellan pest eller kolera, dvs berätta att du ändrat dig - eller gå med på en ny graviditet. Det beslutet är till syvene och sist ditt. Lycka till hur du än beslutar!
 
Sv: Jag vill inte ha fler barn!

Jobbigt! Men till siste det ju ändå din kropp o vill du inte så är det ju så. Tillåt make. Att få bli besviken o h ledsen o sörja att han inte får fler barn utan att bli arg på honom. Lycka till!
 
Sv: Jag vill inte ha fler barn!

Du kan bara vara ärlig. Det finns inget annat sätt.

(Tack för en rak och modig beskrivning över vilka tuffa år du haft med ditt barn).
 
Sv: Jag vill inte ha fler barn!

Man kan ju inte vara mer än ärlig med hur man känner det. Det är ju din kropp det handlar om. Det finns ju nån slags norm om att man ska ha syskon. Det måste man inte. Barn kan växa upp alldeles utmärkt utan också. Men det barnen inte klarar av är föräldrar som inte orkar och som ångrar sina barn.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag vill inte ha fler barn!

Tack alla för era ord.. skönt att veta att jag inte bara är en fullständig skitstövel som tänker så.

Måste inse att det bara är att ta tjuren vid hornen och prata med honom. Men lätt blir det inte, han kommer att bli jätte ledsen.

Tack / Lotta
 
Sv: Jag vill inte ha fler barn!

Precis som Scata skrev - ditt inlägg var så klart och tydligt, men samtidigt varmt och kärleksfullt. Visa honom det!

Lycka till!
 
Sv: Jag vill inte ha fler barn!

Min tanke är att ni kanske skulle kunna ta stöd av en familjerådgivare i den här diskussionen? Din man lär ju redan misstänka att du inte vill och det låter som om han gör allt för att få dig att ändra dig ändå. Jag tror att det är viktigt att ni försöker sätta punkt i den här frågan så att det här inte ligger och skaver framöver. En annan tanke jag fick är att du inte behöver ursäkta det du känner med erfarenheterna från förra gången. Det går lika bra att ha haft en toppenupplevelse och ändå inte vilja ha fler barn. Vill man inte så vill man inte, barn ska man inte skaffa mot sin vilja.
 
Sv: Jag vill inte ha fler barn!

Jag har full förståelse för dig, jag hade en toppen graviditet med min son som nu är 6 år. Dock hade jag en förlossning som höll på att sluta med att vi båda dog. Moderkakan lossnade och det slutadet med urakut snitt (13 min från beslut om snitt till att sonen är född, inte illa, Sveriges sjukvård är fantastisk och personalen på Danderyd är underbar :-)!). Tog ca 4 dagar innan jag ens kunde stå på benen efter att jag fått två påsar med blod och fått upp mitt Hb till 94 samt att jag åkte på en infektion i livmoder och fick äta penicillin två dunderkurer. Var blå från bröstkorgen ner till låren i ca 2 månader. Såg ut som någon slagit på mig med träpok och det kändes som jag blivit påkörd av ett tåg. Men sonen och jag överlevde och sonen mådde bra så fort han kom ut vilket var det viktigaste. Tog ca 3 mån innan jag var återställd efter operationen. Efter 1 mån fick sonen kolik mkt kul. Ingen sömn, för dålig fysisk form efter krävande förlossning, ingen bra kombo. När koliken försvann så sov han inte bättre. En period mellan att han var 1-3 år var han vaken mellan 2-4 timmar per natt. Jätteskoj, not!!! Vi gick på knäna.

Nåväl, vi hade innan bestämt oss för två barn, men när sonen var 6 mån så ville jag inte ha fler av flera olika anledningar. Hur skulle det gå med förlossning, tänk om samma sak hände igen och jag och nya bebisen skulle dö, risken var ju ändå rätt stor. Ingen sömn, kolik m.m. Sedan hade jag även tankar ang hur skulle jag kunna älska ett barn lika mkt som det jag redan hade.

När sonen var 8 mån hade min mens inte kommit igång och barnmorskan trodde jag var oplanerat gravid. Shit va jag vände fort. Jag blev näst intill överlycklig (vet inte vad som hände), när gravtestet var negativit blev jag oerhört besviken och kände att nä vad är det som säger att vi inte kan skaffa en till och alla mina tidigare motargument började jag ifrågasätta. Jag pratade med min barnmorska och hon sa att det som hände första gången inte alls behövde hända igen.

Det tog ca 4 mån till sedan var jag gravid igen. Hade en supertuff graviditet med foglossning, magsår, för tidiga sammandragningar som resulterade i sjukskrivning from v 25. Fick tid för ett planerat snitt för att undvika det som hände sist. Men det snittet gick som på räls, jag hade inte ens ont efter.

Kontentan är att jag hade en superlätt första graviditet med förlossning från helvetet och andra var det tvärtom en tuff gravidietet men en förlossning (operation) som var enligt skolboken.

Andra sonen sov på nätterna, fick lite kolik, men det kunde vi stävja fort då jag då visste att om jag uteslöt alla mjölkproteiner ur min kost så försvann det samt att ge mjölkfri ersättning (går att få på recept från bvc).

Jag vill inte övertala dig att skaffa fler barn, men vill bara säga att alla graviditeter, förlossning och barn är olika. Det som hände förra gången behöver inte upprepas. Men jag förstår din oro. Jag tycker som någon innan att pratat med din man och gå till en familjerådgivare och ni inte är överens. Lägg fram allt som är bra med er son och alla argument till varför du inte vill igen. Men jag tror även att det är bra om du kanske är lite öppen åt andra hållet och försöker se hans sida även om du inte går med på att skaffa barn. Jag tror det är vikigt i ett förhållande att man försöker se sin partners sida av det hela och inte stirrar sig blind på det man själv vill, om du förstår vad jag menar.

Lycka till med allt och kom ihåg att allt löser sig :-).
 
Sv: Jag vill inte ha fler barn!

Jag tror inte att det går att komma till kompromisser och överenskommelser när det gäller barnbeslut. TS vill inte ha fler barn, men det vill TS man - det finns ju liksom inget alternativ som gör båda nöjda. Det är ju väldigt mycket ett emotionellt beslut, inte något man kan resonera sig till. Jag vet inte riktigt vad en familjerådgivare skulle göra i det läget?
 
Sv: Jag vill inte ha fler barn!

jag tror även att det är bra om du kanske är lite öppen åt andra hållet och försöker se hans sida även om du inte går med på att skaffa barn. Jag tror det är vikigt i ett förhållande att man försöker se sin partners sida av det hela och inte stirrar sig blind på det man själv vill, om du förstår vad jag menar.

Men - det gör ju hon ju. Försöker se hans sida alltså. Hon är ju förtvivlad över att göra honom ledsen, riktigt förtvivlad. Dina påpekanden är bara skuldbeläggande.
 
Sv: Jag vill inte ha fler barn!

Men jag tror även att det är bra om du kanske är lite öppen åt andra hållet och försöker se hans sida även om du inte går med på att skaffa barn. Jag tror det är vikigt i ett förhållande att man försöker se sin partners sida av det hela och inte stirrar sig blind på det man själv vill, om du förstår vad jag menar.

Som jag läser så ser TS snarast mer till sin man än till sig själv. Det hon våndas över är hur ledsen han kommer att bli när hon säger att hon inte vill ha fler barn, och hon känner sig uppenbarligen också tvungen att i detalj beskriva varför hon inte vill ha fler barn.

Själva viljan att inte få fler barn räcker inte, den måste vara välmotiverad för att hon ska klara av att ta upp det med mannen. Och trots att hon är så ärlig och så oerhört klart och modigt ser hur jobbigt det har varit för henne med barnet, är det just mannens perspektiv hon ser: hur ledsen han kommer att bli, hur ska hon kunna göra så att han inte blir mer ledsen än nödvändigt.
 
Sv: Jag vill inte ha fler barn!

Du skriver så konkret och tydligt och om du visar det där första inlägget för din man tror jag ni kommer en lång, lång bit på väg. I min värld är det självklart att barn ska man sätta till världen för att man vill och om man inte vill så är det skäl nog för att låta bli.

Vill också säga att du verkar vara precis allt annat än självisk.

Kram!
 
Sv: Jag vill inte ha fler barn!

KL

En av mina bästa vänner kände precis som du efter första barnet. Som tur var kände hennes man likadant, och de är väldigt nöjda med sitt beslut. Däremot finns det andra i omgivningen, främst hennes föräldrar, som tjatar och skuldbelägger. Av någon anledning verkar det vara provocerande att bara vilja ha ett barn. Att din man vill ha flera är naturligtvis något annat dock, eftersom den önskan förmodligen kommer från hjärtat.

Det jag egentligen vill ha sagt är, det är faktiskt inte konstigt att bara vilja ha ett barn. Självklart är det inte en okomplicerad sak i ert förhållande, men jag tror absolut aldrig att man ska tvinga sig till att bli gravid när man inte själv vill. Jag tror som andra att du ska visa inlägget för din man, och låta det bli startpunkten för ett samtal. Du verkar ju väl förstå att han verkligen vill, men han måste också få chansen att förstå hur du verkligen känner.
 
Sv: Jag vill inte ha fler barn!

Vilken jobbig situation för er båda!

Jag tänkte bara lyfta frågan om adoption. Vet inte om det skulle vara ett alternativ för er men det kan vara värt att fundera på.
 
Sv: Jag vill inte ha fler barn!

Vill man inte ha fler barn ska man väl verkligen inte adoptera, adoptivbarn kräver väl inte mindre än biologiska barn, snarare mer med tanke på att de har lite mer bagage?
 
Sv: Jag vill inte ha fler barn!

Nej absolut inte om det är att "ha" själva barnet som är det största problemet. Däremot om det är att genomgå en graviditet och förlossning som avskräcker mest så kan det ju vara ett alternativ.

Men vill man inte ha barn så är ju saken ganska klar :)
 
Sv: Jag vill inte ha fler barn!

Den tanken har faktiskt föresvävat mig, inte just att adoptera men kanske att ta sig an ett fosterbarn. Jag skulle kunna tänka mig att ha ett barn till men jag vill absolut inte vara gravid en gång till och helst inte börja om med en bebis igen. Jag vet inte alls hur TS ställer sig till detta men jag tror att det finns fler än jag som resonerar så här. Sen har jag ingen aning om det är ett realiserbart alternativ i praktiken, ska kanske tilläggas. Kan tänka mig att man inte är så prioriterad som adoptivförälder om man har biobarn.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 713
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 834
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 644
Senast: Madalitso
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp